۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵
سخنگوي قوه قضائيه

قانون براي هيچ فردي خط قرمز قائل نشده است

افرادي كه پيش از اين در اين پرونده دستگير شده بودند در كنار مسائل اخلاقي و اقتصادي اتهامات امنيتي نيز متوجه‌شان است كه البته اين اتهامات هم بايد مانند ساير اتهامات آنها مورد بررسي و رسيدگي قرار بگيرد. در فاصله‌ بين نشست قبلي سخنگوي قوه قضائيه تا به امروز نيز افراد جديدي در اين پرونده دستگير شده‌اند.
کد خبر : ۲۵۳۸۴

"صراط" - حجت‌الاسلام غلامحسين محسني‌اژه‌اي سخنگوي قوه قضائيه عصر امروز در نشست خبري خود درباره پرونده موسوم به جريان انحرافي با اعلام اين مطلب افزود: اينكه يك جريان از كجا سرمنشاء گرفته و يا آبشخور آن كجاست به عهده قاضي پرونده نيست.
وي ادامه داد: معمولا قضات اتهامات درون پرونده‌ها را رسيدگي مي‌كند و سپس براساس اثبات و يا عدم اثبات آن اتهامات، مجازات مردم به آن جرم را تعيين مي‌كند.
دادستان كل كشور تأكيد كرد: در اين پرونده نيز قضات بدون آنكه موضوع اين جريان از كجا سرمنشاء گرفته به اتهامات افراد دستگير شده در پرونده رسيدگي كرده‌‌اند.
وي گفت: افرادي كه پيش از اين در اين پرونده دستگير شده بودند در كنار مسائل اخلاقي و اقتصادي اتهامات امنيتي نيز متوجه‌شان است كه البته اين اتهامات هم بايد مانند ساير اتهامات آنها مورد بررسي و رسيدگي قرار بگيرد.
وي تأكيد كرد: در فاصله‌ بين نشست قبلي سخنگوي قوه قضائيه تا به امروز نيز افراد جديدي در اين پرونده دستگير شده‌اند.

* پرونده مرگ هدا صابر منتظر جواب پزشكي قانوني است
---------------------------------------------------------------

محسني‌‌اژه‌اي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره اين موضوع كه پيش از اين عنوان شده بود در پرونده مرگ هدا صابر يك سوال اساسي وجود دارد و تا به اين سوال پاسخ داده نشود، نمي‌توان پرونده را جمع‌بندي كرد گفت: از مجموع سه سؤال، دو سؤال پاسخ‌هاي مورد نظر را گرفته و تنها يك سوال كه آن هم استعلام مربوط به پزشك قانوني پاسخ داده نشده است.
وي افزود: در صورتي كه اين استعلام نتيجه‌اش به دادستاني ارجاع شود مطمئنا نتيجه قطعي درباره پرونده مرگ هدا صابر صادر خواهد شد.

* قانون براي هيچ فردي خط قرمز قائل نشده است
--------------------------------------------------------
دادستان كل كشور در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره اينكه رئيس‌جمهور چندي قبل عنوان كرده كابينه دولت خط قرمز است، گفت: من نمي‌توانم به اظهارات رئيس‌جمهور و يا هر فرد ديگري بدون حضور او پاسخ گويم زيرا ابتدا بايد تمامي اظهار‌نظرهاي آن را شنيده باشم سپس در جلسه‌اي كه وي مي‌تواند از خود دفاع كند به اظهاراتش پاسخ گويد.

وي ادامه داد: تنها مي‌توانم به اين نكته اشاره كنم كه همه مسئولين عالي كشور الزام به رعايت قانون دارند و همين قانون هيچ گونه خط قرمزي را براي هيچ دستگاه يا فردي قائل نشده است.

دادستان كل كشور گفت: همه مردم شاهد آن بوده‌اند كه بعد از انقلاب بسياري از مسئولين در هر رده و هر مسئوليتي كه بوده‌اند به محض ارتكاب خطا با آنها برخورد قانوني شده و تحت تعقيب قرار گرفته‌اند و امروز هم شاهد آن هستيد كه بسياري از افرادي كه مسئوليت داشتند جزو دستگير شدگان بوده‌‌اند.


* نشست مجلس و دولت هيچ ربطي به پرونده‌هاي قضايي ندارد
----------------------------------------------------------------------

محسني اژه‌اي در پاسخ به سؤال يكي از خبرنگاران درباره اينكه گفته مي‌شود قرار است مجلس و دولت نشست مشتركي داشته باشند كه در آن به موضوع دستگيري‌هاي اخير توسط قوه قضائيه و همچنين برخي از مسائل اختلافي رسيدگي شود، گفت: نشست‌هاي دولت و مجلس براي حل برخي از اختلافات موضوع تازه‌اي نيست در حالي كه پيش از اين هم چنين نشست‌هايي برگزار مي‌شده است.

وي ادامه داد: اينكه عنوان شود قرار است اين نشست محورش حل برخي از پرونده‌هاي قضائي مربوط به دستگيرشدگان باشد به نظرم صحيح نيست و اين قضايا هيچ ربطي به پرونده‌هاي قضايي ندارد.

* حادثه كاشمر خلاف واقعيت منتشر و گسترده شد
---------------------------------------------------------

سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سؤال خبرنگاري مبني بر اينكه در موضوع حادثه خميني شهر دستگاه قضايي اطلاعات خوبي را در مورد روند رسيدگي به پرونده در اختيار رسانه‌ها قرار داد اما در پرونده اخير كه مربوط به شهرستان كاشمر بود چنين اتفاقي رخ نداد؛ دليل اين امر چه بوده است، گفت: در مسئله خميني‌شهر همان طور كه استحضار داريد تعدادي از متهمان در همان روزهاي ابتدايي دستگير شدند و تعدادي ديگر نيز پس از گذشت مدت زمان كوتاهي از آغاز رسيدگي به پرونده دستگير شدند و پرونده تكميل شد. تعدادي از افراد دستگير شد هم در تاريخ 5 تيرماه امسال به دادگاه رفتند.

وي افزود: بخشي ديگر از پرونده نيز كه مربوط به افراد متواري در اين پرونده بود به صورت مفتوح ماند تا با دستگيري اين افراد به اين بخش‌هاي پرونده نيز رسيدگي شود.

وي گفت: اما در موضوع مسئله حادثه كاشمر قضيه از دو جنبه پيچيدگي داشت؛ جنبه اول اين بود كه موضوع آن گونه كه منتشر شده بود صحت نداشت و فردي كه پيش از اين در يكي از سازمان‌هاي نظامي فعاليت داشت و به دليل تخلفات انجام داده سلب صلاحيت شده بود مداخله كرده بود و اطلاعات كذبي را به مسئولان شهري و رسانه‌ها داده بود.

وي گفت: پيچيدگي دوم نيز ايجاد فضاي التهاب در جامعه بود كه باعث شده بود براي آن منطقه و خانواده اين افراد نيز مشكلاتي را به وجود بياورد.

دادستان كل كشور تصريح كرد: خوشبختانه با توجه به مشخص شدن زواياي پنهان اين پرونده دستورات قضايي لازم صادر شده و پيگيري‌ها ادامه داد و اين در حالي است كه براي فردي كه اطلاعات غلط به رسانه‌ها داده بود نيز پرونده قضايي تشكيل شده است.

محسني‌‌اژه‌اي تصريح كرد: دستگاه قضايي از سال گذشته تا كنون روند سريعي براي رسيدگي به پرونده‌هاي مربوط به تعرضات و تجاوزات به عنف پيش گرفته اما به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه زماني كه عنوان مي‌شود در كوتاه‌ترين زمان رسيدگي خواهد شد منظورمان زماني است كه مقدرات قانوني براي ما مشخص كرده است.

وي تصريح كرد: براي مثال زماني كه متهم 20 روز فرصت به اعتراض به راي صادر شده از دادگاه را دارد ما نمي‌توانيم براساس ميل خودمان در روز دوازدهم به دادگاه تجديد‌نظر فرستاده يا حكم را قطعيت ببخشيم.به همين دليل بايد برخي از مقدرات قانوني رعايت شود.


* اجازه انتشار جزئيات پرونده‌ها را قبل از قطعيت نداريم
------------------------------------------------------------

سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سؤال خبرنگاري درباره اين موضوع كه با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره عدم انتشار پرونده‌هاي مربوط به افرادي كه جرمي مرتكب شده‌اند و اين موضوع كه آيا اين امر باعث نمي‌شود كه بخش پيشگيري از وقوع جرم مغفول بماند گفت: اينكه دستگاه قضايي اجازه ندارد پيش از قطعي شدن احكام جزئيات پرونده را منتشر كند، يك "بايد " قانوني است.

وي تصريح كرد: اين كه اين موضوع و عدم انتشار مطالب باعث مغفول ماندن موضوع پيشگيري از وقوع جرم خواهد شد يا نه موضوعي است كه بايد در آينده مورد بررسي قرار بگيرد كه به نظرمان تأثيري نخواهد داشت زيرا در برخي از جرايم، نه تنها پيشگيري را حادث نمي‌شود بلكه موجب بد‌آموزي خواهد بود.

نظرات بینندگان
K-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۶ - ۲۱ تير ۱۳۹۰
۷
۰
اره بخصوص برا فائزه و مهدي كه ديگه اصلا خط قرمز قائل نشده
محمد امین
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سلام
دیگه همه نظرات من را سانسور میکنند لطفا خودتان ادامه مسیر را به خوبی و بدون غرز ورزی ادامه دهید آقا یا خانم k-1
ممنون از شما
k-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
خطاب به اقا محمد امین:من نوکر شما و اح....... هستم. شما لطف کنید اگر من جایی اشتباه رفتم تذکر بدید.
با تشکر.سربلند و پیروز باشید
رضا 88
|
-
|
۱۰:۱۶ - ۲۱ تير ۱۳۹۰
۴
۰
برای فائزه و مهدی و سران فتنه چی؟
اشکان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۶ - ۲۱ تير ۱۳۹۰
۴
۰
همه اش فریب مردم است با سران فتنه چه کردید با آقازاده ها و ... که نظام را با چالش جدی روبرو کرده بودند و الان هم به دنبال فرصت هستند چه کردید؟؟؟؟؟؟
اقای دل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۴۶ - ۲۱ تير ۱۳۹۰
۲
۰
البته بجز ...ها.......... و خاندانش وخاتمی و خاندانش و کروبی و خاندانش و موسوی وخاندانش و هرکی رییس جمهور شده وخاندانش و هرکی رییس مجلس شده و خاندانش و هرکی وزیر شده و خاندانش و هرکی نماینده ی مجلس شده وخاندانش و هرکی تو شورای شهر بوده و خاندانش و هرکی مدیر کل بوده و خاندانش و هرکی مدیر جز بوده و خاندانش و آدمای پولدار و خاندانشون و ...اینا همه مستثنی هستند و هرکی تو پاسگاه و دادگاه و اینا آشناداشته باشه هم استثناست وبقیه دیگه در برابر قانون یکسانند...
استاد صراط شما که نظر سنجی میذاری یه نظر سنحی هم در باره ی دستگاه قضا و ضابطینش بذار ازشون بپرس چقدر از عملکرد اونا راضی اند
غلام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۷ - ۲۱ تير ۱۳۹۰
۱
۲
آقاي اژ............ ببين داري در روند ظهور اخلال ايجاد ميكني ها !!!! داري در روند انتشار عداااااااالت اخلال ايجاد ميكني !! آخه قانون واسه مردمه نه واسه عدالت محور ! اين بنده خدا خودش مظهر قانون هست ، حتي بالاتر از قانون هست ، نفر اول اون 313 نفر هست .... خط قرمز چيه !!
ضد ميتي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
مااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
نوید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۰
۲
۱
انقدر حرف نزن عزیز .
کار کن تا دیده شوی .
اقای دل
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۹ - ۲۲ تير ۱۳۹۰
۰
۱
سلام..
باز که نظر مارو سانسور کردی که.....
رضايي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۸ - ۲۲ تير ۱۳۹۰
۴
۰
حتي خاندان ها.......... رف......... ؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۸ - ۲۲ تير ۱۳۹۰
۳
۰
یعنی فائزه خط قرمز نیست !!!!!!!!!!
مهران آزادپی
|
UNITED STATES
|
۱۶:۰۴ - ۲۳ تير ۱۳۹۰
۱
۱
جناب اژ........ ای کاش یه مقدار هم در خصوص قوانین مربوط به استرداد مجرمین با سایر دولت های دنیا برامون روشنگری بفرمائید . مخصوصا در مورد انگلیس و کانادا - تا اونجائی که من یکی دو تا تجربه داشته ام برخی از مجرمین که مجرمیت اونها در دادگاههای ایران صادر شده ، از بهترین شهروندان دولت آتاوا هستند . چرا؟؟؟؟؟؟
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۱۲ - ۲۴ تير ۱۳۹۰
۲
۰
نه ؛؛ راسته خط قرمز برای مردم عادی آنهم نه همشون و مسیولینی مثل اح...... که بوی مظلومیتش داره بلند می شه وجود داره .
خداوکیلی با توجه به نظارت روح بلند امام خمینی و سربازان شهیدش با فایزه و مهدی که در جریان فتنه که در ردیف تک ر قمی ها بودنند مثل بقیه برخورد شد .