۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۷

نماینده دموکرات: فشارهای علیه ایران باید ادامه یابد

یکی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که از توافق هسته‌ای با ایران حمایت نمی‌کند و فشارها علیه ایران باید ادامه یابد.
کد خبر : ۲۵۵۸۶۵
صراط: "دیوید اسکات" نماینده دموکرات ایالت جورجیا بوده و عضو کمیته اقتصادی و کشاورزی مجلس نمایندگان آمریکا و عضو مجمع پارلمانی ناتو نیز است.

وی طی مقاله‌ای در سایت شبکه خبری سی‌ان‌ان به ابراز دیدگاه‌های خود درباره توافق هسته‌ای با ایران پرداخت.

اسکات در این مقاله نوشت: ضرب‌الاجل توافقنامه  برنامه هسته‌ای ایران [برای رای گیری کنگره]  به سرعت در حال نزدیک شدن است.

چندین کشور در خاورمیانه مورد تاخت و تاز گروه‌های تروریستی بوده و ایران نیز به صورت مستقیم یا توسط گروه‌های خود از جمله حوثی‌ها در یمن و حزب الله در لبنان و سوریه، در حال تاثیرگذاری در این جنگ‌های داخلی است.

ایران همچنین کنترل ارتش عراق را در دست گرفته و بسیاری از متحدان ما در خاورمیانه بیمناک هستند که ایران بر سرتاسر خاورمیانه سیطره یابد.

آمریکا باید همچنان تحریم‌ها علیه ایران را به طور کامل ادامه دهد تا هرگونه امکان تسلیحات اتمی ایران به طور کامل برداشته شود.

به عنوان عضوی از مجمع پارلمانی ناتو و رئیس کمیته علوم و فناوری این مجمع، رهبری تیم ناتو در تحقیق و گزارش دهی درباره برنامه هسته‌ای ایران را برعهده داشتم.

من گزارش خود را به مجمع ناتو در اکتبر 2012 ارائه کردم. در این گزارش شواهد نگران کننده‌ای در این باره وجود داشت که ایران اجزای تسلیحات هسته‌ای نظامی مخفیانه‌ای در برنامه هسته‌ای خود دارد.

این گزارش، نگرانی‌های هشداردهنده‌ای را بوجود آورد به گونه‌ای که مجمع ناتو به صورت کامل قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که طی آن برنامه هسته‌ای ایران و عدم همراهی ایران با بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کرد.قطعنامه مجمع ناتو زمانی به تصویب رسید که اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران به تصویب رسانده بود.

توافق خوب چگونه خواهد بود؟

یک توافق خوب هرگونه مسیر ایران به سوی سلاح هسته‌ای را از بین خواهد بود و بازرسی‌های "همه وقت، همه جا" را برای راستی آزمایی همراهی ایران با بازرسی‌ها را فراهم خواهد کرد.

یک توافق خوب توانایی‌های هسته‌ای ایران را از جمله در زمینه تحقیق و توسعه محدود کرده تا زمانی که این کشور به بازرسان نشان دهد که به دنبال دستیابی به توانایی تسلیحات اتمی نبوده است.

تمامی تاسیسات نظامی ایران برای بازرسی باید در دسترس باشد و نباید به ایران اجازه داده شود تا بازرسی‌های ویژه را رد کند.

هرگونه مکانیزم بین‌المللی برای بررسی این روند باید به سرعت فراهم شود. هرگونه تلاش توسط ایران برای جلوگیری از بازرسی‌ها یا عدم ارائه اطلاعات باید به سرعت برخورد شود و ایران نیز باید حق موجودیت اسرائیل را برسمیت بشناسد.

یک توافق بد چیست؟

1- نخست آن است که ایران را در آستانه هسته‌ای شدن رها کنیم به گونه‌ای که بتواند به سرعت به سوی هسته‌ای شدن حرکت کند.

2- آن است که مسابقه تسلیحات اتمی در میان کشورهای خاورمیانه تحریک شود.

3- تقویت توسعه نفوذ تهاجمی ایران در منطقه

4- اجازه داده به ایران هسته‌ای در داشتن نفوذ بیشتر در آینده سوریه، عراق و کشورهای شکست خورده منطقه

5- رها کردن آمریکا، ناتو و اسرائیل به در نظر گرفتن دو گزینه بد: اقدام نظامی علیه ایران یا اجازه دادن به ایران در دستیابی به سلاح اتمی.


هرگونه توافق هسته‌ای با ایران نمی‌تواند بر اساس اعتماد باشد. به یاد داشته باشید، ایران دروغ گفته و برنامه هسته‌ای خودرا چندین دهه از جامعه بین‌المللی پنهان نگه داشته و همچنان نیز از پاسخ به سوالات درباره فعالیت‌های تسلیحاتی خود امتناع می‌ورزد. همچنین یک توافقنامه قابل قبول باید بر اساس اقدامات محکم و قابل تاییدی باشد که بتواند قاطعانه توسط آمریکا و جامعه بین‌المللی مورد راستی آزمایی قرار بگیرد.


جایگزین‌ها چیست؟ اگر ایران از اعطای امتیازات بیشتر خودداری کند، باید تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی علیه ایران را افزایش دهیم. تحریم‌ها ایران را به میز مذاکره کشاند و تحریم‌ها می‌تواند ایران را به سوی امضای توافق خوب هدایت کند.


برای اینکه توافق خوب با ایران به واقعیت بپیوندد، آمریکا و جامعه بین‌الملل باید با احتیاط گام بردارند. تحریم‌ها باید به تدریج و تنها زمانی که ایران همراهی خود را نشان داد برداشته شود. مهمترین اهرم، این تهدید است که تحریم‌ها برداشته نخواهد شد و حملات نظامی همچنان بر روی میز است.

اما یک هشدار، کاهش تحریم‌ها منابع مالی چشمگیری را برای ایران فراهم خواهد آورد که می‌تواند به افزایش حمایت از تروریسم منتهی شود. همانطور که ما می‌دانیم. ایران پیشروترین کشور در حمایت از تروریسم است. ایران می‌تواند به صورت مخفیانه همچنان به دستیابی به سلاح اتمی ادامه دهد. در سال نخست کاهش تحریم‌ها ایران می‌تواند از 150 میلیارد دلاری که هم اکنون در خارج دارد و همچنین درآمدهای جدید نفتی بهره ببرد.

جهان نمی‌تواند به ایران اجازه دهد که به کشوری با قابلیت ساخت سلاح اتمی تبدیل شود. من فقط می‌توانم از توافقی حمایت کنم که مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شود.

منبع: تسنیم