۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
راز یک اظهارنظر مشکوک

چرا هاموند پای رژيم صهيونيستي را به ماجرای رابطه ایران و انگلیس باز کرد؟

انگليسي‌ها اميدوارند با حضور اقتصادي خود زمينه حمايت از كساني براي رسيدن به قدرت در ايران را فراهم كنند تا به تغيير رفتار منطقه ايران انجام شود.
کد خبر : ۲۵۵۵۳۱
صراط: اظهارات وزیر خارجه انگلیس در خصوص موضع ایران در برابر رژیم صهیونیستی همچنان حاشیه ساز است.

به گزارش صراط، هاموند پس از سفر به تهران با این ادعا که موضع ایران نسبت به اسرائیل اندکی تغییر کرده است به بی بی سی گفت که ایران را براساس اقداماتش در قبال اسرائیل قضاوت می‌کنیم.

به نوشته جوان، سؤال اينجاست كه چرا بايد كشوري كه به تعبير مقام معظم رهبري موذي‌ترين كشور در مقابل نظام جمهوري اسلامي ايران است، اينگونه بدون مشكل به تاختن در فضاي اقتصادي ايران بپردازد و چرا اينچنين نماينده چنين كشوري اينگونه به تهران مسافرت كرده است.

شايد بتوان پاسخ به اين سؤال و اين حركت سريع را در پاسخ وزير امورخارجه در مجلس عوام اين كشور ديد. اين موضوعي است كه هاموند روز 24‌تير (15‌جولاي) يعني يك روز پس از پايان مذاكرات هسته‌اي در جلسه‌اي در مجلس عوام هم مطرح كرد.

او در پاسخ به «جان بارون» نماينده محافظه‌كار كه گفت «هواپيماهاي رقبايمان مدتي است كه در تهران به زمين نشسته‌اند» و پرسيد كه لندن چه برنامه‌اي براي كمك به تجار انگليسي در بازار ايران دارد، گفت: «خوب روشن است كه چيز كليدي‌اي كه نياز داريم، اين است كه سفارتمان بازگشايي شود.»

هاموند در بخش ديگري از آن نشست هم گفته بود بازگشايي سفارت در تهران «كمك به بازرگانان» انگليسي براي فعاليت در بازار ايران را تسهيل مي‌كند.

اما بررسي مواضع دولت انگليس و ديگر كشورهاي غربي نشان مي‌دهد كه از ديد آنها، نه توافق و نه مراودات تجاري پس از آن، به خودي خود داراي اصالت نيستند، مگر از اين باب كه به گسترش ارتباط با نهادهاي مدني، تقويت جناح همسو و تغيير رفتار منطقه‌اي ايران منجر شود؛ موضوعاتي كه از آنها تحت عنوان «پيامدهاي مثبت توافق» ياد مي‌شود. انگليسي‌ها اميدوارند با حضور اقتصادي خود زمينه حمايت از كساني براي رسيدن به قدرت در ايران را فراهم كنند تا به تغيير رفتار منطقه ايران انجام شود.

نكته‌اي كه هاموند هم در گفت‌و‌گو با بي‌بي‌سي به آن اشاره كرد و اميدوار است تا جنبه گسترده‌تري به خود بگيرد. آن هم چيزي جز اين نيست كه سياست ايران نسبت به اسرائيل ظريف‌تر شده است؛ كلمه‌اي كه انگليسي‌ها اميدوارند به جاي ظريف‌تر با اساسي جايگزين شود.