۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۸
نویسنده عربستانی:

چرا اوباما فارس را بر عرب ترجیح داد!

یک نویسنده عرب در مطلبی به مقایسه ایران و کشورهای عربی از نظر پیشرفت پرداخته و ایرانی ها را پیشرفته دانسته و به انتقاد غیر مستقیم از عقب افتادگی اعراب پرداخت.
کد خبر : ۲۵۲۰۱۷
صراط: "نجيب الزامل" سرمقاله نویس روزنامه "الیوم" چاپ عربستان، تأکید کرد؛ جان بولتون نماینده دائم امریکا در سازمان ملل زمانی گفته بود: پیشنهاد می کنم به تأسیسات هسته ای ایران حمله شود و به یکباره از این دردسر نجات پیدا کنیم و خیالمان راحت شود. اما آرزوی جان بولتون و بسیاری دیگر از مقامات وزارتخانه های دفاع و خارجه امریکا تحقق نیافت.

وی می افزاید: همواره برای من مانند سایر مردم این سؤال مطرح بوده است که چرا امریکا به ویژه در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما به طرز آشکاری به طرف ایران گرایش پیدا کرده و همپیمانانش را که از چندین دهه پیش تاکنون با آنها متحد بوده است، رها نموده است؟ تا چند سال پیش مقامات امریکایی اعلام می کردند ائتلاف با عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، امن ترین راه برای ثبات سیاسی برای امریکا است. زیرا این کشورها بزرگترین منابع نفت و گاز دنیا را دارند. همواره سؤال فوق در ذهنم مطرح بوده و نظریه ها و تئوری های بسیاری را درباره آن مطالعه کرده ام.

این نویسنده عرب خاطر نشان می کند: سرانجام به این نتیجه رسیدم که موضوع هرگز، قضیه اختلاف مذهبی شیعه و سنی نیست، بلکه موضوع دقیقا به اصالت ایرانی برمی گردد. این دلیل را جو کلین، نویسنده سرشناس مجله تایم امریکا کشف کرده است که – به باور من - به صراحت از آنچه در مجالس تصمیم گیری واقع گرایانه سیاسی و مبتنی بر مصلحت سنجی در امریکا می گذرد، سخن می گوید. نوشته های این نویسنده امریکایی را باید به دقت خواند و درباره آن اندیشید. در اینجا بخشی از مطالب جو کلین در مجله تایم را برای شما نقل می کنم: جان بولتون بر این باور است که واکنش به حمله امریکا به تأسیسات هسته ای ایران همانند واکنش عراق و سوریه به حملات اسرائیل به تأُسیساتشان خواهد بود. اما ایران کاملا با کشورهای عربی و به ویژه عراق و سوریه متفاوت است. ایران دارای جایگاه واقعی است و جز در یک جهت جغرافیایی در بقیه جهات دارای مرزهای طبیعی است. البته کلین به جهت مذکور اشاره ای نکرده است. اما کسانی که در زمینه جغرافیا اندک اطلاعاتی داشته باشند می دانند که منظور وی غرب ایران است که با عراق و ترکیه هم مرز می باشد. ایران دارای تمدن بی نظیر و ریشه دار چهار هزار ساله است و تمدن مذکور فارسی است نه عربی. ملت ایران پیشرفته، تحصیلکرده و با فرهنگ هستند و این کشور دارای اراده ملی قوی است که می تواند آن را از تأثیر تمدن غربی در امان نگه دارد. بنابراین در صورتی که هواپیماهای امریکایی، تأسیسات هسته ای ایران را نابود کنند، ایرانی ها بار دیگر آن را خواهند ساخت.

به نوشته الزامل، گویی کلین به طور غیر مستقیم درصدد اعلام این واقعیت است که خدا را شکر کنید که ایران با میل و رغبت خود توافق نامه هسته ای را امضا کرد و در صورتی که می خواست آن را امضا نکند وضعیت برای این کشور چندان تغییر نمی کرد.

این نویسنده عرب مدعی است که ایران در امریکا دارای لابی قوی و تأثیرگذاری است.

نجیب الزامل در پایان به انتقاد از این نویسنده امریکایی می پردازد و ادعا می کند: اطلاعات کلین کاملا جانبدارانه است. تمدن ها و کلیه ادیان آسمانی از جهان عرب برخاسته اند. تمدن بین النهرین چند هزار سال قدمت دارد؟ دانشجویان رشته تاریخ در دانشگاه هاروارد، در درس هایشان خوانده اند که بزرگترین تمدن های تاریخ در بین النهرین شکل گرفتند و همه این تمدن ها متعلق اقوام سامی بودند که از شبه جزیره عربستان خارج خارح شده بودند. آیا این نویسنده امریکایی فراموش کرده است که قدیمی ترین شهر دنیا نه در ایران، بلکه در سوریه واقع شده است که همان دمشق پایتخت کنونی این کشور است؟ درباره پیشرفت و متمدن بودن ملت ایران اعتراضی نداریم. اما آنچه باید به آن اعتراض داشت این واقعیت است که ما هم پیشرفته، تحصیلکرده و متمدن هستیم. تفاوت در این است ایرانی ها می دانند چگونه برای پیشرفتشان تلاش و اقدام کنند، ولی ما فقط این تحرکات را نگاه می کنیم و در راستای تحقق پیشرفتمان اقدام عملی نمی کنیم.
منبع: العالم