۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۱

توکلی: احمدی‌نژاد می‌خواست از دارایی‌ها و درآمدهای بالاتر از 2 میلیارد مالیات بگیرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: مالیات بر مجموع درآمد مسئله بسیار مهمی است و نبود آن در قانون دو ضرر بسیار جدی دارد، یکی این که درآمد دولت را کاهش می‌دهد و دیگری این است که به توزیع درآمد ملی آسیب می‌زند.
کد خبر : ۲۵۵۹۵۵
صراط: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: مالیات بر مجموع درآمد مسئله بسیار مهمی است و نبود آن در قانون دو ضرر بسیار جدی دارد، یکی این که درآمد دولت را کاهش می‌دهد و دیگری این است که به توزیع درآمد ملی آسیب می‌زند.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص حذف بند مالیات بر مجموع درآمد از قانون مالیاتهای مستقیم اظهار کرد: مالیات بر مجموع درآمد مسئله بسیار مهمی است و نبود آن در قانون دو ضرر بسیار جدی دارد، یکی این که درآمد دولت را کاهش می دهد و دیگری این است که به توزیع درآمد ملی آسیب می زند.

وی در واکنش به استدلال برخی از کارشناسان که حذف این بخش از قانون را باعث بی خاصیت شدن قانون مالیاتهای مستقم میدانند عنوان کرد: نمی توانیم بگوییم با حذف مالیات بر مجموع درآمد قانون بی خاصیت شده است، زیرا زحمت زیادی برای این قانون کشیده شده و مواد خوبی در آن وجود دارد، اما حذف آن با اهداف عدالتخواهانه تناسبی ندارد.

من اگر بودم مالیات بر مجموع درآمد را حذف نمی کردم

توکلی به استدلال مخالفان وجود مالیات بر مجموع درآمد در قانون اشاره و به نسیم گفت: استدلال مخالفان وجود مالیات برمجموع درآمد در قانون چندان بی راه نیست، اما من اگر در تدوین این قانون نقش داشتم، می گفتم که مالیات بر مجموع درآمد در قانون باشد، ولی اجرای آن موکول شود به دیجیتال شدن سیستم اطلاعات درآمدی کشور، زیرا بالاخره باید مالیات بر مجموع درآمد به نحوی در قانون پایه گذاری می شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولتمردان با نبودن زیر ساختها در بخش مالیاتی در این بخش بهانه می گیرند، حرف غلطی نمی زنند، اما می توانستند با همراهی مجلس این بخش را در قانون بگنجانند تا بعد از مهیا شدن زیر ساختها اجرا شود.  

احمدی نژاد می خواست از درآمدهای بالاتر از 2 میلیارد مالیات بگیرد

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به لایحه ای که دولت قبل در خصوص مالیاتهای مستقیم تقدیم مجلس کرد اشاره و به نسیم بیان کرد: در لایحه ای که در زمان آقای احمدی نژاد تقدیم مجلس شد، ظاهرا به اصرار خود ایشان، نوشته شده بود که هرکس که در مجموع درآمد و دارایی اش از 2 میلیارد بالاتر باشد، باید حدود 25 درصد آن را به عنوان مالیات به دولت بدهد، ولی چون این بخش عملیاتی نبود از قانون حذف شد.

دولت یازدهم اعلام کرد نمی تواند خواسته احمدی نژاد را در قانون محقق کند

توکلی در نقد لایحه دولت قبل برای مالیات بر مجموع درآمد گفت: اگر قرار بود پیشنهاد آقای احمدی نژاد در قانون باشد، شما باید انگشتر عقیقتان، النگوی همسرتان و یا خانه تان را برای مالیات ارزیابی و ارزش گذاری می کردید، که این کار عملیاتی نبود، زیرا اطلاعات خام آن در کشور موجود نبود، بنابر این مورد مخالفت قرار گرفت و دولت کنونی اعلام کرد که نمی تواند آن را اجرا کند.

وی تصریح کرد: بعد از حذف بند مورد نظر دولت قبل، مرکز پژوهشهای مجلس یک بند جایگرین داد، ولی در کمیسیون اقتصادی باز هم با این بهانه که اطلاعات خام برای این کار وجود ندارد، آن را رد کردند.

این نماینده مجلس به ارتباط میان تصویب قانونی برای جمع آوری سیستماتیک اطلاعات درآمدها و حذف مالیات بر مجموع درآمد اشاره و به «نسیم» عنوان کرد: چون قانونی تصویب شده بود که طبق آن همه اطلاعات در خصوص دارایی های هر فرد باید به صورت کامل و دیجیتال ثبت شود و اجرای آن چند سال طول می کشید، استدلال مخالفین مالیات بر مجموع درآمد از قانون مالیاتهای مستقیم این بود که باید بعد از سیستماتیک کردن اطلاعات درآمدها این بخش اجرا شود که استدلال آنها منطقی هم بود.

توکلی خاطرنشان کردند: نکته آنجاست که آنها این استدلال را در قانون نیاوردند و تنها بین خودشان مطرح کردند، بنابراین مالیات بر مجموع درآمد از قانون حذف شد.

مالیات بر ثروت همچنان در قانون وجود دارد

وی در پاسخ به این که آیا مالیات بر ثروت هم از قانون جدید حذف شده است گفت: مالیات بر ثروت قبلا در قانون بوده و اکنون هم وجود دارد.