۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۸

دولت آدرس ویلاها را بدهد

با اجرای این طرح در مواقع بروز زلزله این باغها می تواند مأمنی برای شهروندان باشد. وی همچنین تصریح می کند: با توجه به این‌که قرار است ۹۰‌درصد فضای زمین‌های یکهزار متری به باغ اختصاص یابد، این باغ‌ها می‌تواند با تأمین بخشی از نیاز خانواده‌ها به محصولات کشاورزی، زمینه صادرات محصولات کشاورزی کشور را که پتانسیل بالایی در آن داریم فراهم کند.
کد خبر : ۲۵۳۶۱

مهر: رئیس جمهور در حالی از واگذاری زمین ۱۰۰۰ متری به هر خانواده برای ساخت باغ ویلا خبر داده که برخی کارشناسان با انتقاد از این نوع وعده‌ها به دولت توصیه کردند به جای این کار، اول وعده مسکن مهر که دست خیلی از متقاضیان به آنها نرسیده را محقق و بعد چنین طرحهایی را مطرح کنند.

دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری هفته گذشته طرح جدید دولت برای واگذاری ۱۰۰۰ متر زمین به هر خانوار برای ساخت باغ ویلا را مطرح کرده که این سخنان، جنجال زیادی را در میان رسانه ها و مردم برپا کرده است.

احمدی نژاد با بیان اینکه می‌توان به هر خانواده ایرانی یک زمین هزار متری داد، قیمت ساخت باغ ویلای ۱۰۰۰ متری برای هر خانواده را ۶۰ میلیون اعلام کرده است.

گرچه وی براین امر تاکید کرده است که با اجرای این طرح می‌توان زندگی ارزان‌تر و با کیفیت تری داشت اما نوک پیکان انتقادها به سمت رئیس جمهور نشانه رفته است و محیط زیست، کارشناسان مسکن و حتی نمایندگان مجلس هم با این موضوع مخالفت کرده اند.

از آنجایی که احمدی نژاد اعلام کرده است که در شرایط کنونی، ۲۰ میلیون خانواده در ایران زندگی می‌کنند که اگر به هریک از این خانواده‌ها هزار مترمربع زمین داده شود، در مجموع به دو میلیون هکتار زمین نیاز داریم و هر یک از این قطعه زمین‌ها را می‌توان به ۸۰۰ متر باغ و فضای سبز و ۱۰۰ الی ۲۰۰ مترمربع بنای مسکونی تبدیل کرد، بنابراین چاره ای به نظر نمی رسد جز اینکه از منابع طبیعی و فضاهای محیط زیست برای این امر استفاده شود.

بنابراین تمامی تلاشهای سازمان جنگلها و سازمان محیط زیست برای بازپس گیری زمینها از دست زمین خواران به یکباره بی فایده می شود در حالی که مقام معظم رهبری هم سال گذشته در جلسه ای اعلام کردند: "من جداً از این طرح باغشهرها نگرانم. آقاى رئیس جمهور هم چند بار با من مطرح کردند، به ایشان هم گفتم. من نمی دانم چه پیش مى‌آید، سوءاستفاده‌چى‌ها چه کار خواهند کرد. با این دید نگاه کنید که راه را باز نکنید. یک عده‌اى سوءاستفاده‌چى‌اند."

علاوه براین، تامین آب، برق، گاز و زیر ساختهایی مانند جاده هم از مشکلاتی محسوب می‌شوند که هنوز در طرح مسکن مهر هم وجود دارند و اغلب واحدهای مسکن مهر حتی در استان تهران هم از این زیرساختها محروم هستند.

واگذاری زمین هزار متری در دشت کویر و کوهستان

در این رابطه عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با مهر با بیان اینکه ارایه زمین هزار متری به هر خانواده ایرانی خوب است اما باید دید که متقاضی این زمینها چه کسانی هستند و معرفی شوند، گفت: رئیس جمهور در ابتدا طرح خانه های ۷۰ متری مسکن مهر را می دهد و بعد به زمینهای هزار متری می پردازد که این ناشی از عدم برنامه ریزی است.

امین شعبانی با اشاره به اینکه امروز متقاضیان مسکن مهر در کشور به عدد ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر می رسند، افزود: باوجود این رقم، دولت تنها توانسته است یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر بسازد که اغلب این واحدها هم با مشکل تامین زیرساختها روبرو هستند، پس بر چه اساسی موضوع زمین هزار متری مطرح شده است.

وی با طرح این پرسش که این زمین به کدام قشر از جامعه تعلق دارد، گفت: مسکن مهر متعلق به اقشار کم در آمد است و در قالبهای ۷۰ تا ۱۰۰ متری ساخته می شود که باید رئیس جمهور متراژ بیشتری برای این واحدها در نظر می گرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: آیا این زمینهای هزار متری قرار است مانند گذشته با توافق ۳ جانبه ای به گروهی از مردم واگذار شود که آنها در قالب تعاونی ها مسکن مهر بسازند.

شعبانی با انتقاد از شیوه بیان برخی مسائل از سوی مقامات اجرایی کشور، بیان کرد: رئیس جمهور باید اعلام کند بر چه اساسی این موضوع را مطرح کرده است.

وی با طرح پرسش دیگری از رئیس جمهور، بیان کرد: برای واگذاری زمین هزار متری به هر خانواده ایرانی چقدر زمین در کشور داریم و آیا منظور احمدی نژاد دشت کویر و کوهستانها است. اگر اینطور است از کجا می خواهند هزینه آب و برق و انشعابات را تامین کنند، زیرا در حال حاضر بزرگترین مشکل کشور کمبود آب و برق و گاز است.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: متقاضیان مسکن مهر در اغلب شهرها برای پرداخت هزینه انشعاب آب و برق هم مشکل دارند و باید برای خانه ۷۰ متری ۳ میلیون هزینه انشعاب آب پرداخت کنند، پس چگونه باید هزینه های یک زمین هزار متری را بپردازند.

شعبانی تصریح کرد: توقع ما از رئیس جمهور این است که در ابتدا مسکن مهر را تا پایان سال ۱۳۹۹ به اتمام برساند و مشکل زیر ساختها را حل کند و بعد به سراغ زمین هزار متری برود.

وی به کمبود زمین در کشور اشاره کرد و افزود: در اغلب مناطق از جمله شمال کشور و یا حتی کردستان با مشکل زمین روبرو هستیم، پس حتما می خواهد در بلوچستان و کرمان زمین هزار متری به مردم بدهد تا ویلا بسازند در صورتی که این بخش از کشور با مشکل خشکسالی و کم آبی شدیدی روبرو است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بابیان اینکه خشکسالی باعث شده که برای مردم قم از سد دز، آب تامین شود، بیان کرد: تامین آب برای این استان بسیار هزینه داشته است بنابراین تامین آب برای مناطق دیگر کشور و زمین های هزار متری بسیار بعید به نظر می رسد.

شعبانی به طرح مجلس برای جلوگیری از حفر چاه عمیق در مناطق خشک اشاره کرد و گفت: مجلس مصوب کرده است که از حفر چاه عمیق در مناطق خشک خودداری شود، زیرا آبهای زیززمینی در حال اتمام است؛ بنابراین استفاده از چاه عمیق در زمینهای هزار متری هم مغایر با قانون است.

زمین هزار متری آمال و آرزو است

همچنین یک کارشناس ساختمان و مسکن در گفتگو با مهر درباره طرح زمینهای هزار متری گفت: این آرزو و آمال است و بهتر است اول اجازه دهیم تا مسکن مهر جایگاه خود را به دست آورد، زیرا مسکن مهر طرح خوبی بود که به بدترین شکل اجرا شد.

محمد پورشیرازی افزود: ۲۰ سال پیش از این هم مطرح کردم که باید جلوی شناور شدن مردم را گرفت اما هر روز با طرحهای جدید مردم وارد شهرهای بزرگ شدند و از سنتهای خود دور ماندند.

وی تصریح کرد: مسکن مهر را در دورترین مناطق هر استانی ساخته اند و فقط برای این اجرا شد که بگوییم ما می توانیم.

کارشناس مسکن باییان اینکه زمینهای هزار متری هم برای همین منظور عنوان شده است، بیان کرد: این طرح تخریب محیط زیست را به دنبال دارد و و فقط در ظاهر زیباست.

پورشیرازی افزود: فردی که خانه ندارد و ماهیانه حداکثر ۶۰۰ هزار تومان حقوق دارد چطور می تواند باغ هزار متری را بسازد و در آن زندگی کند؛ بنابراین در ابتدا بهتر است که حقوق این افراد بیشتر شود تا حداقل بتوانند اجاره نشینی کنند.

وی بابیان اینکه طرح این موضوعات بی پایه، مردم را از نظر فکری آواره می کند، گفت: احتمال دارد که مردم پس از گرفتن زمین آن را بفروشند تا دیگر بخشهای زندگی خود را تامین کنند.

دفاع معاون وزیر راه و شهرسازی

در همین حال، میرمحمد غراوی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه طرح جدید مسکن با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شورای‌عالی مسکن در دست مطالعه و تدوین است، می گوید: مهمترین اهداف این طرح شامل حل کامل مشکل مسکن در کشور، پاسخ به نیاز اقشار متوسط جامعه، اسکان دائم جمعیت خارج از محدوده شهرها در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه، جلوگیری از پدیده حاشیه نشینی و اشتغال و شغل بیشتر در کشور از جمله مهم‌ترین اهداف این طرح است که معاون وزیر مسکن به آن اشاره می‌کند.

وی می افزاید: با اجرای این طرح در مواقع بروز زلزله این باغها می تواند مأمنی برای شهروندان باشد. وی همچنین تصریح می کند: با توجه به این‌که قرار است ۹۰‌درصد فضای زمین‌های یکهزار متری به باغ اختصاص یابد، این باغ‌ها می‌تواند با تأمین بخشی از نیاز خانواده‌ها به محصولات کشاورزی، زمینه صادرات محصولات کشاورزی کشور را که پتانسیل بالایی در آن داریم فراهم کند.

معاون وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه می گوید: براساس آمار هر فرد ساکن کلانشهر تهران سالانه حدود یک میلیون تومان هزینه بابت زندگی در پایتخت (هزینه جمع‌آوری زباله، پروانه ساختمانی، عوارض شهری و...) به شهرداری تهران می‌پردازد که با اجرای طرح جدید این هزینه‌ها به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد.

غراوی از سوی دیگر بحث تأمین کامل امنیت ساکنان این باغ‌ها را مطرح و خاطرنشان کرد: این مهم بطور جدی در طرح در نظر گرفته شده است. غراوی گفت: در طرح مسکن مهر گروه هدف‌ ما اقشار کم درآمد و زوج های جوان بود ولی در طرح جدید اقشار متوسط هدف هستند و همه ساکنان شهرها و روستاها تحت پوشش آن قرار خواهند گرفت. وی تأکید کرد: موفقیت این طرح همانند مسکن مهر در گروه همدلی و همکاری همه دستگاه‌هاست.

به هر حال، اگر دولت مطالعات کارشناسی درباره واگذاری ۱۰۰۰ متر زمین به هر خانوار ایرانی برای ساخت باغ ویلا دارد، آنها را رسانه ای کند تا مشخص شود که کدام مناطق قرار است در قالب این طرح به مردم واگذار شود.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۰
۰
۰
زرشک !
رها121
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۴ - ۲۱ تير ۱۳۹۰
۰
۰
شما جدی نگیرید. هوا گرم است و آفتاب زیاد به سرشان تابیده. البته ایشان بالقوه قدرت تخیل بالائی دارند . آلیس در سرزمین عجایب هم از آثار این عالم فرهیخته است.