۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱
روسای جمهور اتمی آمریکا؛

اوباما«تهدید»کرد ترومن«قتل عام»+تصاویر

صبح روز 6 آگوست سال 1945 در هیروشیمای ژاپن، روز چندان خاصی به نظر نمی‌آمد و مردم این شهر هرگز تصور نمی‌کردند قرار است یکی از اعجاب‌‌آورترین صبح‌های کل تاریخ را شاهد باشند.
کد خبر : ۲۵۲۲۲۴
صراط: «دموکرات‌ها صلح‌طلب‌ و آرام‌تر از جمهوری خواهان هستند...» این شاید یکی از تفکرات غلط و اشتباهی باشد که بسیاری از افکار عمومی هم در ایران و هم در جهان آن را باور کرده‌اند، اینکه دموکراتها در آمریکا از رقبای جمهوری خواه خود صلح‌طلب‌ترند. اما این گزاره تا چه حد می‌تواند درست باشد؟

آمریکا از جمله کشورهای جهان است که از سیستمی 2 حزبی استفاده می‌کند. در زمان امضای قانون اساسی آمریکا، نه‌تنها هیچ حزبی در آمریکا وجود نداشت، بلکه هیچ کشوری در جهان هیچ حزب سیاسی مبتنی بر آرای مردمی نداشت، اما در نهایت نیاز مبرم افراد برای برنده شدن در منازعات سیاسی باعث شد در دهه 1790 آمریکایی‌ها روی به تاسیس احزاب بیاوند.

اندیشمندان سیاسی تاریخ توسعه سیستم دو حزبی در آمریکا را به 5 دوره تقسیم می‌کنند که سیستم 2 حزبی مدرن (که در حال حاضر در آمریکا جاریست) شامل 2 حزب بزرگ این کشور، یعنی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها می‌شود. البته احزاب سومی هم وجود دارند که معمولاً قدرت چندانی نداشته و عمدتاً در حد مدیریت بخش‌های محلی فعال هستند. (ویکی پدیا)

تاریخ آمریکا را که ورق بزنیم آنچه بیش از همه در آن به چشم می آید، قتل است و جنایت، از تاریخ پیداش این کشور که با قتل عام سرخ پوستان آغاز شد، تا سالهای اخیر خصوصا در یکی دو قرن گذشته با جنگ‌های متعددی نظیر جنگ جهانی دوم، جنگ کره، ویتنام، عراق، افغانستان و و دیگر جنگ‌های نیابتی آمریکا که امروز نیز توسط تروریست‌هایی نظیر داعش همچنان در منطقه خاورمیانه قربانی می‌گیرد.

اما در این میان الاغ‌ها جنگ‌طلب‌تر بودند یا فیل‌ها؟

روسای جمهور اتمی آمریکا؛ اوباما «تهدید» کرد ترومن «قتل عام»

«الاغ» نماد حزب دموکرات و «فیل» نماد حزب جمهوری خواه آمریکاست

اگرچه بیشتر جنگ‌های برافروخته شده توسط ابالات متحده در زمان روی کار بودن روسای جمهوری خواه صورت گرفته اما دموکراتها هم نشان دادند در این زمینه دست کمی از رقبای خود ندارند که نمونه بار آن کشتار مردم ژاپن در اواخر جنگ جهانی دوم بود که طی آن «هری ترومن» رئیس جمهور وقت آمریکا دستور بمباران اتمی 2 شهر هیروشیما و ناکازاکی را صادر کرد تا دهها هزار شهروند بی گناه ژاپنی طی 2 روز، هر کدام در کسری از ساعت قتل عام شوند و تنها نمونه بکارگیری بمب اتمی نیز به نام آمریکایی زده شود.

صبح روز 6 آگوست سال 1945 در هیروشیمای ژاپن، روز چندان خاصی به نظر نمی‌آمد و مردم این شهر هرگز تصور نمی‌کردند قرار است یکی از اعجاب‌‌آورترین صبح‌های کل تاریخ را شاهد باشند.

با این حال، ساعت 8:15 دقیقه صبح این روز، چنانکه شاهدان عینی می‌گویند، ناگهان نور عظیمی در آسمان هیروشیما دیده شد و شهر صحنه فاجعه‌ای ناگفتنی بود... آدمهایی که با پوست‌های آویزان در شهر راه می‌رفتند، جسدهایی که کاملاً سوخته بودند و گرمایی که وصف‌‌ناپذیر بود.

روسای جمهور اتمی آمریکا؛ اوباما «تهدید» کرد ترومن «قتل عام»
روسای جمهور اتمی آمریکا؛ اوباما «تهدید» کرد ترومن «قتل عام»

روسای جمهور اتمی آمریکا؛ اوباما «تهدید» کرد ترومن «قتل عام»

برای بسیاری از کسانی که توانستند به حسب تصادف از بمباران هیروشیما جان سالم به در ببرند مشاهده آنچه یک بار دیده بودند، تصوری غیرقابل باور می‌نمود؛ اما طولی نکشید که این تصور غیرقابل باور، بار دیگر تکرار شد.

تنها 3 روز بعد، بمب موسوم به «مرد چاق» از یک هواپیمای B29 رأس ساعت 11:02 صبح به وقت محلی ژاپن در ارتفاع 500 متری از زمین منفجر شد و کل شهر ناکازاکی را به نابودی کشاند.

روسای جمهور اتمی آمریکا؛ اوباما «تهدید» کرد ترومن «قتل عام»

روسای جمهور اتمی آمریکا؛ اوباما «تهدید» کرد ترومن «قتل عام»

در این دو عملیات دهها هزار نفر از مردم ژاپن کشتار شدند و عوافب این دو بمباران تا سالهای تمادی ادامه داشت.

روسای جمهور اتمی آمریکا؛ اوباما «تهدید» کرد ترومن «قتل عام»

هری ترومن سی و سومین رئیس جمهور آمریکا و یک «دموکرات» بود

حالا و پس از گذشت 7 دهه از آن واقعه، ایالات متحده با آن سابقه تاریک و خونبار در بکارگیری از بمب اتم علیه شهروندان یک کشور، به عنوان مدعی اول در صف ایستادگی در برابر جمهوری اسلامی ایران برای عدم دستیابی به توان هسته‌ایست، درحالی که اتفاقا یک دموکرات دیگر امروز بر مستند ریاست جمهوری آمریکا تکیه زده است.

* تهدید ایران به حمله اتمی

«باراک اوباما» حالی با جدیت پرونده هسته ای ایران را دنبال می کند که اتفاقا تنها رئیس جمهور آمریکایی است که جمهوری اسلامی ایران را به استفاده از بمب اتم تهدید کرده است.

«ما امنیت ایران از حمله اتمی را تامین نمی کنیم...» این بخشی از راهبرد جدید ایالات متحده آمریکا بود که در سال 2010 اعلام شد.

بر اساس این راهبرد جدید هسته ای آمریکا، واشنگتن متعهد می‌شود حتی در صورت حمله بیولوژیکی به این کشور از سلاح هسته‌ای استفاده نکند، اما امنیت کشورهای منزوی چون کره شمالی و ایران را تضمین نمی‌کند.

این تهدید اتمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در تاریخ این کشور رخ می داد و به همین دلیل بازتاب های وسیعی نیز در برداشت.

رهبر معظم انقلاب شدیدا در برابر این موضع اوباما واکنش نشان دادند.

ایشان در دیدار فرماندهان عالی رتبه و ارشد نظامی ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در 22 فروردین سال 89 با اشاره به تهدید ایران به حمله اتمی از سوی آمریکا فرمودند: «همین چند روز قبل از این، رئیس جمهور آمریکا تلویحاً تهدید به استفاده‌ی از سلاح اتمی کرد! این خیلی حرف عجیبی است؛ از این حرف اصلاً دنیا نباید بگذرد. در قرن بیست و یکم، قرن این همه دعوی صلح و حقوق بشر و تشکیلات جهانی و سازمانها و مبارزه‌ی با تروریسم و اینها، رئیس یک کشور بیاید آنجا بایستد و تهدید به حمله‌ی اتمی کند! این خیلی حرف عجیبی است در دنیا.»

ایشان اضافه کردند: «این به ضرر خودشان هم هست، نمیفهمند. معنای صریحش این است که دولت آمریکا یک دولت شریر و غیرقابل اعتماد است. اینها چند سال است دارند تلاش میکنند تا در قضیه‌ی هسته‌ای ما اثبات کنند جمهوری اسلامی غیرقابل اعتماد است؛ در حالی که جمهوری اسلامی در این سی سال، نه به هیچ کشوری حمله کرده، نه هیچ جا را ابتدائاً مورد تهاجم قرار داده، نه تروریست‌پروری کرده. آنها میخواهند بگویند جمهوری اسلامی غیرقابل اعتماد است. خوب، در دنیا غیر قابل اعتماد کیست؟ آنهائی که هم بمب اتم دارند، هم حیا نمیکنند که بگویند ما ممکن است از این بمب اتم استفاده بکنیم یا استفاده خواهیم کرد. این خیلی حرف عجیبی است، این رسواکننده‌ی اینهاست.»

* دموکراتها و جمهوری‌خواهان در آمریکا؛ یکی وحشی‌تر از دیگری

از تهدید و اقدام اتمی آمریکایی ها گذشته و بار دیگر به کارنامه 2 حزب آمریکایی در مقطع ریاست 6 رئیس جمهور آخر آنها بر می گردیم.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون 6 رئیس جمهور رئیس جمهور آمریکا را در راس دولت این کشور دیده است: جیمی کارتر دموکرات، رونالد ریگان جمهوری خواه، جرج واکر بوش جمهوری خواه، بیل کلینتون دموکرات، جرج دبلیو بوش جمهوری خواه و امروز نیز باراک اوباما دموکرات.

* جیمی کارتر؛ شکست نظامی در صحرای طبس

روسای جمهور اتمی آمریکا؛ اوباما «تهدید» کرد ترومن «قتل عام»

کارتر پس از ماجرای گروگان‌گیری جاسوسان آمریکا در ایران در اردیبهشت ماه سال 1359 دستور حمله نظامی به ایران را طی یک عملیات ویژه برای آزادسازی گروگان ها صادر کرد؛ حمله ای که البته با شکست مفتضحانه نیروهای دلتا در صحرای طبس ناکام ماند.

* رونالد ریگان؛ رئیس‌جمهوری با 3 جنگ خانمان‌سوز

روسای جمهور اتمی آمریکا؛ اوباما «تهدید» کرد ترومن «قتل عام»

ریگان از سال 1981 تا 1989 به عنوان چهلمین رئیس جمهور آمریکا زمام امور این کشور را بر عهده گرفت.

1-لبنان در سال 1982 مقصد اولین حضور نظامی آمریکا در دوران ریگان بود. نیروهای نظامی آمریکا به عنوان نیروهای حافظ صلح در لبنان مستقر شدند و به دنبال بمب گذاری در یک پایگاه نیروهای نظامی آمریکا و فرانسه، رونالد ریگان دستور حملات محدودی را صادر کرد.

2- حمله به گرانادا /1983/ به دنبال کودتا در گرانادا ارتش آمریکا با 7 هزار نیروی نظامی به این کشور حمله کرد. این حمله نظامی با محکومیت بریتانیا و سازمان ملل مواجه شد اما 6 کشور حوزه کارائیب از آن حمایت کردند.

3- حمله به لیبی/1986/ حمله هوایی برای تنبیه معمر قذافی به دنبال انفجار در یک باشگاه شبانه در برلین که منجر به کشته شدن 2 آمریکایی و مجروح شدن 79 نفر شد، صورت گرفت.

پرونده دونالد ریگان با 3 جنگ افروزی در دوران ریاست جمهوری اش بسته شد.

* جورج واکر بوش؛ کارنامه‌ای خون‌آلود

روسای جمهور اتمی آمریکا؛ اوباما «تهدید» کرد ترومن «قتل عام»

جورج واکر بوش از سال 1989 تا 1993 به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شد. چهل و یکمین رئیس جمهور آمریکا در دوره 4 ساله خود 3 حمله نظامی را در کارنامه دارد.

1-حمله به پاناما/1989/ به دنبال اعلام جنگ توسط مانوئل نوریگا دیکتاتور پاناما علیه آمریکا به خاطر تحریم، آمریکا با بیش از 26 هزار نیروی نظامی به این کشور حمله کرد.

2- حمله به عراق/1991/ به دنبال حمله عراق به کویت، آمریکا با ائتلاف متشکل از 33 کشور و طی یک عملیات نظامی گسترده صدام حسین را مجبور به ترک خاک کویت کرد.

3- حمله به سومالی /1992/ نیروهای نظامی آمریکا تحت قطعنامه شورای امنیت به منظور پاسداری از صلح در این کشور مستقر شدند.

بنابر این 3 حضور و حمله نظامی کارنامه جورج واکر بوش را خون آلود کرد.

* بیل کلینتون؛ رکورددار در جنگ‌افروزی

روسای جمهور اتمی آمریکا؛ اوباما «تهدید» کرد ترومن «قتل عام»

چهل و دومین رئیس جمهور آمریکا از سال 1993 تا سال 2001 در این سمت حضور داشت.

1-حمله به عراق/1993/ به دنبال طرح ترور علیه جورج بوش پدر توسط عراق، آمریکا مقرهای اطلاعاتی عراق حمله موشکی کرد.

2- حمله به سومالی /1993/ آمریکا تحت قطعنامه سازمان ملل نیروهای نظامی خود که در سومالی مستقر بودند را افزایش داد.

3- حمله به هائیتی / 1994/ این ماموریت تحت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و به ظاهر برای ماموریت حفاظت از صلح صورت گرفت.

4- حمله به بوسنی /1994/ نیروهای نظامی آمریکا و ناتو به مدت 18 ماه علیه صرب های بوسنی حمله هوایی و موشکی کردند و بر فراز این کشور منطقه پرواز ممنوع اعمال کردند.

5- حمله به عراق /1996/ به دنبال حمله به جتهای جنگی آمریکا توسط ارتش عراق، دولت آمریکا جنوب عراق را هدف حملات موشکی خود قرار داد و بر فراز این کشور منطقه پرواز ممنوع اعمال کرد.

6- حمله به سودان /1998/ به دنبال بمبگذاری در سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا که منجر به کشته شدن 220 نفر از جمله 12 آمریکایی شد، آمریکا به اردوگاه های شبه نظامیان در سودان حمله موشکی کرد.

7- حمله به افغانستان /1998/ پس از بمب گذاری در سفارت آمریکا در کنیا و تانزانیا و احتمال ارتباط این حمله با شبهه نظامیان طالبان آمریکا مقرهای این گروه در افغانستان را مورد حمله قرار داد.

8- حمله به عراق /1998/ به دنبال همراهی نکردن صدام حسین با بازرسان سلاح های شیمیایی سازمان ملل، آمریکا برای تنبیه صدام اهدافی را در بغداد هدف حملات موشکی و هوایی قرار داد.

9- حمله به کوزوو /1999/ ارتش آمریکا و ناتو به مدت بیش از 3 ماه پایگاه های نظامی، نیروگاه های برق و پل ها و دیگر تاسیسات زیربنایی یوگوسلاوی سابق را هدف حملات موشکی و هوایی قرار دادند.

کلینتون با 9 اقدام نظامی علیه کشورهای دیگر از این نظر شاید رکورددار ترین رئیس جمهور در میان 6 رئیس جمهور سابق آمریکا باشد.

* جورج دبلیو بوش؛ پس کو ندارد نشان از پدر

روسای جمهور اتمی آمریکا؛ اوباما «تهدید» کرد ترومن «قتل عام»

پس از کلینتون دموکرات، جورج دبلیو بوش فرزند جورج واکر بوش جمهوری خواه به ریاست جمهوری آمریکا رسید؛ کسی که مردم جهان همواره وی را با جنگ افغانستان و عراق می شناسند.

1-حمله به افغانستان /2001/ به دنبال وقوع حملات 11 سپتامبر 2001، ارتش آمریکا و ناتو با بیش از 100 هزار سرباز از 48 کشور به رهبری آمریکا به افغانستان حمله کردند.

2- حمله به عراق /2003/ حمله به عراق با هدف سرنگونی حکومت صدام حسین صورت گرفت؛ این جنگ به رهبری آمریکا و ائتلافی متشکل از چندین کشور ولی بدون موافقت سازمان ملل آغاز شد و آمریکا با 160 هزار نیروی نظامی عراق را اشغال کرد.

* باراک اوباما؛ در آروزی حمله اتمی

روسای جمهور اتمی آمریکا؛ اوباما «تهدید» کرد ترومن «قتل عام»

اوباما که از سال 2009 پست ریاست جمهوری آمریکا را تحویل گرفت از جناح دموکرات ها است ولی در دوران او نیز حملات نظامی آمریکا تمامی نداشت.

1-حمله به لیبی /2011/ این جنگ که با ائتلاف بین المللی و با هدف توقف جنگ داخلی در لیبی صورت گرفت شامل حملات موشکی و اعمال منطقه پرواز ممنوع بود.

2- حمله به پاکستان /2011/ ارتش آمریکا با طراحی یک عملیات نظامی موفق شد اسامه بن لادن رهبر القاعده را پس از سال ها در پاکستان به قتل برساند.

3- حملات مختلف به افغانستان /2009 تا کنون/ حملات مکرر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطقی در افغانستان طی سال های اخیر که منجر به کشته شدن صدها غیرنظامی، کودک و زن شده است.

4- حملات مختلف به یمن /2009 تا کنون/ آمریکا از سال 2009 به بهانه سرکوب نیروهای القاعده و همچنین نیروهای الحوثی در یمن اقدام اعزام هواپیماهای بدون سرنشین به خاک این کشور و حملات موشکی به مردم کرده است.

5- حملات مختلف به پاکستان /2009 تا کنون/ هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بارها و بارها حملات بی هدفی را علیه مردم پاکستان به انجام رسانده اند که تا کنون کشته های زیادی از میان زنان و کودکان به بار آورده است.

با توجه به این آمار، دموکرات ها با 15 حمله به کشورهای جهان و جمهوری خواهان با 8 حمله نشان دهنده خوی وحشی گری دولت های آمریکا هستند؛ البته در این میان جنگ طلبی دموکرات ها که سعی می کنند ظاهر خود را گفت و گو محور نشان دهند، قابل توجه است.

منبع: فارس