۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
ظهور دوباره اصلاح‌طلبان تندرو در سالگرد کودتا!

در دورهمی محکومین، ردصلاحیتی‌ها و منحل‌شده‌ها چه گذشت؟ + تصاویر

قریب به اتفاق اعضای این حزب، یا در یکی از احزاب منحله از جمله مشارکت عضویت داشتند، یا در فتنه 88 محکوم شدند و یا در دوره های گذشته انتخابات مجلس ردصلاحیت شده بودند.
کد خبر : ۲۵۴۴۹۲
گروه سیاسی صراط - نخستین کنگره سراسری حزب اتحاد ملت ایران با سروصدای فراوانی روز گذشته برگزار شد و دبیرکل و اعضای شورای مرکزی آن انتخاب شدند.

به گزارش گروه سیاسی صراط، حزب مذکور ظاهرا قرار است محوریت اصلاح طلبان تندرو را بر عهده بگیرد. قریب به اتفاق اعضای این حزب، یا در یکی از احزاب منحله از جمله مشارکت عضویت داشتند، یا در فتنه 88 محکوم شدند و یا در دوره های گذشته انتخابات مجلس ردصلاحیت شده بودند.

اعظای مجوز به این حزب نوپا در دولت روحانی، جنجال های زیادی را به دنبال داشت. وزیر کشور در پاسخ به انتقادها گفته بود: "ما در خصوص کسانی که تقاضای تأسیس حزب دارند بر اساس فرآیند عمل می‌کنیم. اول از وزارت اطلاعات و نهادهای مربوطه استعلام می‌گیریم و اگر استعلام‌ها و شرایط افراد منطبق با مقررات نباشد هر کسی که باشد مجوز نمی‌دهیم."

با این وجود، معلوم نیست استعلام ها چگونه انجام شد که مجوز این حزب بدون هیچ گونه مشکلی صادر شد. پشتیبانان این حزب در واقع همان کسانی هستند که در مجلس ششم تحصن کردند؛ انتخابات مجلس هفتم را به طور تلویحی تحریم کردند؛ در انتخابات 84، زیر عنوان حمایت از معین، تابوشکنی‌های فراوانی انجام دادند و در نهایت در انتخابات 88، فتنه ای علیه نظام به راه انداختند.

نکته جالب در مورد زمان برگزاری کنگره حزب مذکور، همزمانی آن با ایام کوتای مرداد 32 بود. نام حامیان و اعضای این حزب، به دلیل عملکردشان در فتنه 88 با "کودتا" گره خورده و این بار ناخواسته خود این موضوع را زنده کردند.

در جلسه دیروز، محمدرضا عارف، عبدالواحدموسوی‌لاری، ابراهیم یزدی، هادی خانیکی، عبدالله نوری، محمدرضا خاتمی، ابراهیم اصغرزاده، لطف‌الله میثمی، حسین کاشفی، عمادالدین باقی، علیرضا علوی‌تبار، مصطفی معین، فیض‌الله عرب‌سرخی، علی طوسی، محمد قوچانی، آذر منصوری، عبدالله ناصری، غلامحسین کرباسچی، جواد مظفر، حبیب‌الله پیمان، حسن رسولی، علی شکوری‌راد، علی تاجرنیا، ولي الله شجاع‌پوریان، غلامرضا انصاری، حسین کمالی، فیاض زاهد، فرج کمیجانی، محمد کیانوش‌راد، محمدعلي ابطحی، زهرا اشراقی و افشین حبیب‌زاده، محمدرضا خباز، فیاض زاهد و آذر منصوری حضور داشتند.

همچنین، بر اساس رای گیری انجام گرفته در نخستین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، 22 نفر از 30 نفر عضو شورای مرکزی حزب به شرح زیر مشخص شدند: 1- آذر منصوری - 2- علی تاجرنیا، 3 - هادی خانیکی، 4- محمد کیانوش راد- 5- حمیدرضا جلایی پور، 6- حسین کاشفی- 7- ولی الله شجاع پوریان، 8 - علی شکوری راد، 9 - فاطمه راکعی- 10 - غلامرضا انصاری - 11 - جلال جلالی زاده - 12 - مرتضی مبلغ - 13- عماد الدین خاتمی- 14 - اشرف بروجردی - 15 - حجت الاسلام مصطفی درایتی، 16 - سید محمود حسینی، 17 - شمس وهابی - 18- علی صوفی، 19 - رضا باوفا- 20 - حسین عبادی، 21 - حسین نقاشی، 22- علی محمد حاضری.

مطابق پیش بینی، علی شکوری راد نیز به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد. رای گیری برای انتخاب دبیر کل در دو نوبت انجام گرفت که در رای گیری اول شورای مرکزی به طور مساوی به آذر منصوری و علی شکوری راد رای دادند. در جلسه دوم رای گیری منصوری با اعلام این که به شکوری‌راد رای می‌دهد حمایت خود را از او نشان داد تا در نهایت نتیجه رای گیری دوم 235 رای برای شکوری راد و 50 رای برای آذر منصوری باشد.

شکوری راد از جمله متحصنان مجلس ششم و استعفادهندگان این مجلس بود. او سابقه بازداشت در مهرماه 89، یک سال و اندی پس از فتنه 88 را دارد. آذر منصوری هم معاون سیاسی دبیر کل مشارکت بود که در شهریور ۸۸ دستگیر شد. او در انتخابات مجلس پیشین ردصلاحیت شده بود.

شکوری راد در سخنرانی خود پیش از انتخاب به عنوان دبیرکل حزب، تلاش کرد تا اذهان را اینکه، "حزب اتحاد ملت همان مشارکت است" دور کند. او گفت "حزب اتحاد ملت ایران اسلامی اسم مستعار هیچ حزبی نیست" اما فراموش نکرد بگوید: "البته اتحاد از تجربیات همه احزاب گذشته برای رسیدن به اهداف خود استفاده خواهد کرد."

او به رسم تمامی سخنرانی های این روزهای اصلاح طلبان به دولت محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: "بی تدبیری،‌ عوام فریبی، قانون‌گریزی، ویژه خواری، هدر رفتن سرمایه های مادی و معنوی کشور حاصل دوران تسلط کسانی بود که ادعا می کردند می خواهند شعارهای انقلاب را زنده کنند اما بیشترین جفا را بر انقلاب روا داشتند."

شکوری راد در بخش دیگری از اظهاراتش با سخنانی کنایه آمیز گفت: "اکنون دولت جدید که همچنان جزیره ای کوچک در دریای نهادهای اصولگراست." این جمله، با بیان های مختلفی در سال های اخیر از سوی اصلاح طلبان تندرو مطرح شده و هدفی جز حمله به برخی نهادهای انقلابی ندارد.