۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰

اختلاف بین یهودیان آمریکایی برسرتوافق

روزنامه نیویورک تایمز با انتشار گزارشی به بررسی اختلافات پیش آمده بر سر توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی پرداخت.
کد خبر : ۲۵۵۸۲۰
صراط: در این گزارش آمده است: پس از اعلام حمایت جرالد نادلر (Jerrold Nadler)، نماینده دموکرات از نیویورک از توافق نامه هسته‌ای ایران، حملات به وی از سوی یهودیان آمریکایی به قدری تند و نادرست بود که شورای دموکراتیک ملی یهودی و اتحادیه ضد هتک حرمت مجبور شدند به طور علنی این صدای انزجار یهودیان را محکوم کنند.

از سوی دیگر، سه نماینده دیگر یهودی دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا که مخالف توافق‌نامه هسته‌ای هستند نیز با انتشار بیانیه‌ای مشترک حمله اعتراضی و تهدیدها علیه نه تنها حامیانی چون نادلر بلکه یهودیان موافق توافق نامه که به خیانت متهم شدند را محکوم کردند.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: اختلاف عقیده در میان یهودیان آمریکا ممکن است چیز تازه ای نباشد اما سخنان تند پیرامون توافق‌نامه هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی به قدری شدید شده است که رهبران اکنون، آشکارا از آسیب‌های طولانی مدت به سازمان‌های یهودی و احتمالا روابط اسراییل و آمریکا سخن به میان می‌آورند.

گرگ روزنبام (Greg Rosenbaum)، رییس شورای دموکراتیک ملی یهودی در دیداری حضوری با اوباما رییس‌جمهور آمریکا در ماه اوت نگرانی‌های خود را از بروز این مشکلات ابراز کرد.

دیگر رهبران یهودی نیز در این جلسه به اوباما گفتند که طرح ایجاد مناظراتی به عنوان انتخاب بین دیپلماسی و جنگ و صحبت از مبالغی که برای مخالفت با این توافق‌نامه فراهم شده تنها به این آسیب‌ها شتاب می‌بخشد.

روزنبام با اشاره به این که باید نشست‌های سازمانی و حتی سرویس‌های مذهبی از بحث درباره ایران پرهیز کنند گفت:‌ ما در لبه برادرکشی در میان جوامع یهودی هستیم و این موضوع باید متوقف شود.

منبع: ایسنا