۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲

القاي 'احمدي‌نژاديسم' يك انحراف است

تغييري در روحيات فردي احمدي‌نژاد سال 89 و 90 ديده نمي‌شود، ساده زيست و مردم‌گرا است.
کد خبر : ۲۵۳۹۲

سوم تير سالگرد انتخابات نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در سال 84، بهانه خوبي است كه با غلامحسين الهام كه در دولت نهم رداي سخنگويي دولت و وزارت دادگستري را بر تن داشت و از ياران نزديك منتخب ملت در آن زمان محسوب مي‌شود، از گفتمان اصولگرايي كه احمدي‌نژاد از بستر آن متولد شد تا انحرافي به نام "احمدي‌نژاديسم " و تاكيد بر گفتمان امام و رهبري در شكل‌گيري حادثه سوم تير سخن بگوييم و از او پاسخ بگيرم.

آنچه در ذيل از نظرتان مي‌گذرد گفت‌وگوي تفصيلي خبرنگار حوزه دولت خبرگزاي فارس با غلامحسين الهام مشاور حقوقي امروز رئيس‌جمهور است؛

* فارس: آقاي دكتر چه عاملي موجب شد كه مردم در سال 84 از بين شخصيت‌هاي مطرح به آقاي احمدي‌نژاد راي دهند؟
- الهام: مسئله سوم تير به يك عامل وابسته نيست، عوامل متعدد و مختلفي كه در طول سال‌ها به وجود آمده بود موجب پيدايش سوم تير شد.
يك عامل مهم اين بود كه در طول چهار دوره دولت‌ها، توده مردم را به حساب نياوردند و استفاده از آنها استفاده ابزاري بود.

** احمدي‌نژاد وارد منطقه ممنوعه شد

همه اتكاي آنها به قشر‌هاي خاص و برخي خواص جامعه بود. دولت اصلاحات كه اتكاي به مردم را به عنوان پوپوليسم كاملا تخطئه كرد. دولت سازندگي هم كه به عنوان عوام مهر بطلان بر نقش و تاثيرگذاري آنها زده بود. از اين جهت بود كه حرف انتقادي احمدي‌نژاد به عنوان اينكه به منطقه ممنوعه قدم گذاشته است با واكنش مثبت مردم مواجه شد.

توصيف او به عنوان "مردي از جنس مردم " واكنش به اين پديده مردم‌زدايي بود، از طرف ديگر مردم علاقه‌مند و وفادار به آرمان‌هاي انقلاب اسلامي بودند. در حالي كه به تعبير شما شخصيت‌هاي مطرح فكر مي‌كردند مردم به "هواي تازه " و "دين تازه " نياز دارند. از اين جهت ابا داشتند به مباني انديشه‌اي انقلاب اسلامي به خصوص عدالت نزديك شوند. فاصله از روح عدالت‌خواه انقلاب اسلامي و ارزش‌هاي اخلاقي مبتني بر آن، مردم را دور احمدي‌نژاد جمع كرد كه شعار عدالت‌خواهي داشت و فرهنگ انقلاب را در توجه به نقطه مطلوب و آرماني يعني امام عصر (عج) احيا مي‌كرد.
"ساده زيست بود، خود را نوكر مردم مي‌دانست و در گفتارش صداقت موج مي‌زد. به هيچ گروه خاصي هم اتكا نكرده بود. اعتماد به نفس بالايي داشت و 'مي‌توانيم' او يعني انقلاب اسلامي و گفتمان امام قدرت رساندن كشور به اعتلا و عزت مطلوب ملت را دارد. "

** تفاوت‌هاي "احمدي‌نژاد 84 "با "احمدي‌نژاد 90 "

* فارس: احمدي‌نژاد سال 89 و 90 را چقدر متفاوت از احمدي‌نژاد 84 مي‌دانيد؟
- الهام: تغييري در روحيات فردي او ديده نمي‌شود، ساده زيست و مردم‌گرا است. هيچ بدبيني و شائبه مالي نسبت به شخص او به وجود ندارد. فوق‌العاده پر كار است. استكبار ستيز است. انقلابي است. روحيه ضدصهيونيستي او تغييري نكرده است. مقاوم است.

** سياسي‌كاري احمدي‌نژاد از يك اشتباه در انتخابات مجلس آغاز شد

البته احمدي‌نژاد در برخي رفتارهاي سياسي از جمله انتخابات مجلس هشتم دچار اشتباهاتي در حمايت از برخي اشخاصي شد كه با دست خود براي روند خدمت خود، مشكلاتي ايجاد كرد. همين مشكلات باعث شد كه اندكي سياسي‌كار بشود و سياسي‌كاري با صداقت زلال سوم تير، هميشه قابل جمع نيست. اين مشكلات وي را با واكنش‌ها و اقداماتي روبه‌رو كرد كه گاهي مزيد بر مشكلاتش شد؛ از جمله چينش همكارانش.

** اعتماد احمدي‌نژاد به طيف ويژه‌اي كه سنخيت اعتقادي و رفتاري با او ندارند

اين چينش بر اساس روش سياسي شكل مي‌گيرد كه براي حل مشكلات خود ابتدا معادلاتي تعريف مي‌كند و براي حل معادلات ناگزير به معامله مي‌شود، نتيجه اين معامله به سود احمدي‌نژاد كه فقط بنا بوده است با خدا معامله كند، معمولا تمام نمي‌شود و زيان مي‌كند؛ چرا كه جنس صدق او از جنس ديگري است ولي نگراني مهم و اساسي اين است كه به طيفي اعتماد ويژه كرد كه واقعا سنخيت فكري و اعتقادي و رفتاري با او ندارند.

** طيف ويژه‌اي كه خود را سخنگوي گفتمان احمدي‌نژاد مي‌داند

اين طيف خود را سخنگوي گفتماني احمدي‌نژاد مي‌دانند و به دنبال آن هستند كه طي يك فرايند، احمدي‌نژادي متفاوت از آنچه از ملت تحويل گرفته‌اند به ملت و جامعه جهاني تحويل دهند. اين طيف تجلي او شده‌اند در حالي كه طبعا چنين نيستند. مديريت فرايندي اين جريان به وحدت و يكپارچكي حاكميت آسيب زد؛ در حالي كه اين وحدت و يكپارچگي مهمترين عامل اقتدار و كارآيي دولت مي‌شود. اعتماد محكم دوستان را به شخص رئيس‌جمهور خدشه‌دار كرد و در درياي زلال "صدق " و "عدل " امواج كاذب ساخت.

** حل معادلات با معاملات موجب حذف جريان نزديك‌تر به آرمان‌هاي احمدي‌نژاد شد

روش‌هاي سياسي‌كارانه و حل معادلات با معاملات موجب حذف يك جريان نزديك‌تر به آرمان‌هاي او شد. مدل رفتاري اصولگرايان كه از اول با احمدي‌نژاد ناعادلانه و غلط پايه‌ريزي شد و به‌رغم تلاش‌ها، تأكيدات و حتي فرامين مقام معظم رهبري (مدظله) اصلاح نشد و گاهي بدتر شد، شرايط را براي شتاب در تقويت اين جريان كه علناً گفتمان انحرافي مي‌سازد بيشتر و بيشتر كرد.

** به اصطلاح اصولگراياني كه به جاي راه حل به‌دنبال بن‌بست‌سازي‌اند

متاسفانه طيف به اصطلاح اصول‌گرايان همچنان دنبال بن‌بست‌سازي به جاي راه‌حل براي برون رفت هستند، در حالي كه اين كار با وحدت و خدمت صادقانه به مردم در پرتو اعتقاد به خداوند و ولايت، كه شاكله احمدي‌نژاد را مي‌سازد، ممكن و ميسر است. كينه‌هاي سياسي را بايد كنار گذاشت و مسير تقويت گفتمان انقلاب اسلامي را از راه خدمت خالصانه به مردم طي كرد.

** آيا رأي دهندگان به احمدي‌نژاد 84 اشتباه كردند؟

* فارس: آقاي دكتر؛ آنها كه در سال 84 به احمدي‌نژاد راي دادند، هم اكنون با حضور يك گروه انحرافي در بدنه دولت مواجه هستند و انتقادات فراواني را به اين گروه وارد مي‌دانند، آيا راي‌دهندگان به احمدي‌نژاد در سال 84 را بايد ملامت كرد؟ يا اينكه راي دهندگان و حاميان احمدي‌نژاد در سال 84 در راي خود اشتباه نكردند و هم‌اينك نيز به تكليف خود در انتقاد به گروه انحرافي عمل مي‌كنند؟
- الهام: در اصالت و درستي حركت سوم تير و 22 خرداد 88 نمي‌توان ترديد و تشكيك كرد؛ حركت و انتخاب مردم در هر دو دوره حركتي عدالت‌خواهانه، ضد اشرافيت، ضد استكبار و ظلم ستيز بود. ديني بود. انقلابي بود. امام‌خواه و ولايت‌محور بود. موجب عزت و اقتدار ملي شد.
انقلاب را پويا و مستمر كرد. روح حركت و خودباوري را در ملت‌ها بار ديگرزنده كرد.

** در صورت برگشت به شرايط 84 و 88 بازهم درست‌ترين انتخاب احمدي‌نژاد است

ملت بهترين انتخاب و تاريخي‌ترين تصميم خود را گرفت و تجربه ماندگاري را در مقابله با جنگ نرم همه دشمنان به‌جا گذاشت. اگر به آن شرايط باز گرديم باز بهترين و دقيق‌ترين و درست‌ترين انتخاب همين است. بايد دانست كه آغاز يك حركت پايان آن نيست مردم بايد فرآيند حركت و تداوم آن را نظارت كنند. كما اينكه در انقلاب هم همين‌طور بوده است. وظيفه امر به معروف و نهي از منكر ضامن تداوم حق در همه اعصار است. آيا نهضت پيامبر (ص) به دليل گرفتار شدن به سلطنت طولاني اموي و گرفتار شدن به اسلام اموي قابل تخطئه است؟!

** علل شكل‌گيري جريان‌هاي انحرافي

آنچه قابل تخطئه و سرزنش خواهد بود بي‌تفاوتي در تداوم جريان انقلاب اسلامي است كه منجر به حاكميت جريان‌هاي انحرافي مي‌شود در طول تاريخ هميشه همين‌طور بوده است. مگر خود احمدي‌نژاد در دوره نهم مكرر نگفت: "اگر بي‌عدالتي ديديد آنچنان فرياد بزنيد كه صدايتان از دورترين نقطه در پايتخت شنيده شود! "

** گفتمان عدالت مربوط به اسلام و انقلاب است؛ اما احمدي‌نژاد ...

* فارس: احمدي‌نژاد خود مطرح كننده و به وجود آوردند يك گفتمان (گفتمان عدالت) بود يا اينكه مي‌توان انتخاب وي به عنوان رئيس‌جمهور را ثمره اين گفتمان‌سازي( "گفتمان عدالت ") كه توسط رهبر انقلاب انجام گرفت، دانست؟
- الهام: گفتمان عدالت مربوط به اسلام و انقلاب اسلامي است كه امام (ره) آن را احيا كرد. بنايراين شاخصه مكتب امام است چنانكه رهبر معظم انقلاب بر آن تاكيد ويژه كردند، در طول 16 سال دولت‌هاي اصلاحات و سازندگي مطالبه مستمر رهبر انقلاب اسلامي همين عدالت بوده است. اگر مروري به بيانات رهبر معظم انقلاب از سال 68 تا 84 داشته باشيم عدالت‌خواهي پر رنگ‌ترين مطالبه است، البته تذكر مستمر به مسئولين و حاكمان در ساده‌زيستي، پرهيز از تجمل و اسراف و اشرافيگري، مراقبت از ارزش‌هاي اصيل اسلامي، مبارزه با فقر و تبعيض و فساد، ساختن كشور بر معيارهاي اسلامي، ارتقاي علمي، خودباوري همه شاخص‌هاي مكتب امام و رهبري بوده است و ويژگي‌ مهم احمدي‌نژاد اين بود كه به اين مطالبات تحقق عيني و عملي پوشانيد؛ بعد از يك دوره طولاني يأس و انحراف.

** مردم سال 84 دچار تزاحم اهم و مهم شدند؛ قالب‌هاي را شكستند و انتخاب مسقيم كردند

* فارس: چه عواملي موجب شد مردم در انتخابات 84 به جناح راست سنتي و جناج چپ همزمان "نه " گفته و به فرد ديگري روي بياروند كه به هيچ يك از اين دسته‌ها تعلقي خاصي نداشت؟
- الهام: مردم ما پرورش‌يافته اسلام و مكتب اهل بيت عليهم‌السلام هستند. امام اين مردم را با اين معيارها، رشد و ارتقا داد و مسئول در صحنه نگه داشت و انقلاب را به آنان سپرد. بنابراين مردم، معيارها را مي‌شناسند و اشخاص و احزاب را به اين معيارها محك مي‌زنند و اين راز پايداري آنها است؛ لذا هيچ‌گاه حزب‌محور نبوده‌اند، و اصولا ولايت محوري با اصالت حزب مغاير است. چرا ولايت فقيه و ولايت حزبي در عرض يكديگر انحراف از ولايت حقه است؟ به نظرم وقتي مردم فاصله جناح‌ها و احزاب را با معيارهاي اصيل اسلامي يافتند و فرصت انتخاب اصيل و درست را هم در پيش‌رو داشتند، دچار تزاحم اهم و مهم شدند. مضطر در راي دادن به اين جناح‌ها نبودند؛ چرا كه اين قالب شكسته شده بود، لذا انتخاب مستقيم خود را انجام دادند.

** احمدي‌نژاد محصول اصول‌گرايي است

* فارس: برخي در درون دولت عنوان مي‌كنند كه اصولگرايان در روي‌كار آمدن احمدي‌نژاد هيچ نقشي نداشتند، آيا جناب‌عالي اين موضوع را قبول داريد؟
- الهام: اگر مقصود اصولگرايان جناح‌ها و احزاب شناخته شده به اين عنوان هستند، بله همين‌طور است؛ چرا كه اين طيف‌ها نامزد ديگري غير از احمدي‌نژاد داشتند و حتي بعد از روي‌كار آمدن دولت از منتقدان دائم آن تاكنون بوده‌اند. اما احمدي‌نژاد محصول اصول‌گرايي است و اصول‌گرايي تعلقي به احزاب ندارد، بلكه محكي است كه خود احزاب با آن شناخته مي‌شوند.ملت اين حركت را آفريد و جز ملت اين حركت مديون هيچ گروه و حزب نيست.

** اصولگرايي را رهبري هدايت و مديريت كرد تا زنده بماند

* فارس: فكر مي‌كنيد در طول 6 ، 7 سال گذشته اصول‌گرايان فكري اساسي براي تداوم و توسعه گفتماني كه موجب روي‌كار آمدن احمدي‌نژاد در سوم تير 84 شد، انجام داده‌اند و يا به نوعي با يك "درجا زدن " و بلكه "پس‌رفت " در ميان اصول‌گرايان روبه‌رو بوده‌ايم؟
- الهام: به نظر بنده اصول‌گرايان به همان معناي مصطلح سؤال قبلي شما، هنوز فكر مي‌كنند احمدي‌نژاد عارضه‌اي است كه دير يا زود بايد رفع يا دفع شود. عمر اصول‌گرايان بعد از احمدي‌نژاد صرف چالش و جبران شكست خودشان با طرق نادرست شده است؛ اگر چه پايه‌هاي رفتاري كه بر اساس اين گفتمان رقم خورد، بزودي از بين‌رفتني نيست و اصول‌گرايان بايد به اين رفتارها سلوك كنند تا بمانند، اما اين موج كه درست ايجاد شد و رهبري آن را هدايت و مديريت كرده‌اند زنده و پويا و روبه جلوست. به نظرم نمي‌توان به راحتي دور برگردان ايجاد كرد.

** القاي 'احمدي‌نژاديسم' يك انحراف است

* فارس: برخي معتقدند گروه انحرافي به دنبال قرار دادن احمدي‌نژاد در برابر 'احمدي‌نژاديسم' است. اين موضوع را قبول داريد؟
- الهام: خود القاي 'احمدي‌نژاديسم' انحراف است، احمدي‌نژاد مكتبي در برابر مكتب انقلاب و امام نيست. احمدي‌نژاد نماد و سمبل گفتمان امام و انقلاب بود. به اين اعتبار برگزيده شد، جايگاه قوي و قديمي در نظام اسلامي بلكه جامعه جهاني يافت. هويت او آميخته با اين مكتب است. ويژگي‌ و رفتار او بر عمل به اين مباني بوده است و استمرار آن هم در گرو همين است.
همه كساني كه در ارتباط با يك "مكتب " هويت و شخصيتي مي‌يابند بدون آن هويت خود را از دست مي‌دهند، عبور از اين ارزش‌ها، عبور از خودشان خواهد بود، در كشور ما اعتبار و ماندگاري عالمان و سياست‌‌مداران به هويت اسلامي آنان وابسته است.

** روي آوردن به راست سنتي براي جبران اشتباهات احمدي‌نژاد باطل است

* فارس: آيا براي جبران برخي اشتباهات احمدي‌نژاد، متوسل شدن و روي آوردن به جناح راست سنتي مانند لاريجاني، هاشمي و غيره را به صلاح مي‌دانيد يا اين را يك اشتباه بزرگ قلمداد مي‌كنيد؟
- الهام: انحراف از حق به فرض تحقق، مشروعيت و حقانيت براي باطل ايجاد نمي‌كند. بازگشت به باطل هميشه باطل و غلط است و مؤمن حتي در رفتارها و سليقه‌ها هم از يك سوراخ دوبار گزيده نمي‌شود چه برسد به اينكه در مباني خود بخواهد تجديد نظر كند.

* فارس: فكر مي‌كنيد رئيس‌جمهور بعدي ايران با چه گفتماني روي كار خواهد آمد؟
- الهام: نمي‌دانم، آينده دست خداوند است، اما سنت خداوند بر اين استقرار دارد كه هر ملتي بر اعتقادات و اصول خود پايداري كند و استقامت ورزد، آينده از آن او خواهد بود "إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنتُمْ تُوعَدُونَ "
به نظرم ملت گفتماني را انتخاب كرده است كه از آن پشيمان نيست بلكه بدان بسيار خرسند است، مهم اين است كه حامل چنين گفتماني را در صحنه ببيند.

** گفت‌وگو از عباس كلاهدوز و رسول بابازاده

نظرات بینندگان
ياسر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۳ - ۲۰ تير ۱۳۹۰
۴
۲
"ما با كسي عهد اخوت نبسته ايم"

معيار حمايت ما از هر مسئولي
در نظام جمهوري اسلامي
ولايت پذيري ،
حفظ ارزش ها
و
خدمت گذاري به مردمه

قبل از اينكه
هاشمي نژادي
يا
احمدي نژادي باشيم ؛

"رهبري نژاديم" ....
بسيجي با بصيرت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
آفرين به شما ...... انشالله بعضي ها از شما ياد بگيرن و از انحراف برگردن
بهزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۲۸ - ۲۱ تير ۱۳۹۰
۱
۰
بسیار خوب و منصفانه بود
K-1
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۷ - ۲۱ تير ۱۳۹۰
۲
۰
درود بر احمدي نژاد
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز