۲۱ تير ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۷

هشداری درباره خوردن آب ‌استخر

خودداري از دويدن در محيط استخر، شنا كردن در عمق متناسب با توانايي شنا كردن و اجتناب از بازي و شوخي هاي خطرناك مي‌تواند ايمني نسبي افراد را تأمين كند و استفاده از وسايل مورد نياز براي شنا از قبيل عينك، گوشي و دماغي را فراموش نكنيد.
کد خبر : ۲۵۴۱۹

وزارت بهداشت اعلام كرد: هنگام شناكرن آب استخر را قورت ندهيد زيرا آب محل رشد ميكروبها و بيماريهاي مختلف است.

پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت به نقل از حميد رضا فلاح نژاد، رئيس هيئت پزشكي ورزشي استان يزد از مردم خواست تا هنگام شنا كردن آب استخر را قورت ندهند.

فلاح نژاد افزود: بسيار روشن است كه آب، يك محيط عالي براي انتقال و رشد موجودات ذره بيني بيماري زايي است كه عامل بيماري‌هايي از قبيل تب تيفوئيدآ، اسهال آميبي و باسيلي، هپاتيت، تبخال، ورم ملتحمه چشم و زرد زخم است. اين قبيل موجودات ميكروسكوپي، محيط‌هاي گرم و مرطوب همراه با غذاي كافي را ترجيح مي‌دهند.

وي با اشاره به اين مطلب كه عوامل عفونت‌ها در استخري با مراقبت ضعيف ممكن است وجود داشته باشد، افزود: عفونت‌هاي ويروسي و قارچي، مثل عارضه خارش پاي شناگران كه يك بيماري قارچي پوست است يكي از اين عفونتها است.

وي افزود: عفونت چشم، گوش، گلو و بيني،عفونت‌هاي بخش فوقاني تنفس، عفونت‌هاي روده‌اي از ديگر عفونت‌ها است.

فلاح نژاد درباره آنچه شناگران در استخر بايد به آن توجه كنند توصيه كرد: قبل از ورود به استخر بدن خود را با يك شوينده مناسب شست و شو دهيد و قبل از ورود به استخر پاي خود را در داخل حوضچه كلر قرار دهيد.

اين كارشناس پزشكي ورزشي به همه كساني كه به استخر مي روند توصيه كرد: پيش از ورود به استخر مثانه خود را تخليه كنند، همچنين از تف كردن، مزه مزه كردن آب، شستن و خارج كردن ترشحات بيني خودداري كنند.

فلاح نژاد گفت:هنگام شنا كردن خلط گلوي خود را به آب استخر وارد نكنيد و همچنين سعي كنيد آب استخر را قورت ندهيد.ترجيحاً هنگام ابتلاء به بيماري توأم با خلط عفوني، به استخر نرويد.

وي با تاكيد براين مطلب كه بعد از استخر نيز افراد حتماً بايد بدن خود را شست و شو دهند، گفت: اگر بيماري پوستي از قبيل بيماريهاي قارچي قابل سرايت داريد به هيچ عنوان به استخر عمومي مراجعه نكنيد.

وي همچنين با اشاره به ايمني شناگران گفت: خودداري از دويدن در محيط استخر، شنا كردن در عمق متناسب با توانايي شنا كردن و اجتناب از بازي و شوخي هاي خطرناك مي‌تواند ايمني نسبي افراد را تأمين كند و استفاده از وسايل مورد نياز براي شنا از قبيل عينك، گوشي و دماغي را فراموش نكنيد.

وي افزود: در صورت خستگي و گرفتگي عضلاني شديد از شنا كردن در قسمتهاي عميق خودداري كنيد. و همچنين از شنا كردن در دريا هنگامي كه شرايط طوفاني است پرهيز كنيد.