۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۷

بزک شیطان بزرگ این بار به بهانه پارچین

یک روزنامه اصلاح‌طلب تیتر اول خود را به عنوان خلاف واقع «موضع مشترک آمریکا و ایران درباره پارچین» اختصاص داد.
کد خبر : ۲۵۵۸۸۸
صراط: در حالی که آژانس می‌گوید ایران ساخت و سازهای جدیدی در پارچین انجام داده، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که پارچین سایت هسته‌ای نیست. آفتاب یزد در تیتر اول خود می‌نویسد: آنچه که در آخرین گزارش آژانس قابل بررسی است شامل چند نکته می‌باشد، نخست اینکه اساساً ایجاد تغییرات در سایت پارچین تا چه میزان ارتباط با مسائل هسته‌ای دارد؟ در حالی که از قبل دو بار از این منطقه بازدید شده است و تخلفی هم از آن گزارش نشده، آیا ساخت و ساز در این منطقه برخلاف توافق و قطعنامه 2231 صورت گرفته است؟ اساساً چه ارتباطی می‌تواند بین مسئله تضعیف راستی‌آزمایی که آمانو از آن سخن می‌گوید با این ساخت و سازها وجود داشته باشد. در میان همه این صحبت‌ها واکنش‌های مشابه ایران و آمریکا نسبت به پارچین هم جالب توجه است اینکه چه لزومی دارد که این دو کشور که معمولاً آبشان در یک جوی نمی‌رود(!) در این بحث اینگونه یک نظر در رابطه با پارچین داده‌اند و به نوعی از هسته‌ای نبودن این منطقه دفاع کرده‌اند؟

آفتاب یزد سپس از قول کارشناس خود پاسخ می‌دهد: «اگر طرف آمریکایی چنین مسئله‌ای را بیان می‌کند به این معناست که آنها می‌خواهند نشان دهند که توافقی که با ایران صورت گرفته پابرجاست البته این نخستین همسویی نظرات ایرانی و آمریکایی در بحث‌های هسته‌ای و توافق نیست قبلاً هم در خیلی موارد این همراهی وجود داشته است. مثلاً در قضیه توافق ژنو، فرانسوی‌ها مقابل ایران ایستادند و آمریکایی‌ها به نفع ایران مقابل فرانسوی‌ها قرار گرفتند و در این دو سال بارها پیش آمده که مواضع ایران و آمریکا یکسان بوده است.»

بزک کردن قیافه شیطان بزرگ از سوی روزنامه‌ای که سردبیر آن به آمریکا پناهنده شده در حالی است که اولاً پارچین اصالتاً مرکز نظامی است و نه سایت هسته‌ای و این موضوع کاملاً روشنی است. ثانیاً اتهام‌پراکنی علیه سایت نظامی پارچین را آمریکایی‌ها تدارک و آغاز کرده و همان‌ها هم تبدیل به مسئله علیه ایران کرده‌اند. این چه اشتراک نظری است که ایران می‌گوید- و آژانس هم با 2 بازرسی اذعان کرد- انحرافی در زمینه مطالعات نظامی ادعایی در پارچین صورت نگرفته اما آمریکا بدون سند علیه ایران اتهام‌پراکنی می‌کند؟ آیا اگر در یک دعوایی، یک طرف که خود متهم اصلی است، به طرف مقابل تهمت خلاف واقع بزند و با همان بهانه و بهانه‌های مشابه اقدام به ایذاء و تهدید و تحریم و... کند، معنای این فرایند، «موضع مشترک دو طرف» است؟!

اما درباره پلیس بد جا زدن فرانسه و ترمیم چهره استکباری آمریکا نیز شایان ذکر است که طرف دعوای اصلی در مذاکرات 10-12 سال گذشته و از جمله 2 سال اخیر، آمریکایی‌ها بوده‌اند که بیشترین کارشکنی‌ها را نیز همان‌ها مرتکب شده‌اند ضمن اینکه بعد از توافق ژنو نیز تعهدات خود از جمله در زمینه تحریم‌ها را زیر پا نهادند.

یادآور می‌شود «مجتبی- و» سردبیر آفتاب یزد چند سال پیش به دنبال نقش‌آفرینی در فتنه 88 از کشور گریخت و ضمن پناهندگی به آمریکا مستخدم دون‌پایه شبکه‌هایی نظیر VOA شد.
منبع: کیهان