۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰

در ساختمان منتسب به جوانان چه مي‌كنند؟

کد خبر : ۲۵۳۹۹

به گزارش صراط نیوز به نقل از فارس، از زماني كه بحث ايجاد وزارت ورزش و جوانان در حدود 6 ماه پيش مطرح شد تا امروز، هنوز نمي‌توان در هيچ كجاي كشور ساختماني با عنوان وزارت ورزش و جوانان يافت. در حقيقت هنوز امور جوانان در ساختمان‌هاي سازمان ملي جوانان و امور ورزش نيز در ساختمان‌هاي سازمان تربيت‌بدني پيگيري مي‌شود.

به رغم حضور سرپرست براي وزارت ورزش و جوانان، هنوز جايگاه جوانان در ساختار اين وزارتخانه مشخص نيست و اگر كسي به دنبال پيگيري مسائل جوانان است، بايد به ساختمان سازمان ملي جوانان در بلوار آفريقا برود.

در آستانه روز جوان و به بهانه پيگيري مسائل جوانان، سري به ساختمان سازمان ملي جوانان زديم.


* درخشش "تمثال شهيد سرلشگر حاج منصور زهدي " بر ساختمان منتسب به جوانان

در منطقه 3 تهران در بلوار آفريقا و در خيابان سايه، برج شيشه‌اي 14 طبقه‌اي خودنمايي مي‌كند. برجي كه گفته مي‌شود از آنِ جوانان است و يا شايد درست‌تر است كه بگوييم قرار بود در اين ساختمان براي جوانان كار شود.

"تمثال شهيد سرلشگر حاج منصور زهدي " نماي آن سمت از ساختمان سازمان ملي جوانان را تشكيل مي‌دهد كه رو به بلوار آفريقاست؛ نماي ساختمان كه در خيابان سايه است، از شيشه‌هاي رفلكس آبي پوشيده شده است و سردر ورودي را با كامپوزيت كار كرده‌اند.

تابلوي پايگاه بسيج جوادالائمه(ع) مركز مقاومت بسيج نهاد رياست جمهوري از جمله مواردي است كه باعث جلب توجه مي‌شود؛ انگار نام و اهداف بسيج با اين ساختمان شيك و خوش برو رو همخواني ندارد.

پايين ساختمان كه مي‌ايستي دلت مي‌خواهد ساختمان را حسابي برانداز كني، وقتي به طبقه آخر برج نگاه مي‌كني به قول قديمي‌ها كلاه از سرت مي‌افتد.

* استفاده از از آسانسور براي افراد غريبه اجباري است

دل از ظاهر مادي و معنوي ساختمان كه مي‌كني و بعد از طي كردن چند پله و باز كردن در ورودي، داخل كه مي‌شوي، ميز حراست در مقابل قرار گرفته است.

برخلاف اين تصور كه سازمان ملي جوانان بعد از ادغام چون هنوز به وزارت ورزش و امور جوانانن نپيوسته است، بايد مراجعه‌كننده كمي داشته باشد اما تعداد مراجعين به اين ساختمان كم نيست.

پس از هماهنگي و ارائه كارت شناسايي برگه ملاقات صادر و اجازه ورود به ساختمان داده مي‌شود.

همه نشانه‌ها از جمله استندهاي مناسبتي و برگه‌هاي نصب شده بر روي تابلوي اعلانات حكايت از فعاليت و جاري بودن امور برخلاف سكوت خبري اين سازمان دارد.

وقتي مي‌خواهي براي يافتن پاسخي به حس كنجكاوي از پله‌هاي مجاور آسانسور به طبقات بالا بروي تا بداني در اين ساختمان و سازمان منحله چه مي‌گذرد، يكي از پرسنل حراست با طعنه خطابت مي‌كند كه «آقا! با آسانسور راحت تر مي‌رويد، تا طبقه يازدهم خيلي راه است».

اين اولين باري است كه خيلي دلت نمي‌خواهد از آسانسور استفاده كني چرا كه به نظر پاسخ به سوالي كه تو را به اينجا كشانده است، بيشتر در طبقات اين ساختمان است تا در روابط عمومي اين سازمان.

اجباراً طبقات را با آسانسور بالا مي‌روي. آسانسور تو را تا جلوي لابي روابط عمومي كه در طبقه يازدهم است مشايعت مي‌كند و در طبقه يازدهم با خوش‌‌رويي و برخورد مناسبي كه فقط از كارمندان روابط عمومي مي‌توان انتظار داشت مواجه مي‌شوي.

* كشف مأموريت كارمندان يك سازمان منحله

محيط روابط عمومي اين سازمان محيطي گرم و صميمي است و اين را هر تازه‌واردي خوب مي‌فهمد. يك سالن بزرگ كه به دوقسمت شمالي و جنوبي تقسم شده، مبل راحتي 6 نفره در قسمت جنوبي سالن، لابي مناسبي براي ميهمانان است كه پشت به پنجره‌هاي قدي ضلع جنوبي طبقه يازدهم چيده شده است و وقتي روي آن قرار مي‌گيري پشتت به جنوب تهران است.

خيلي تلاش مي‌كني از آن نقطه، مكان‌هايي از شهر كه مد‌نظر است را ببيني اما از آنجا نه جنوب شهر معلوم است و نه جوانان جنوب شهر ديده مي‌شوند، دليلش شايد ارتفاع كم ساختمان و يا شايد هم دود ماشين‌هاي گران قيمت در حال تردد بلوار آفريقاست.

در همين فكرها هستي كه با تعارف يك استكان چاي، رشته افكارت پاره مي‌شود، به كارمندان كه توجه مي‌كني مي‌بيني در عين جديت براي انجام امور محوله‌ سازمان منحله كه نمي‌داني آن امور چيست، با هم خوش‌وبش و شوخي مي‌كنند و با صفا و صميميت مشغول كار هستند و هيچوقت برايت معلوم نمي‌شود كه مأموريت كارمندان يك سازمان منحله چيست!

در محيطي صميمي با كارمندان مهربان روابط عمومي سازمان منحله، شرايط براي ديدار با مديركل روابط عمومي اين سازمان مهيا مي‌شود، يكي از پرسنل روابط عمومي كه رابط خبري سازمان با رسانه‌ها است، اين نكته ‌را كه «تو براي يك گپ دوستانه به اينجا آمده‌اي» را بارها به تو مستقيم و غير مستقيم گوشزد مي‌كند.

او تو را به كنج جنوب غربي سالن و به سمت يك اتاق هدايت مي‌كند، اتاقي كوچك كه در ميان آن يك ميز تي شكل(T) با 5 صندلي چرخ دار دور آن در ميان اتاق و در سر ميز يك صندلي بزرگتر از بقيه صندلي‌ها و يك مانيتور ال سي دي خودنمايي مي‌كند؛ در نگاه اول بعيد مي‌داني كه اتاقي به‌ اين سادگي و كوچكي اتاق مديركل روابط عمومي باشد، اما اينجا اتاق طالب‌زاده مديركل روابط عمومي اين سازمان است.

*بدرقه در ابهام

او كه به بدرقه مهمان قبلي‌اش رفته وارد اتاق مي‌‌شود و رابط خبري سازمان تو را به او معرفي مي‌كند؛ با او دست مي‌دهي و با تعارف او روي صندلي كنار ميز مي‌نشيني. شروع مي‌كني به حرف زدن و كمي ‌از خودت مي‌گويي و او را شريك گلايه‌ها و دغدغه‌هايت مي‌كني.

او به دقت به حرف‌هايت گوش مي‌دهد و بعد از پايان صحبت‌هايت به انحلال سازمان اشاره كرده و پاسخ همه سوالات را موكول به تعيين تكليف سازمان مي‌كند و وقتي تاريخي از او مي‌خواهي، مي‌گويد اميدوارم در آينده نزديك تكليف سازمان معلوم شود، تقريباً در پاسخ به همه سوال‌هايت همين جمله را مي‌شنوي.

البته او نويد روزهاي خوب را مي‌دهد و از برنامه‌هاي فراوان اين سازمان برايت مي‌گويد، اما تمام اينها مشروط به تعيين تكليف سازمان منحله مي‌شود؛ از او وعده مي‌گيري در صورتي كه قرار بر ارائه مصاحبه از سوي مسئولين سازمان شد تو را از قلم نياندازد و پاسخ سوال‌هاي فراوانت را از آنها بگيرد.

خلاصه اين ديدار و مذاكره چيزي جز اضافه شدن به ابهاماتت نيست، چرا كه چيز جديد دستگيرت نشد؛ حرف‌هاي مبهم‌تان كه تمام مي‌شود با بدرقه او و همراهي رابط خبري تا پاي آسانسور سخت كوش كه دائم در حال رفت و آمد است، پيش مي‌روي و با همه خداحافظي مي‌كني و از ساختمان خارج مي‌شوي، سازمان را ترك مي‌كني؛ آمده بودي تا جواب سوالت را بگيري كه سوالات متعدد ديگري در ذهنت ترسيم مي‌شود.

* به راستي نصيب جوانان از بيش از يك دهه فعاليت سازمان ملي جوانان چه بوده است؟

در خيابان سايه كه مي‌ايستي ياد خاطرات سال‌هاي دور مي‌افتي، در آن زمان كه خبرنگاران در سايه مي‌ايستادند و با شيطنت خاصي از جوانان مي‌پرسيدند "آيا سازمان ملي جوانان را مي‌شناسيد؟ " و وقتي اكثر آنها با تعجب از شنيدن نام اين سازمان شانه‌هايشان را به علامت منفي بالا مي‌انداختند، خبرنگاران درمي‌يافتند سوژه مناسبي پيدا كرده‌اند تا به آن بپردازند.

اكنون بعد از گذشت سال‌ها كه از تشكيل اين سازمان و برگزاري جشنواره‌ها و سمينارهاي پر زرق و برق مختلف به نام جوانان و به كام ديگران مانند جشنواره ملي جوان ايراني با هزينه‌هاي گزاف مي‌گذرد و وعده‌هاي زمين مانده مسئولين اين سازمان در دوره‌هاي زماني مختلف مانند طرح مهريه 14 سكه و وعده اعزام 3 هزار زوج جوان به مشهد مقدس، سامانه الكترونيكي ازدواج جوانان كه قرار بود اولين سامانه الكترونيكي آموزش ازدواج جوانان در سطح كشور باشد؛ اما اين طرح در همان ماه‌هاي اول شكست خورد و صدها طرح استاني در حال اجراي سازمان ملي جوانان كه در بلاتكليفي به سر مي‌برد؛ به راستي نصيب جوانان از بيش از يك دهه فعاليت اين سازمان چه بوده است؟

اينها گوشه‌اي از طرح‌هايي است كه بيشتر جنبه تبليغاتي داشت؛ از سويي ديگر خبرهاي رسيده حاكي از آن است گروهي از جمعيت جوان شاغل كشور كه درقالب تشكل‌هاي مردم نهاد يا همان "سمن‌ها "، در حال فعاليت بودند‌، ماه‌هاست كه با ادغام سازمان حامي خود در بلاتكليفي به‌سر مي‌برند و در انتظار مهر و امضايي براي تمديد اعتبارنامه خود هستند تا بتوانند به صورت قانوني ادامه فعاليت دهند.

اما امروز از جوانان كه در خصوص سازمان ملي جوانان مي‌پرسي، تنها پاسخي كه مي‌دهند اين است "نام اين سازمان را شنيده‌ام و مي‌دانم مربوط به جوانان است، اما نمي‌دانم چه‌كاري براي جوانان انجام مي‌دهد " و اگر اين سوال را همانند ما از جوانان بلوار آفريقا بپرسي، پاسخ مي‌شنوي كه "سازمان را مي‌شناسيم، ساختمانش در سايه، بالاتر از شوراي عالي ايرانيان است "...

نظرات بینندگان
faeze
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۵ - ۲۱ تير ۱۳۹۰
۰
۰
سلام من يک جوان هستم که همسرم در سازمان ملي جوانان کار ميکند توي اين 5 سال به جز زمان رياست آقاي بذ............ اين سازمان فقط بودجه خرج کن بود از وقتي هم که رئيس دفتر آقاي رئيس جمهور تشخيص داد ايشان نبايد بياد سر اين کار بدبختي هاي ما شروع شد و الان 2 ماه هست که همسر من حقوق نگرفته من فقط يه سوال دارم آقاي رئيس جمهور توي اين گراني اگر شما يک روز حقوقتون عقب بيافته چي کار مي کنيد؟ تا کي ما قشر ضعيف جامعه بايد دستمون جلوي ديگران به خاطر 1000 تومان دراز باشه؟