۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲

پیشنهاد جدید گمرگ برای واردات خودرو

رییس کل گمرک به کاهش 50 درصدی واردات در پنج ماهه نخست امسال اشاره و تصریح کرد: علت این کاهش واردات خودرو این است که مردم انتظار دارند با رفع تحریم‌ها واردات به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام شود بنابراین با کاهش هزینه خودرو قیمت نیز کمتر می شود.
کد خبر : ۲۵۵۷۹۲
صراط: معاون وزیر اقتصاد با اشاره به پیشنهاد جدید گمرگ برای واردات خودرو گفت: پیشنهاد ما به وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که برای مجوز واردات و تشخیص لوکس‌ها از ترکیب حجم موتور و ارزش اتومبیل استفاده شود.

مسعود کرباسیان در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد از تصمیمی برای تغییر نحوه‌ی واردات خودرو خبر داد و گفت: تا به حال خودروهایی با حجم موتور بالاتر از 2500 سی سی خودروی لوکس به حساب می‌آمدند، اما ما با پدیده‌ای مواجه شدیم که خودروهایی تولید می‌شود با ارزش بالا اما حجم موتور پایین‌تر از 2500 سی‌سی .

رییس کل گمرک با بیان این‌که قرار است در صورت تصویب وزارت صنعت ترکیبی از حجم موتور و ارزش خودرو برای تعیین لوکس‌بودن خودروهای وارداتی در نظر گرفته شود، گفت: امسال خودروهای هیبریدی وارد کشور شد که من بعضا می‌دیدم رنگ آنها نیز عوض می‌شود و ارزش‌های بالایی دارد اما حجم موتور این خودرو 1400 سی‌سی بود و حتی پورشه‌هایی وارد کشور می‌شود با حجم موتور 2500 سی‌سی.

وی افزود: این خودروها با ملاک فعلی خودروی لوکس محسوب نمی‌شوند اما ارزش بالایی دارند، بنابراین ما به دنبال روشی هستیم که ارزش کالا در کنار حجم موتور در نظر گرفته شود و مسیر واردات خودرو اصلاح شود. در این زمینه با وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال تعاملیم و پیشنهاد خود را به آنها داده‌ایم، ولی به نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت این معیار پیچیده است.

کرباسیان درباره‌ی تعرفه واردات خودرو تصریح کرد: تعرفه واردات به اندازه کافی بالا است، اما نمی‌توانیم این تعرفه‌ها را کاهش دهیم، چرا که باید از تولید داخلی نیز حمایت شود.

رییس کل گمرک همچنین با تاکید بر این‌که مجوزهای خاصی مثل مجوز جانبازی نیز در حال حاضر اجازه واردات خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی سی را ندارند به کاهش 50 درصدی واردات در پنج ماهه نخست امسال اشاره و تصریح کرد: علت این کاهش واردات خودرو این است که مردم انتظار دارند با رفع تحریم‌ها واردات به صورت مستقیم و بدون واسطه انجام شود بنابراین با کاهش هزینه خودرو قیمت نیز کمتر می شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خودروهای بهتری وارد کشور خواهد شد و دیگر خودروهای وارداتی اکثرا چینی نیستند، بنابراین خریداران دست نگه داشته‌اند.

تعامل گمرک با ستاد مبارزه با قاچاق برای خارج کردن موبایل‌های قاچاقی از بازار

کرباسیان با اشاره به این‌که در پنج ماهه امسال درصد واردات رسمی موبایل نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، گفت: در چهار ماهه ابتدایی سال جاری 500 هزار دستگاه موبایل با ارزش نزدیک به 10 میلیون دلار به کشور وارد شده که در همین مدت در سال گذشته تنها 150 هزار دستگاه موبایل وارد شده بود.

رییس کل گمرک درباره آمار بالای قاچاق در زمینه تلفن همراه با تاکید بر این‌که موبایل جزو کالاهایی است که به صورت مسافری نیز وارد کشور می‌شود، عنوان کرد: یکی از دلایل جذابیت مسیرهای غیرقانونی برای وارد‌کنندگان معطلی‌های گمرکی است که در مورد تلفن همراه باعث می‌شود معطلی‌های چهار یا پنج ماهه تلفن وارد شده را از رده خارج کنند.

وی افزود: بنابراین از طرفی گمرک با کاهش زمان توقف کالا این رقابت ناسالم را بین مسیر قانونی و مسیر‌های غیرقانونی از بین می‌برد و سرعت ترخیص را افزایش می‌دهیم. از سوی دیگر لازم است با مسیر‌های غیرقانونی واردات کالا نیز برخورد شود.

کرباسیان با اشاره به دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای غیرفعال کردن موبایل‌هایی که از مبادی رسمی وارد کشور نشده‌اند، تصریح کرد: پروانه الکترونیکی گمرک و بارکد موبایل‌های وارد شده از مبادی رسمی به این ستاد کمک می‌کند که موبایل‌های قاچاقی را شناسایی کنند و آنها را در کشور فعال نکنند که این کار از چند ماه آینده اجرایی خواهد شد.

رییس کل گمرک با تاکید بر این‌که واردات قاچاقی تلفن همراه با واردات تلفن‌های همراه تقلبی ارتباط مستقیم دارد، تصریح کرد: کنترل نشدن موبایل‌های وارد شده باعث می‌شود که هرگونه تلفنی اعم از تقلبی به کشور وارد شود.

واردات برنج از سوی ملوانان و مرزنشینان

وی همچنین درباره‌ی واردات برنج با وجود ممنوعیت آن اظهار کرد: ما ثبت سفارش جدیدی در این زمینه نداشته‌ایم‌، بلکه دو دسته از وارد‌کنندگان یعنی ملوانان و مرزنشینان که نیازی به ثبت سفارش ندارند می‌توانند چنین کالاهایی را وارد کنند.

کرباسیان در این باره عنوان کرد: ملوانان شش بار در سال هر بار 700 کیلوگرم برنج می‌توانند وارد کنند و ما 103 هزار ملوان در کشور داریم همچنین پنج هزار مرزنشین می‌تواند سالانه 50 کیلوگرم برنج به کشور وارد کنند.

افزایش 68 درصدی درآمد‌های گمرکی

رییس کل گمرک با اشاره به این‌که سال گذشته در ازای افزایش پنج درصدی واردات درآمدهای گمرکی به علت الکترونیکی شدن پرداخت‌ها 68 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش پیدا کرد، گفت: سال گذشته درآمد‌های گمرکی که به خزانه دولت واریز شد 13 هزار و 500 میلیارد تومان بود و امسال نیز در پنج ماهه نخست سال گمرک 4300 میلیارد تومان درآمد داشته است که این میزان به دلیل کاهش 19 درصدی واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر بوده است.

رییس کل گمرک با اشاره به اینکه در حال حاضر 45 قانون، 15 کنوانسیون بین‌المللی، 12 رویه، 22 نوع عوارض و 65 نوع هم معافیت در گمرک اعمال می‌شود، گفت: مجموعا در کشور 150 گمرک در حال کار است.

وی با اشاره به این که ایجاد پنجره واحد فرامرزی در قالب قانون حمایت و تولید گمرک را موظف به ایجاد این پنجره کرده است، اظهار کرد: در سیستم جدید گمرکی چهار تا 10 روز قبل از ورود کالا به کشور گمرک از ورود کالا با خبر می‌شود که این امر به سریع‌ترین شدن عملیاتی گمرکی کمک می‌کند.

کرباسیان با اشاره به اهمیت ارزش‌های گمرکی در کشور تصریح کرد: ما نمی‌توانیم به ارزش های ابرازی اطمینان کنیم بنابراین بر اساس اطلاعات و آمارهای قبلی در نظر داریم بانک اطلاعات ارزشی را در گمرک ایجاد کنیم که در حال حاضر این بانک برای لوازم خانگی ایجاد شده است.

رییس کل گمرک همچنین درباره ایجاد سامانه IPM در گمرک اظهار کرد:‌ این سامانه با همکاری سازمان جهانی گمرک ایجاد شده است که از طریق آن مردم می‌توانند با استفاده از بارکد کالا و با اتصال به سامانه گمرکی از اصل بودن و کشور تولید کننده کالا با خبر شوند.

وی با اشاره به کاهش میانگین زمان مورد نیاز برای ترخیص کالا در گمرک از 26 روز به سه روز خاطرنشان کرد: در حال حاضر سه مسیر گمرکی در کشور وجود دارد که 19 درصد کالاها از طریق مسیر سبز بیش از 50 درصد از طریق مسیر زرد و نزدیک به 27 درصد از مسیر قرمز که در آن کنترل‌های بالای گمرکی اعلام می‌شود عبور داده می‌شود.

کرباسیان ادامه داد: کاهش زمان مورد نیاز برای ترخیص کالا موجب حدود 28 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی هزینه‌ای برای وارد کننده در سال می‌شود.

وی همچنین با اشاره به ترانزیت 13 میلیون تن کالا در کشور به صورت سالیانه گفت: در حال حاضر امکان ارائه اظهارنامه ترانزیت از راه دور وجود دارد.

رییس کل گمرک همچنین از راه‌اندازی سامانه E.TIR در کشور خبر داد و گفت:‌ایران به عنوان یکی از اولین کشورها این سامانه را راه‌اندازی کرده است که در این مورد با 70 کشور دنیا قرارداد داریم و از این طریق کل سیستم حمل و نقل ر ا ساماندهی می‌کنیم.

وی همچنین درباره استقرار دستگاه‌های ERAY در 13 مرز کشور اظهار کرد: هزینه هر کدام از این دستگاه‌ها 16 میلیارد تومان است که در سال گذشته سه مرز لطف‌آباد، میرجاوه و بوشهر به مرزهایی که مجهز به این دستگاه هستند، اضافه شدند و امسال نیز دو مرز پرویزخان و ایرانشهر یا آستارا به این دستگاه مجهز می‌شوند.

کرباسیان با اشاره به این که پنج مرز دیگر نیز به حضور این دستگاه‌ها نیاز دارند، گفت: از طریق این دستگاه‌ها می‌توانیم کامیون‌های حمل و نقل را به خوبی چک کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: اصلاح قانون گمرکی در دولت مطرح است.

رییس کل گمرک در ادامه با اشاره به کشف 126 تن مواد مخدر در کشور گفت: در گمرک مواد مخدر در بسته‌های کوچک کشف می‌شود.
منبع: ایسنا
برچسب ها: صراط گمرک پیشنهاد