۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
آیین رونمایی از کتاب «۱۷۵ اقیانوس»

قزوه: افراد بی‌خیال را مدیر ادبیات می‌کنند/ حدادیان: ما باید 30 سال پیش شهید می‌شدیم

مداح و شاعر اهل بیت(ع) گفت: در آن دوران برادر با برادر بر سر جبهه رفتن دعوا می‌کرد و یا رزمنده روستایی ما، دام و مزرعه‌اش از بین می‌رفت ولی حاضر نبود، دست از جبهه بردارد ما اینها را دیده‌ایم و غرق آنها بوده‌ایم.
کد خبر : ۲۵۲۸۰۱
صراط: آیین رونمایی از مجموعه شعر «175 اقیانوس» که به کوشش میلاد عرفانپور گردآوری شده با حضور گلعلی بابایی رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس، علیرضا قزوه، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، علی‌محمد مؤدب مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب، سعید حدادیان و جمعی از شعرا در فرهنگسرای مهر عصر امروز برگزار شد.

*دست مریزاد حدادیان به عرفانپور

سعید حدادیان در بخشی از این مراسم گفت: این کتاب را یکی از دانشجویان با فضیلت و انقلابی جمع‌آوری کرده که این اقدامش دست‌مریزاد دارد.

وی افزود: دانشگاه امام صادق (ع) در طول این دو دهه برای ادبیات بسیار پردستاورد بوده است. فاضل نظری، علی‌محمد مؤدب، محمدمهدی سیار و میلاد عرفانپور از جمله دانشجویان امام صادق هستند که آثارشان ادبیات را تکان داد. در حقیقت این شاعران برآمده از مکتب امام صادق (ع) هستند.

*رزمنده روستایی که دست از جبهه برنمی‌داشت

حدادیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: کسانی که فضای جنگ را درک کردند می‌دانند که ما با امام در برابر ابرقدرت‌ها ایستادیم. من در همین عملیات‌های کربلای 4 و کربلای 5 با شهدا و رزمندگان سیر کرده‌ام در این عملیات 50 جنگنده دشمن بالای سر ما بود و ما تنها دو هواپیما داشتیم اما با این حال در برابر آنها ایستادیم و این عظمت امام راحل را نشان می‌دهد. کسانی که داخل جنگ بوده‌اند را دیگر نمی‌شود ترساند زیرا ما باید 30 سال پیش شهید می‌شدیم.

این مداح و شاعر اهل بیت (ع) گفت: ما با صدای تسبیح انداختن حاج عبدالله عرب نجفی در سحرگاهان بیدار می‌شدیم هرچند ما حال او را نمی‌فهمیدیم ولی با آن حال عملیات می‌رفتیم. در آن دوران برادر با برادر بر سر جبهه رفتن دعوا می‌کرد و یا رزمنده روستایی ما دام و مزرعه‌اش از بین می‌رفت ولی حاضر نبود دست از جبهه بردارد ما اینها را دیده‌ایم و غرق آنها بوده‌ایم.

*شب قدر سعید حدادیان کی بود؟

وی در ادامه گفت: رزمنده تا وقتی پای قطار نمی‌رسید همه مشکلات سر او می‌آمد اما همین که پا در قطار می‌گذاشت خداوند مشکلات او را برطرف می‌کرد. اگر از من سؤال کنند که شب قدر تو کی بود می‌گویم ظهر روز کربلای 4 شب قدر من بود. در آن روز پیش از عملیات ما از باباطاهر شعر خواندیم و آن اشعار گردان ما را به هم ریخت. نوجوانان نمی‌دانند ما کجا بودیم و با چه کسانی هم سفره بوده‌ایم.

حدادیان در بخش دیگری از سخنانش گفت: در یک عملیات ما برای جمع کردن پیکر شهدا وارد منطقه شدیم که بچه‌ها متوجه شدند آنجا که جاده نبوده جاده‌ کشیده‌اند. وقتی خاک‌ها را کنار زدند دیدند غواص‌ها را خوابانده بودند و به ارتفای یک و نیم متر روی آنها خاک ریخته و صاف کرده بودند.

*یاری انقلاب با دست بسته

او با اشاره به مسئله رجعت گفت: آیا شما قائل به رجعت هستید این شهدا آینه رجعت هستند و نشان داده‌اند که با دست بسته نیز می‌توانند انقلاب و امام را یاری کنند.

این مداح اهل بیت (ع) افزود: یک دوره شهدای تفحص شده را به نماز جمعه می‌آوردند و تشییع می‌کردند اما یک دوربین نمی‌آمد تا اینکه رهبر انقلاب در تشییع شهدا شرکت کردند و آنجا بود که دوربین‌ها فهمیدند چه اشتباهی کرده‌اند.

*برزگترین شاعران ما اهل دفاع مقدس بودند

حدادیان در ادامه گفت: امروز هر وقت می‌خواهیم از ادبیات دفاع مقدس حرف بزنیم می‌گویند امروز دوره ادبیات عشق و عاشقی است. اما من می‌گویم هر قدر از ادبیات دفاع مقدس صحبت شود و برای آن کار صورت گیرد باز هم کم است. در ضمن باید گفت بزرگترین شاعران ما اهل جبهه و دفاع مقدس بودند.

او در پایان سخنانش گفت: بعد از کربلای 4 یکی از فرماندهان آمد و گفت ما چند نفر از شاهرود آمدیم و فتح‌المبین پیروز شد زیرا توکل‌مان به خدا بود ولی امروز شما 1500 نفر از شاهرود آمده‌اید اما شکست خوردید چون نگاه‌تان به لشکر بود. آن وقت آن فرمانده گفت بروید صحیفه بخوانید و ارتباط خود را با خدا تقویت کنید و کربلای 5 شد آنچه شد. وی پس از سخنانش شعری در مدح امام صادق (ع) قرائت کرد.

*در روزگاری هستیم که افراد بی خیال مدیر ادبیات می‌شوند

علیرضا قزوه که از اولین شعرایی بود که در ارتباط با 175 غواص شعر گفته بود در این مراسم گفت: در روزگاری که بسیاری از نهادهایی که با ادبیات سروکار دارند ساکت هستند و ادبیات بی‌خیال را رواج می‌دهند و برخی به صورت هدفمند افراد بی‌خیال و بی‌خط را مدیر ادبیات می‌کنند انتشار این کتاب امری پسندیده است. امروز برخی می‌خواهند واژه و صفت دلواپس را تخریب کنند و می‌خواهند این واژه را بد جلوه دهند من حس می‌کنم که در جامعه ما اتفاقات بدی در حال رخ دادن است.

*امروز برخی روستایی بودن را بد می‌دانند

وی افزود: دیروز کتاب خاطرات پدر 4 شهید یعنی آیت‌الله جنیدی رونمایی شد، فردی که امام جمعه رودسر بود ولی آنجا را رها کرد و به روستای پیشوا رفت، آن هم در شرایطی که امروز روستایی بودن را بد می‌دانند و آن را تخطئه می‌کنند. این فرد به روستا رفت و 4 فرزندش را تقدیم انقلاب کرد.

قزوه گفت: مرحوم جنیدی کسی است که رهبر انقلاب 10 بار به خانه‌اش سر زده است و همسر بزرگوار او کسی است که در سال 88، 300 خانم پیشوایی را جمع می‌کند و مقابل بیت رهبر انقلاب می‌آید تا گزندی به ایشان نرسد.

*راه شهدا را با راه دلار مبادله نکنیم

رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: شاعران واقعی نگران این روزهای انقلاب هستند در حالی که امروز به واژه دلواپس توهین می‌شود اما این شاعران دلواپس واقعی هستند. ما باید حواس‌مان جمع باشد راه شهدا را با دلار مبادله نکنیم و نباید از راه امام حسین (ع) و امام خمینی کوتاه بیاییم امروز برخی می‌خواهند کاری کنند که راه شهدا را رها کنیم.

*عرفانپور کار سختی کرده است

گلعلی بابایی ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم گفت: از میان اشعار سروده شده انتخاب 102 شعر کار سختی بود که عرفانپور برای این کار تلاش کرد و این تلاش او ستودنی است. شناخت غواص‌ها از میان واژگان شعرا بهتر و دقیق‌تر است و بر جان و دل مخاطب می‌نشیند.

*پیکر شهدا احیاگر نفوس بوده است

رنجبریان مدیر فرهنگی و هنری منطقه 19 ضمن خوش‌آمد به شرکت‌کنندگان در این مراسم گفت: وقتی پیکر مطهر شهدا وارد شهر می‌شود مردم فوج‌فوج حتی آنهایی که خاطره‌ای از آن دوران ندارند و یا حتی آنهایی که هیچ‌گونه تناسبی با شهدا ندارند جمع می‌شوند و این ناشی از نیروی الهی شهدا است. شهدایی که بنا به وعده خداوند زنده هستند، پیکرهای‌شان احیاگر نفوس افراد بوده و زنگار دل‌ انسان‌ها را می‌زداید.

منبع: فارس
برچسب ها: صراط حدادیان جبهه