۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

پشت پرده نقض آتش‌بس در «زبدانی»

پس از آنکه گروه تروریستی «احرار الشام»‌ آتش‌بس با ارتش سوریه را در بخش‌هایی از ریف ادلب و دمشق نقض کرد روشن شد که ترکیه در پشت پرده این اقدام قرار دارد.
کد خبر : ۲۵۵۹۲۰

صراط: برای دومین بار پیاپی طی 15 روز گذشته گروه تروریستی «احرار الشام» با تحریک نظام «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه آتش‌بس با ارتش سوریه در روستاهایی از «ریف دمشق» و «ریف ادلب» را نقض کرد.

این آتش‌بس که از روز پنجشنبه گذشته لازم الاجرا شده بود و 72 ساعت به طول انجامید با بمباران گروه‌های تروریستی شنبه (روز گذشته) نقض شد.

روزنامه «الوطن»‌ سوریه گزارش داد، تروریست‌ها در راستای جامه عمل پوشاندن به طرح ترکیه برای تقسیم سوریه این بار شرط جدیدی را به توافق آتش‌بس اضافه کرده‌اند که به موجب آن باید شهرک‌های «فوعه» و «کفریا» کاملا از وجود نیروهای نظامی و غیر نظامی تخلیه شود.

«محمد ابو القاسم» دبیر کل حزب «همبستگی سوریه» که برای نخستین بار طرح آتش‌بار در «زبدانی» را ارائه کرد درباره توافق با تروریست‌ها گفت: «این توافق متضمن این بود که در روز نخست افراد زخمی مسلح [تروریست‌های] حاضر در زبدانی به ادلب و افراد زخمی الفوعه و کفریا  نیز به لاذقیه منتقل شوند... تا اینکه در روز دوم نیز هر کس از افراد مسن، کودک و زن که قصد داشت از فوعه و کفریا خارج شود، قرار بود که خارج شوند و افراد مسلح نیز به صورت کامل از زبدانی بیرون روند».

وی درباره نقض آتش‌بس گفت: «صبح شنبه احرار الشام با بمباران فوعه و کفریا توافق را نقض کردند و دولت نیز با بمباران زبدانی و مضایا نیز به این حملات پاسخ داد».

دبیر کل حزب همبستگی سوریه تأکید کرد که یکی از عوامل نقض آتش بس این بود که «احرار الشام توافق را به هم زد و خواستار تخلیه کامل فوعه و کفریا شد... البته این مسئله با تحریک ترکیه بود تا دولت شمالی [در سوریه] ایجاد شود که دولت عدالت و توسعه قصد دارد آن را در شمال سوریه ایجاد کند و فوعه و کفریا نیز در [نقشه] این منطقه وجود دارد».

ابوالقاسم همچنین تأکید کرد که دولت سوریه قصد دارد افراد غیر نظامی از زبدانی خارج شوند و هیچ مشکلی با آنها ندارد.

منبع: فارس