۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳

تلاش تازه دو نماینده کنگره علیه برجام

دو تن از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره خواستار مشروط کردن افزایش بودجه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به انتشار سند طبقه‌بندی شده میان ایران و این نهاد شد.
کد خبر : ۲۵۵۷۴۲

صراط: تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی به همراه «مایک پومپئو» عضو مجلس نمایندگان این کشور در تازه‌ترین تلاششان علیه توافق هسته‌ای با ایران، خواستار مشروط کردن افزایش بودجه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به انتشار سند طبقه‌بندی‌شده میان ایران و این نهاد شدند.

پومپئو از کانزاس و کاتن از آرکانزاس روز جمعه (دیروز) در نامه‌ای از «جان کری» وزیر خارجه آمریکا خواستند که به نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابلاغ کنند که به دنبال رأی‌گیری برای انتشار هرگونه توافق یا هرگونه ضمائمی باشند که آژانس با ایران صورت داده است.

در این نامه نوشته شده بود: «بدون این توافقات جانبی، هیچ‌گونه راهی برای تصمیم‌گیری درباره افزایش بودجه آژانس وجود ندارد.»

«یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه شنبه اعلام کرد که به ۱۰.۵ میلیون دلار بودجه دیگر در سال نیاز دارد تا بتواند به منظور تحقق شرایط راستی‌آزمایی توافق هسته‌ای ایران که در ۱۴ ژوئیه به امضا د رآمد، بازرسان بیشتری را به استخدام درآورد و به تجهیزات جدیدی دست یابد.

طبق این گزارش، بیشتر این بودجه آژانس توسط آمریکا تأمین می‌شود و در واقع حدود یک سوم از بودجه آژانس را ارائه می‌دهد.

این دو نماینده جمهوری‌خواه چندی پیش نیز با انتشار یادداشتی در روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، نوشتند که «رئیس‌جمهور انتظار دارد کنگره بدون آنکه دولت به طور کامل محتوای توافق را به مردم آمریکا اعلام کند، در مورد آن رأی‌گیری کند. این هم غیرقابل قبول است و هم به کاملا ناقض قانون بازنگری توافق هسته‌ای ایران، قانونی که تنها چند هفته قبل رئیس‌جمهور هم آن را امضا کرد، است.»

کاتن و پومپئو با بیان اینکه این دو سند، یکی مربوط به وضعیت سایت نظامی پارچین و دیگری در خصوص سابقه فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، نوشته‌اند که بر اساس مصوبه کنگره، دولت ملزم است که هر توافقی را که در کنار توافق اصلی، «بین ایران و هر طرف دیگری» منعقد شده، برای بررسی به نمایندگان ارائه دهد.

واشنگتن‌پست گزارش کرد، این اولین باری نیست که این جنجال، بودجه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در معرض خطر قرار داده است. اوایل ماه جاری میلادی، سناتور «لیندسی گراهام» از ایالت «کارولینای جنوبی» که یک کاندید جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا است، خطاب به کری هشدار داد که اگر این اسناد منتشر نشود، بودجه سال جاری آژانس را متوقف خواهد کرد.

منبع: فارس