۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
وزیر خارجه در نقش چه کسی ظاهر شده بود؟

هدف از سفر نامتعارف ظریف به اصفهان چه بود؟/ کلنگ‌زنی خط مترو چه ارتباطی با وزیر خارجه دارد؟!

شاید دولت به تصور محبوب شدن ظریف پس از توافق، قصد داشته از این "محبوبیت ادعایی" استفاده کند. شاید هم تحلیل‌های مربوط به کاندیداتوری او صحت داشته باشد.
کد خبر : ۲۵۵۷۴۵
گروه سیاسی صراط - محمدجواد ظریف روز پنجشنبه در سفری دو روزه به اصفهان رفت و کلنگ زنی و افتتاح چند پروژه در این استان را شخصا انجام داد.

به گزارش گروه سیاسی صراط، اگرچه به رسم معمول، در هفته دولت، وزرا و اعضای کابینه از پروژه های دولت در جای جای کشور رونمایی می کنند، اما حضور وزیر خارجه در افتتاح پروژه هایی متنوع به بهانه هفته دولت، امری نامتعارف است.

سفر ظریف حتی بر خلاف اکثر وزرا، یک روزه هم نبود. او چهارشنبه شب به اصفهان رفت و جمعه به تهران بازگشت.

هدف از سفر نامتعارف ظریف به اصفهان چه بود؟/ کلنگ زنی و افتتاح خط مترو چه ارتباطی با وزیر خارجه دارد؟!
ظریف در اصفهان چند پروژه عمرانی را کلنگ زنی کرد

او در این سفر، افتتاح پروژه های مخابراتی، پیش راه اندازی مرحله نخست خط یک قطار شهری اصفهان و کلنگ زنی خط دوم مترو اصفهان و ... را انجام داد و حتی در حاشیه این برنامه ها، از مشکل آلودگی هوا و نابودی منابع محدود و امکانات زیست محیطی نیز سخن گفت!

هنوز معلوم نیست چرا دولت تدبیر و امید دست به چنین اقدام نامتعارفی زده و عملا اقدامات معمول دیگر مسئولان را به ظریف سپرده است.

توجیه "سفر ظریف به نمایندگی از دولت" نیز کمکی به تحلیل ماجرا نمی کند. چراکه تا کنون این نوع "نمایندگی دولت" برای افتتاح و کلنگ زنی چند پروژه مرسوم آن هم با توجه به مشغله کاری فراوان وزیر خارجه، عمرانی نبوده است.

در این میان، چند تحلیل می توان ارائه داد: شاید دولت به تصور محبوب شدن ظریف پس از توافق هسته ای، قصد داشته از این "محبوبیت ادعایی" استفاده کند. این موضوع با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس دهم، قابل درک است!

از سوی دیگر، تحلیل های دیگری وجود دارد که ظریف را کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 می پندارد. در این صورت شاید بتوان اقدام دولت تدبیر و امید را آماده کردن ظریف برای چنین وظیفه ای قلمداد کرد؛ اگر چنین باشد، دولت احتمالا در ارزیابی های خود اشتباه کرده است. چراکه اولا هنوز نتیجه کار اصلی ظریف یعنی توافق هسته ای مشخص نشده و در ثانی به دلیل عملکرد دولت در حوزه های گوناگون دیگر، تضمینی وجود ندارد که دولت تدبیر و امید رای دوباره مردمی را به دست بیاورد.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز