۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۳

راز ماندگاری مسئول دفتر رحیمی چیست؟

همکاری محمدزاده در وزارت ارشاد با رسانه‌های اصلاح‌طلب به حدی بوده است که بعد از تغییر دولت دهم، به خاطر حمایت‌های وی از برخی مدیران مسئول،‌ تلاش‌های زیادی صورت گرفت تا وی بر کرسی خود باقی بماند.
کد خبر : ۲۵۱۹۷۰
صراط: راه دانا نوشت: طی روزهای گذشته، محمدجعفر محمدزاده که در دوران محمود احمدی‌نژاد؛ معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 89 تا 92 بود، این‌بار برای سمت مدیر روابط عمومی ارشاد دولت تدبیر انتخاب شد.

وی در دولت یازدهم سمت مشاور رسانه‌ای جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد را نیز برعهده داشت اما آنچه که مطرح می شود این است که راز ماندگاری محمدزاده در دولت های مختلف و همکاری با یک وزیر اصلاح طلب در چیست؟

در جریان محاکمه رحیمی، به عنوان مشاور دولت دهم، نکته جالب توجه در واکنش رسانه‌های اصلاح طلب به فساد رحیمی این بود که رسانه‌های اصلاح‌طلب در حالی که در دولت قبلی وزرا و مشاوران دولت دهم را کانون انتقادات خود قرار داده بودند، اما تقریبا با رحیمی کاری نداشته و همیشه از کنار اقدامات محمدرضا رحیمی با بی اعتنایی و مماشات عبور می‌کردند.

جریان پشت پرده رحیمی در دولت دهم با روزنامه‌های اصلاح‌طلب فراتر از یک رابطه معمولی بود، به طوری که شنیده ها حاکی از ارتباط مستقیم محمدجعفر محمدزاده، به عنوان مشاور رسانه‌ای احمدی‌نژاد با رحیمی و رسانه‌های اصلاح‌طلب به طور همزمان است.

حتی شنیده شد که محمدزاده برای حمایت از رحیمی با دادن امتیاز هایی به برخی از رسانه‌های زنجیره‌‌ای و اصلاح طلب، از آنها خواسته بود تا علیه رحیمی اقدامی انجام نداده و خبری منتشر نکنند.

این فرد که ارتباط مستقیمی با رحیمی داشت با ارتباط گیری با برخی از رسانه های زنجیره‌ای، تلاش‌های بسیاری در راستای تطهیر سران فتنه با استفاده از انتشار اخبار مربوط به آن‌ها در رسانه‌ها کرد اما این تلاش وی با ورود شورای عالی امنیت ملی به نتیجه ای نرسید.

برخی مدعی بودند که محمدزاده در قبال سکوت برخی از رسانه‌های اصلاح طلب و زنجیره‌ای، رایزنی های گسترده‌ای با مدیران مسئول آنها داشته و قصد داشته است تا برای برخی از آنها وام فراهم کند.

همکاری محمدزاده در وزارت ارشاد با رسانه‌های زنجیره‌ای و اصلاح‌طلب به حدی بوده است که بعد از تغییر دولت دهم و انتصابات گسترده در دولت یازدهم، به خاطر حمایت‌های وی از برخی از مدیران مسئول،‌ تلاش های زیادی از سوی برخی مدیران مسئول روزنامه های زنجیره ای صورت گرفت تا وی بر کرسی خود باقی بماند اما این تلاش‌ها در ابتدا نتیجه ای در بر نداشت اما اکنون طی روزهای گذشته سمت دوم خود را در دولت یازدهم دریافت کرد.

در همین راستا، سید نظام‌الدین موسوی، دبیرکل انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان هم با تاکید بر این که دلیل زاویه گرفتن فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصولگرا با احمدی‌نژاد، بکارگیری محمدرضا رحیمی در دولت بود، گفته بود برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای از معاون مطبوعاتی سابق ارشاد (محمد جعفر محمدزاده) که مسئول دفتر رحیمی بود، برای عدم انتقاد از وی حق‌السکوت می‌گرفتند.

در حالی که محمدرضا رحیمی در دولت قبلی به عنوان معاون اول رئیس جمهور، نفر دوم دولت و کابینه به شمار آمده و بسیاری از تصمیمات و چینش های دولت توسط وی اتخاذ و صورت می گرفت فلذا علی القاعده می بایست بیشترین حجم انتقاد در دولت متوجه وی باشد؛ اما در حقیقت هیچگاه رسانه‌های زنجیره ای قلم علیه وی در روزنامه های خود نراندند.

 از طرف دیگر همانگونه که اشاره شد برخی رسانه‌ها که از منظر سیاسی اصلاح طلبانه مخالف دولت احمدی نژاد بودند- از جمله روزنامه شرق- تقریباً از مقطع تصدی معاونت مطبوعاتی توسط مسئول دفتر محمدرضا رحیمی تا مدت ها بعد، فتیله انتقاد از معاون اول را پایین کشیده و در حالی که تهاجم همه جانبه به سایر ارکان دولت و نزدیکان رئیس جمهور - ونیز به شیوه مالوف خود، هجمه به ارکان حاکمیت – در دستور کار آنان قرار داشت، ضریب خبری محمدرضا رحیمی را به صفر نزدیک کرده و درباره پرونده مالی وی در این اردوگاه «سکوت» رازآلودی برقرار بود.

خبرگزاری فارس در گزارشی به جزئیات برخورد روزنامه شرق با دولت احمدی نژاد پرداخته و در همین راستا نوشته است: تقریباً تمامی مسئولان دولتی، وزرا و نزدیکان رئیس جمهور زیر ذره بین انتقادی روزنامه شرق قرار داشته و کوچکترین موضع گیری و رفتار سیاسی آنها با رویکردی انتقادی و تهاجمی در صفحه نخست روزنامه منعکس شده است.

اما در این میان، غیبت یک نام مشهور، به شدت مشهود و عیان است. نامی که در رسانه های اصولگرا به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر حلقه انحرافی و متهم به فساد اطراف احمدی نژاد بسیار پررنگ مطرح می شد اما در این سوی میدان، مرد «همیشه غایب» تیترها بود.

از بین میانگین 2380 تیتر منتشر شده در صفحه اول روزنامه شرق در سال 1390 تنها 6 تیتر فرعی و یک تیتر اصلی به محمدرضا رحیمی اختصاص دارد! از میان این 7 تیتر 5 تیتر با رویکرد خبری از اظهارات خود رحیمی انتخاب شده اند. یک تیتر مربوط به گزارش سفر رحیمی به آمریکای لاتین به قلم خبرنگار شرق و با رویکرد کاملاً مثبت و یکی نیز پاسخ دفتر رحیمی برای اصلاح خبر قبلی است.

از طرف دیگر سابقه فعالیت های سیاسی محمدرضا رحیمی به دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی باز می گردد؛ به طوری که در سال‌های ریاست جمهوری هاشمی، استقبال بی نظیر استاندار کردستان که همان محمدرضا رحیمی بود از هاشمی تا مدت ها زبان زد شده بود.

در حالی که دولت یازدهم ادعا می کند دولت راستگویان است، از طرفی با ارتباط دادن رحیمی به اصولگرایان به دنبال بهره‌گیری از فضای سیاسی موجود در جامعه به نفع خود بوده و از طرف دیگر از رابط اصلی و مشاور رحیمی در دولت یازدهم استفاده می‌کند.

رابطه رحیمی با محمدزاده تا جایی بود که محمد‌زاده به عنوان معاون مطبوعاتی و امور اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با وکالت از سوی محمد رضا رحیمی، برای ثبت نام او در انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور رفت و گفت: به ستاد انتخابات کشور آمده ام تا به وکالت از طرف رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کنم.