۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸

حاشیه های نشست خبری روحانی

نشست خبری رئیس‌جمهور به مناسبت هفته دولت عصر امروز در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد که با حاشیه‌هایی همراه بود.
کد خبر : ۲۵۵۸۵۴
صراط: ششمین نشست خبری حجت‌الاسلام حسن روحانی با خبرنگاران همزمان با هفته دولت، عصر امروز در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

- در این نشست خبری برخی از دولتمردان از جمله علی ربیعی وزیر کار، نعمت‌زاده وزیر صنعت معدن تجارت، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور و حسین فریدون دستیار ارشد رئیس‌جمهور حضور داشتند.

- اجرای این برنامه را همچون ۵ نشست خبری گذشته رئیس‌جمهور، حمید روحانی‌نژاد برعهده داشت.

مقدمه روحانی

- در ابتدای این نشست خبری، رئیس‌جمهور به تبیین بخشی از اقدامات دولت در دو سال گذشته پرداخت که مسائل اقتصادی، معضل آب و خشکسالی، تورم، طرح سلامت و سیاست خارجی از جمله این مباحث بود.

مرگ ایران‌هراسی

- روحانی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ گفت: این جزو مقاطع استثنایی است که نام ایران به عنوان یک کشور صلح‌خواه و تعامل‌گرا در سراسر دنیا مطرح میشود. امروز ایران‌هراسی شرایط وخیمی دارد که با اکسیژن می‌خواهند آن را نجات دهند، اما ایران‌هراسی در حال مرگ طبیعی است.

پاسخ روحانی به ۱۰۰ سئوال خبرنگاران داخلی و خارجی

- پس از پایان سخنان مقدماتی رئیس‌جمهور که حدود ۳۰ دقیقه طول کشید، مجری گفت تاکنون رئیس‌جمهور ۵ نشست خبری برگزار کرده است که در ۵ نشست به ۱۰۰ سئوال خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داده است.

۲۰ نشست خبری رئیس‌جمهور در استانها

- روحانی‌نژاد همچنین در آمار دیگر گفت: در سفرهای استانی تاکنون رئیس‌جمهور ۲۰ نشست خبری داشته است که در این نشست خبری‌ها به سئوال ۱۰۰ نفر از خبرنگاران استانی پاسخ داده است.

- برای این نشست خبری ۸۰ دقیقه زمان تعیین شد و مجری از هر خبرنگاری خواست که یک سئوال مطرح کند.

- روزنامه اطلاعات اولین رسانه‌ای بود که سئوال خود را از رئیس‌جمهور پرسید. سئوال روزنامه اطلاعات با موضوع اقتصادی و در مورد رانت، انحصار و فسادهای سازمان‌یافته بود که موجب شکاف طبقاتی شده است.

جا خالی دادن به رئیس‌جمهور

- رئیس‌جمهور در ابتدای جواب خود به خبرنگار روزنامه اطلاعات نودمین سال تاسیس این روزنامه را تبریک گفت و پس از پایان جوابش، خبرنگار روزنامه اطلاعات پرسید که به بخش اول سئوالم پاسخ نداده‌اید و زمانی که رئیس‌جمهور شروع به پاسخ دادن مجدد کرد، خبرنگار این روزنامه تریبون را ترک کرد و رئیس‌جمهور زمانی که روی خود را به سمت خبرنگار برگرداند، گفت: پس کجا رفت...! جا خالی دادن این است.

دولت خطا کرد، نقدش کنید

- دومین رسانه، شبکه خبر بود که در مورد مراودات و تعاملات اقتصادی ایران با هیات‌های تجاری غربی پرسید که دولت چگونه می‌تواند بین اقتصاد مقاومتی و مراودات تجاری تعامل ایجاد کند و رئیس‌جمهور نیز در پاسخ به این رسانه، گفت: من از رسانه‌ها خواهش می‌کنم که در این زمینه به خوبی دولت را نظارت کنند و اگر دولت خطا کرد، به صراحت آن را نقد کنند.

- سومین رسانه‌ای که برای سئوال از رئیس‌جمهور به پشت تریبون دعوت شد، خبرگزاری فارس بود که در مورد آمارهای متفاوت از دارایی‌های بلوکه شده ایران پرسید.

دولت تحمل‌گرا و تعامل‌گراست

- رئیس‌جمهور در بخشی از صحبت‌هایش تاکید کرد که این دولت تعامل‌گرا و تحمل‌گراست و این تنها دولتی است که اتهام زدن به آن سخت است، چرا که جناحی نیست و به همه احزاب و تشکل‌های قانونی احترام می‌گذارد.

- در این نشست خبری ۱۶ رسانه از رئیس‌جمهور سئوال پرسیدند که سهم رسانه‌های داخلی ۱۲ و رسانه‌های خارجی ۴ سئوال بود.

رسانه‌های داخلی سئوال‌کننده

- روزنامه اطلاعات، شبکه خبر، خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان، روزنامه مردم‌سالاری، خبرگزاری ایسنا، روزنامه شهروند، روزنامه سیاست روز، خبرگزاری صدا و سیما، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری موج و رادیو جوان از جمله رسانه‌های داخلی بودند که موفق به پرسیدن سئوال از رئیس‌جمهور شدند.

رسانه‌های خارجی سئوال‌کننده

-  از میان رسانه‌های خارجی، شبکه فرانسه، خبرگزاری شینهوا از چین، تلویزیون الان امارات، خبرگزاری ترند از جمهوری آذربایجان برای سئوال از رئیس‌جمهور ایران به پشت تریبون دعوت شدند.

محور سئوال‌های رسانه‌ها

- رانت و فساد اقتصادی، چگونگی تعامل بین اجرای اقتصاد مقاومتی و مراودات تجاری با غربی‌ها، رقم دارایی‌های بلوکه شده، لایحه برجام، رفع حصر، آینده روابط ایران و چین در دوران پس از توافق هسته‌ای، قدرت دفاعی ایران در دوران پس از توافق، تاثیر توافق هسته‌ای بر کشورهای منطقه، شکایت مسئولین دولت غرب از دولت یازدهم، تهدیدات نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی، راههای مقابله با نفوذ دشمنان، برنامه دولت برای تقویت احزاب، روابط ایران با جمهوری آذربایجان، توانمندسازی بخش خصوصی در دوران پساتحریم و برنامه دولت برای جوانان از جمله سئوال‌هایی بود که در این نشست خبری از رئیس‌جمهور پرسیده شود.

- این تنها نشست خبری بود که خبرنگاران در مورد موضوعات متفاوت و متنوع از رئیس‌جمهور سئوال پرسیدند؛ چرا که بیشتر سئوال‌های رسانه‌ها در نشست خبری قبلی رئیس‌جمهور که در ۲۴ خردادماه برگزار شد، در مورد پرونده هسته‌ای ایران بود.

منبع: مهر