۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۴:۴۱

بایدها و نبایدهای مدیریت فوتبال

رئیس کمیته فوتبال فراکسیون ورزش مجلس: بدنه ای در فوتبال رشد کرده که باعث معلولیت فوتبال ما شده و آن بدنه، عقد قراردادهای هنگفت بازیکن ها و مربیان است.
کد خبر : ۲۵۵۶۲۶
صراط: سید شریف حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته فوتبال فراکسیون ورزش مجلس در برنامه تیتر امشب پنجشنبه ها که موضوعات ورزشی را به بحث می گذارد ، با بیان این مطلب گفت: در جهان، فوتبال را یک تجارت و صنعت می دانند به طوری که 197 کشور عضو سازمان ملل متحد هستند اما 209 کشور عضو فیفا .  جام جهانی در هر کشوری برگزار  می شود 23 میلیارد دلار گردش مالی دارد که 11 میلیارد دلار آن سهم میزبان و بقیه سهم فیفاست.

حسینی ادامه داد : در آلمان خالص پولی که از فوتبال نصیب دولت می شود 48/1 میلیارد یورو است ضمن اینکه 47 هزار اشتغال نیز ایجاد کرده ، این در حالی است که گردش مالی فدراسیون فوتبال هزار و 200 میلیارد تومان است که 320 میلیارد تومان آن صرف کمک به لیگ می شود.

رئیس کمیته فوتبال فراکسیون ورزش مجلس با تاکید بر اینکه همه کشور باید در اختیار تیم ملی باشد گفت: از ابتدا تا انتهای لیگ همه دور هم جمع می شویم و لیگی برگزار می کنیم که هزینه - درآمد آن هیچ ارزش ریالی ندارد و چیزی به بودجه کشور برای توسعه اضافه نم کند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انگلیس نخستین کشوری بود که باشگاه ها را خصوصی کرد و اکنون به سمت بازار بورس رفته است اظهار داشت: مدیریت فوتبال ما دچار چالش های جدی است و شاخص های مدیریت در فوتبال باید بازتعریف شود.

سید شریف حسینی با تاکید بر اینکه فوتبال نباید ابزار سیاست باشد تصریح کرد: بر اساس خواسته فیفا ، مدیران فوتبال باید سیاسی ، اقتصادی و بازرگانی باشند زیرا در نظام مدیریتی باید ایده اقتصادی داشت و درآمدزائی کرد تا باشگاه ها احیا شوند.

در ادامه این گفتگو عزیز الله محمدی رئیس اتحادیه باشگاه های فوتبال با انتقاد از اینکه هنوز نظام جامع باشگاه داری در مجلس تصویب نشده است اظهار داشت : وقتی باشگاه دولتی است چون پول از جیب دولت می رود ، رئیس باشگاه حاضر است هر کاری بکند تا او را از ریاست برندارند اما وقتی باشگاه خصوصی باشد روی تک تک ارقام دخل و خرج حساب و کتاب می شود. 

محمدی همچنین با اشاره به اینکه مجمع فدراسیون فوتبال باید کمیسیونی برای نظارت بر عملکرد سرمربی تیم ملی داشته باشد تصریح کرد: هم اکنون این کمیسیون وجود ندارد و همه اینها مدیریت فوتبال و نظارت بر آنچه در فدراسیون می گذرد را با چالش روبرو می کند.

رئیس اتحادیه باشگاه های فوتبال، فوتبال را یک پدیده اجتماعی دانست و افزود : فوتبال امنیت اجتماعی می آورد و مایه شادی و نشاط مردم است بنابراین نباید فوتبال را سیاسی و از آن بهره برداری سیاسی کرد.

محمدی همچنین از سید شریف حسینی خواست تا زمانی که عمر این مجلس به پایان نرسیده است در یک همکاری مشترک میان نمایندگان و اتحادیه باشگاه های فوتبال، نظام جامع باشگاه داری تصویب شود.


منبع: شبکه خبر