۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱

پول های دولت در فوتبال هدر می رود

کد خبر : ۲۵۴۱۶

دنیای صنعت: لیگ برتر دهم فوتبال با قهرمانی سپاهان اصفهان به پایان رسید. تیم های استقلال تهران و ذوب آهن اصفهان نیز رده های بعدی را از آن خود کردند. در سوی دیگر جدول نیز استیل آذین، پیکان قزوین و پاس همدان به دسته اول سقوط کردند؛ اما آنچه این فصل را تحت شعاع خود قرار داد، کیفین پایین دیدارها بود. همین نیز موجب افزایش انتقادات به هزینه های صورت گرفته در این دوره شد که از چرایی این هزینه کرد بی فایده می پرسیدند.

اما، هزینه تیم ها در این دوره چقدر بود؟ اگرچه تا کنون مبلغی به شکل رسمی اعلام نشده است؛ اما گزارشی توسط یک نهاد اجرایی تهیه شده که دارای نکات قابل توجهی بود. در این گزارش عنوان شده است که هجده تیم حاضر در دهمین دوره لیگ برتر، مبلغی نزدیک به 100 میلیارد را صرف هزینه هایی چون جذب بازیکن و کادر فنی، آماده سازی تیم ها و ...، کرده اند. البته نباید از یاد برد که این عدد، برآمده از اظهارات مالی باشگاه ها بوده و ممکن است در برخی موارد، هزینه صورت گرفته به مراتب بیشتر از این باشد.

از همین رو کارشناس مسائل فوتبالی کشورگفت: فوتبال ما همچنان از جیب دولت می خورد و پول در این ورزش مدیریت نمی شود.

اصغر شرفی کارشناس فوتبال کشور در گفتگو با «دنیای صنعت» ضمن بیان مطلب فوق در خصوص هزینه 100 میلیاردی فوتبال در طول یک سال خاطر نشان کرد: اگر پول در فوتبال ایران به درستی هزینه شود حتی اگر بیش از 100 میلیارد هم هزینه آن کنیم ارزش دارد چرا که ورزش باعث رشد و سلامت انسان می شود.

وی در ادامه در مورد هدر رفت مبالغ هنگفت دولت در ورزش گفت: در هر کاری امکان خرج شدن بدون حساب و کتاب پول وجود دارد و این امر در فوتبال نیز همین گونه است.

بازیکن سال های دور فوتبال ایران افزود: وقتی باشگاه ها در آمدی ندارند و از جیب دولت می خورند چه انتظاری می توان داشت. باشگاه ها باید وام دریافت کنند تا به خودکفایی برسند.

شرفی در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: هدر رفت پول های دولتی کار درستی نیست ولی برای اینکه فوتبال حرفه ای داشته باشیم باید بدون نیاز به دولت خرج کنیم.