۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱

تابستان گرم و طولانی بهار اعراب

نگاهی به اخبار خاورمیانه و بیداری اسلامی در هفته‌ای كه گذشت
کد خبر : ۲۵۳۳۴
http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif استیصال اسرائیل: این ۳۴۲ نفر را نگذارید پرواز كنند
حدود ۲۰۰ فعال حامی فلسطین، از ترك فرودگاه‌ها به مقصد فرودگاه بن‌گوریون اسرائيل منع شدند. پلیس رژیم صهیونیستی اعلام كرده آن دسته از فعالانی كه موفق به پرواز به سمت سرزمین‌های اشغالی بشوند، به كشورهای خود مسترد خواهند شد. پس از اینكه یونان، كشتی‌های بشردوستانه عازم غزه كه برای شكست حصر غزه در حال عزیمت به سمت آن بودند را توقیف كرد، شبكه جهانی حامیان مقاومت فلسطین تصمیم به بسیج برای ایجاد اخلال در فرودگاه بن‌گوریون در نزدیكی تل‌آویو گرفته و قصد دارد حدود دوهزار تن از فعالان را در فرودگاه تل‌آویو گردهم آورد.

یكی از این معترضان به رویترز گفت: من بدون هیچ سندی در لیست سیاه قرار گرفته‌ام اما ظاهراً برای اینكه در لیست سیاه سفر به اسرائيل قرار بگیرید، كافی است معلوم شود می‌خواهید از طریق اسرائیل به فلسطین بروید و با فلسطینیان دیدار كنید. ظاهراً پلیس رژیم اسرائیل، لیستی ۳۴۲ نفره را به مسئولان فرودگاه‌های جهان مخابره كرده و آن‌ها را از سفر به سرزمین‌های اشغالی منع كرده است.

مازن قومسیه، از فلسطینیان برگزاركننده این فعالیت می‌گوید: از بازتاب این رویداد در افكار عمومی راضی است. به گفته وی، برخی از فعالان در فرودگاه‌ها به جای اینكه مقصد سفر خود را سرزمین‌های اشغالی (اسرائیل) اعلام كنند، می‌گویند كه «عازم فلسطین هستند.»
یكی از این فعالان خطاب به بنیامین نتانیاهو گفته است كه ما چگونه با سفر به كرانه باختری و غزه، برای امنیت شما تهدید به حساب می‌آئيم؟

گفتنی است كه طی سال‌های اخیر، چهره‌های مطرح و سرشناسی از سرتاسر جهان در حال فعالیت بر علیه اشغال‌گری‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی هستند كه نمونه آن را می‌توان كاروان انسان‌دوستانه عازم غزه در سال گذشته دانست كه با حمله كماندوهای رژیم صهیونیستی مواجه شد.
رژیم صهیونیستی در پی فراخوان فعالان برای سفر به فرودگاه بن‌گوریون، در حالت آماده‌باش اضطراری قرار گرفته است.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif
رئیس‌جمهور یمن پس از مدت‌ها ظاهر شد
به نظر می‌رسد كه جراحات علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور یمن بسیار وخیم‌تر از آنچه تصور می‌شد است. صالح، شب پنج‌شنبه برای اولین بار پس از بمباران مقر ریاست‌جمهوری یمن، با پیامی ضبط‌شده از عربستان سعودی، حضور تلویزیونی خود را از سر گرفت. صورت صالح به دلیل سوختگی‌های شدید، تیره‌تر شده و دو بازوی وی نیز باندپیچی شده بود و وی در طول سخنان‌اش نیز تكان نخورد. وی در این پیام گفت كه تحت هشت عمل جراحی قرار گرفته است. صالح از اظهارنظر درباره بازگشت به یمن خودداری كرد. این حضور تلویزیونی ظاهراً برای روحیه‌بخشی به حامیان صالح در یمن طراحی شده بود؛ یمنی كه اكنون خانواده صالح در حال تلاش برای پر كردن خلأ قدرت ناشی از نبود وی هستند.

بیداری اسلامی مردم یمن در این چند ماه، صدها كشته و زخمی برجای گذاشته و خطر جنگ داخلی را برای یك بار از سر گذرانده است. با این حال دولت یمن هنوز به خواست مردم تمكین نكرده و دست به طراحی‌های پیچده برای كسب همیاری غرب با توسل به تهدید پوشالی القاعده زده است، اما مردم یمن هنوز بر خواسته‌های خود پافشاری می‌كنند.

احتمال می‌رود این حضور تلویزیونی صالح، اپوزوسیون یمن را عصبانی‌تر كرده باشد. گفتنی است كه اكنون یمن شاهد مذاكرات میان نیروهای اپوزوسیون، مقامات سابق امنیتی (از خانواده صالح) و برخی مقامات دولتی است.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif
تظاهرات در بحرین پس از نماز جمعه
روز جمعه، دو شهر بحرین شاهد برگزاری تظاهرات ضددولتی پس از نماز جمعه بود. ده‌ها هزار نفر در كرانه به اعتراض به دولت آل‌خلیفه بحرین پرداختند. در عین حال هزاران نفر نیز كه از دولت بحرین حمایت می‌كنند، در شهر البسیتین در انتقاد از سیاست‌های آمریكا دست به تظاهرات زدند. فعالان اینترنتی از مجروحیت عده‌ای پس از درگیری با پلیس خبر دادند.
همزمان، شیخ عیسی قاسم از روحانیون مطرح بحرین نیز از گفت‌وگوهای آشتی ملی در بحرین به شدت انتقاد كرد و افزود: دولت با استفاده از حمایت‌های آمریكایی و گفت‌وگو به این روش، به دنبال تأخیر در اصلاحات است.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif
عصبانیت اسرائيل از گزارش سازمان ملل متحد
گزارش‌های بی‌بی‌سی حاكی از این است كه مقامات رژیم صهیونیستی، گزارش یكی از مسئولان سازمان ملل متحد در لبنان، در انتقاد از واكنش رژیم صهیونیستی به معترضان فلسطینی در روز نكبت را تحریم كرده است. منابع دیپلماتیك می‌گویند كه رژیم صهیونیستی از این گزارش عصبانی است و از اظهارنظر در رابطه با آن خودداری می‌كند. بی‌بی‌سی گزارش داد كه این گزارش به شدت از ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل استفاده از خشونت و زور در مقابله با معترضان و كشته شدن دست‌كم هفت تن انتقاد كرده است.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif
تظاهرات گسترده در مصر برای پافشاری بر آرمان‌های انقلاب
ده‌ها هزار نفر در مراكز شهرهای مصر در روز جمعه، خواستار اصلاحات سریع‌تر در این كشور شدند و از ناكارآمدی و تعلل حاكمان نظامی و مقامات دولتی اظهار دل‌سردی نمودند. عصبانیت در میان مردم عادی مصر و فعالان به دلیل طولانی شدن روند محاكمه حسنی مبارك و دیگر مقامات دولت وی به اتهام فساد و قتل معترضان در جریان تظاهرات منجر به سقوط مبارك است.

عمده گروه‌های سیاسی، شامل إخوان‌المسلمین، از این تظاهرات حمایت كرده‌اند. حضور نیروهای سیاسی مصر در این تظاهرات را می‌توان به مثابه وحدت آنان با وجود اختلاف بر سر برخی مسائل قلمداد كرد.
به نوشته رویترز، بسیاری از مصری‌ها معتقدند كه «مشكلات جسمی» حسنی مبارك، طراحی ژنرال‌های ارتش برای عدم محاكمه مبارك است». نارضایتی عمومی، هفته گذشته درپی حكم دادگاهی در مصر بر برائت سه وزیر سابق مصر و تصمیم دادگاهی دیگر برای آزادی ده پلیس كه اتهام قتل معترضان را داشتند، افزایش یافته است.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif
ریچارد هاس: تابستان گرم و طولانی بهار اعراب
رئیس شورای روابط خارجی آمریكا در مقاله‌ای در فایننشیال تایمز با اشاره به تحولات جهان عرب و طولانی شدن آن، بیداری اسلامی را «تابستان گرم و طولانی بهار اعراب» خوانده و تأكید كرد: تجربه به ما نشان داد كه باید از دخالت نظامی جلوگیری كنیم. هاس، لیبی، عراق و افغانستان را نمونه‌های می‌داند كه باید برای جهان و آمریكایی‌ها درس عبرتی در رابطه با عواقب دخالت نظامی باشد.

http://farsi.khamenei.ir/image/home/rect-1-n.gif
پیش‌روی انقلابیون لیبی
معمر قذافی، حاكم لیبی، از اشخاصی كه با فشار به دنبال خروج وی از قدرت هستند، به شدت انتقاد كرد و در پیامی صوتی گفت: ناتو و دیگر دشمنان «زیر پای توده‌های لیبی له خواهند شد.» پایتخت لیبی روز جمعه شاهد تظاهراتی در حمایت از آقای قذافی بود. گزارش‌های روز چهارشنبه نیز حاكی از این بود كه انقلابیون، موفق به كنترل دهكده‌ای در كوه‌ها شده‌اند كه فتوحات آنان را تا نزدیكی پایتخت افزایش داده است. این پیش‌روی مخالفان قذافی، آنان را در مسیر تصرف پایتخت لیبی قرار داده است.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری