۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۵

گزارش عملکرد ۲ ساله ربیعی منتشر شد

دو سال از فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد و ربیعی در بخش های مختلف اقداماتی را انجام داده است، اکنون در آستانه هفته دولتی بخشی از گزارش عملکرد ربیعی در حوزه تعاون و رفاه بیان شده است.
کد خبر : ۲۵۵۹۹۷
صراط: امروزه تعاون اهرم مناسبی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود که می تواند در بهره وری بهینه از شرایط زندگی، کار و تولید و ارتقای سطح درآمد و وضعیت اجتماعی جامعه مؤثر باشد. تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد تعاونی ها بهترین سازمان هایی هستند که موفق شده اند اسباب تجمع نیروهای پراکنده و متفرق و در عین حال با استعداد و با انگیزه را فراهم سازد.

استفاده بهینه و توانمندسازی بخش های اقتصادی هدف اصلی اقتصاد مقاومتی است. گزارش عملکرد دوساله ربیعی در این بخش به شرح زیر است.

حوزه امور تعاون    

در بند 2 اصل 44 قانون اساسی با هدف تامین استقلال و ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت، بر تامین شرایط و امکانات کار برای همه برای رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسایل کار در اختیار کسانی که قادر به کارند، در شکل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداوم ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص منتهی شود و نه دولت را به‌صورت کارفرمای بزرگ مطلق در آورد، تاکید شده است.

در اصل 44 قانون اساسی همچنین ساختار اقتصادی کشور بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی استوار شده و در ذیل آن مقرر شده است که ضوابط و قلمرو و شرایط هر بخش را قانون معین می‌کند.

لذا قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 در سال 1387 تصویب و ابلاغ شد و سهم بخش تعاون در اقتصاد تا پایان برنامه پنجم توسعه 25 درصد تعیین شد.
با این وجود از جمله چالش‌های این بخش از ابتدای شروع به کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم سهم این بخش در اقتصاد کشور است. سهم فعلی بخش تعاون در اقتصاد کشور حدود 5 درصد است.

در این راستا برای بهبود جایگاه تعاون در اقتصاد کشور در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم بالغ بر8 هزار و 688 تعاونی از انواع شرکت‌های تعاونی مسکن، مصرف، اعتبار و تامین نیاز مشاغل تشکیل شد.  حدود 465 هزار و 323  از واحدهای مسکونی با کمک حوزه امور تعاون به اجرای پروژه‌های مسکن در تعاونی‌‌های مسکن مهر و متعارف طی دولت یازدهم تحویل داده شد.

حدود 10 میلیون سبد کالا با مشارکت 4 هزار و 200 تعاونی توزیع شد. علاوه بر این با افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون از 5 هزار میلیارد ریال به 7 هزار و 847 میلیارد ریال و نیز  صادرات کالا و خدمات از طریق شرکت های تعاونی به ارزش یک میلیارد و 752 میلیون  دلار و پرداخت تسهیلات به میزان32 هزار میلیارد و 852 میلیون ریال از طریق بانک توسعه تعاون به شرکتهای تعاونی درراستای توانمند نمودن آنها و حفظ و ایجاد اشتغال  مهمترین تحولات عمده در این بخش و از دیگر دستاوردهای این حوزه در طول در دولت یازدهم است. 

حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای و پژوهش‌های علمی

موسسه کار و تامین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دو مرکز زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند که در راستای آموزش مهارتی و پژوهش‌های علمی فعالیت می‌کنند.

از جمله برنامه‌های دنبال شده از سوی موسسه کار و تامین اجتماعی در دولت یازدهم ارتقای کیفیت تصمیم‌سازی با استفاده از خرد جمعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایجاد شبکه نخبگان در سطح کشور، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در حیطه ماموریت‌های وزارتخانه است.

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و ارتقای مهارت نیروی کار و جمعیت فعال کشور از یکسو جویندگان کار را برای دستیابی به شغل پایدار آماده می‌کند و از سوی دیگر موجبات تثبیت وضعیت شغلی شاغلین را فراهم می‌سازد. بنابراین پرداختن به موضوع اشتغال بدون توجه جدی به آموزش‌های مهارتی ممکن نیست.

از آنجا که آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مستقیما در اشتغال کشور نقش اساسی ایفا می‌کند، این بش از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم به عنوان یکی از اساسی‌ترین برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفت.

از جمله اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در دولت یازدهم اجرای فاز اول طرح اعتبارسنجی (رتبه بندی) مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی است که براساس آن494 مرکز ارزیابی درونی و 249 مرکز ارزیابی بیرونی شدند.

این سازمان همچنین در راستای اجرای طرح دوره‌های آموزشی در قالب جوار دانشگاهی (scd) جهت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی3572694 نفر ساعت آموزش برای ارتقای مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و به‌روزرسانی مهارتی ایشان در استفاده از فناوری‌های نوین روز دنیا صورت داد. برگزاری 360 میلیون نفر-ساعت آموزش فنی و حرفه ای در بخش دولتی برای کارآموزان  ، ارائه 1 میلیون و 867 هزار نفر- دوره آموزش فنی و حرفه ای از طریق آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای بخش خصوصی ، برگزاری بیش از 3 میلیون نفر- ساعت آموزش جوار دانشگاهی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی از جمله اقدامات مهم سازمان آموزش فنی و حرفه ای در این بخش است . همچنین در این سازمان 234 استاندارد آموزشی در حوزه گیاهان دارویی و داروهای گیاهی و طب سنتی - انرژی‌های تجدیدپذیر تدوین و 1087 عنوان استاندارد آموزشی تدوین و بازنگری شد.

سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین طی سال‌های 1392 و 1393 از طریق پورتال جامع سازمان تعداد 1386143 گواهی نامه‌های مهارت الکترونیکی صادر کرد.

ارائه تسهیلات با نرخ ترجیهی به آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد تابعه سازمان، گسترش مراکز آموزش جوارکارگاهی/بین کارگاهی، تعیین سطح مهارت و بازآموزی نیروی شاغل در صنعت ساختمان، رفع مشکلات اجرای قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی از جمله اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
همچنین تعداد 313206 نفر از کار آموختگان سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور طی سال‌های 1391، 1392 و 1393 از حیث اشتغال مورد رهگیری قرار گرفته‌اند.
2670241 نفر- مشاوره متقاضیان و کار آموزان مراکز آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از خدمات مشاوره آموزشی و شغلی طی سال‌های 1391، 1392 و 1393 بهره‌مند و 221هزار نفر-مشاوره از دانش‌آموزان مدارس توسط مشاوران مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای با آموزش‌های فنی و حرفه‌ای آشنا شده‌اند.


بانک توسعه تعاون      

بانک توسعه تعاون در این دوره به عضویت در انجمن توسعه موسسات مالی در آسیا و اقیانوسیه (ASFIAP) درآمد که منجر به افزایش ظرفیت و تقویت عملکرد مالی بانک و افزایش توان تامین مالی توسعه‌ای بانک با حمایت این موسسه شد.
سرمایه بانک در دولت یازدهم از مبلغ 5000 میلیارد ریال به 7847 میلیارد ریال افزایش یافت که ارائه خدمات بیشتر به تعاونی‌ها در جهت توانمند کردن آنها و حفظ و ایجاد اشتغال را به دنبال داشت.

سند استراتژیک بانک مطابق با اسناد بالادستی و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در دولت یازدهم تدوین شد که کمک به ارتقای سهم 25 درصدی بخش تعاون در اقتصاد با رشد 63 درصدی منابع و رشد 55 درصدی مصارف نسبت به پایان سال 92 را به دنبال داشت.

همچنین نسبت مطالبات غیرجاری بانک در این دوره از 7/10 درصد در سال 91 به 4/6 درصد تا پایان سال 93 کاهش یافت.   

صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون     

از مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون می‌توان به تضمین اعتبار شرکت‌های تعاونی از طریق صدور 2/249/977 میلیون ریال ضمانتنامه (معادل 1/87 برابر سرمایه صندوق) و رشد 295 درصدی صدور ضمانتنامه نسبت به دوره مشابه قبل از دولت یازدهم اشاره کرد.  

بسترسازی و ارائه محصول جدید تحت عنوان ضمانت معاملات تعاونی‌ها و تقویت بنیه مالی شرکت‌های تعاونی به روشی نوین و غیرتورمی از طریق تسهیل در خرید مواد اولیه شرکت‌های تعاونی، گسترش بازار شرکت‌های تعاونی و افزایش توان رقابت‌پذیری شرکت‌های تعاونی از دیگر دستاوردهای این حوزه است.

حوزه امور بین‌الملل        

ارتقای تعاملات با سازمان بین‌المللی کار و جلوگیری از مطرح شدن پرونده کشورمان در کمیته استانداردهای سازمان بین‌المللی کار به عنوان کشور متخلف از دستاوردهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم است. شرکت هیات سه جانبه جمهوری اسلامی ایران در یک‌صدوسومین اجلاس کنفرانس بین‌المللی کار، شرکت در جلسات هیات‌مدیره سازمان بین‌المللی کار از دیگر تعاملات بین‌المللی در این دوره بود.

در دولت یازدهم جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اصلی هیات‌مدیره سازمان بین‌المللی کار برای دومین بار متوالی پس از سه سال که عضو اصلی هیات‌مدیره سازمان بین‌المللی کار بود، انتخاب شد و با وجود کاندیداتوری سایر کشور‌های آسیایی برای احراز این پست کشورمان توانست با رایزنی‌های موثر خویش بار دیگر عضویت اصلی هیات‌مدیره را به دست آورد.

در این دوره همچنین پیگیری‌های لازم برای صدور شناسنامه‌های شغلی برای کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور با همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط صورت گرفت.    
اجرای طرح بیمه کارگران ایرانی شاغل در خارج از کشور از دیگر اقدامات صورت گرفته در عرصه بین‌المللی است. درخواست‌های مکرر کارگران ایرانی شاغل در کشورهای حاشیه خلیج فارس باعث شد این موضوع از طریق سازمان تامین اجتماعی پیگیری شود.    

امضای سند همکاری با صنوق جمعیت ملل متحد و دفتر یونسکو و برنامه عمران ملل متحد برای اجرای پروژه‌های مشترک و همچنین گسترش تعامل با سازمان‌های بین‌المللی زیر مجموعه سازمان ملل متحد و اخذ تجربیات بین‌المللی از طریق این سازمانه باعث اخذ این پروژه‌ها در زمینه سالمندی، حمایت از کودکان و کاهش فقر شد.شرکت هیات سه جانبه جمهوری اسلامی ایران در سومین اجلاس بین‌المللی کار کودک در برزیل از دیگر دستاوردهای این حوزه است. 

همچنین یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه دستاوردهای اشتغال اتباع خارجی طرح جامع ساماندهی اشتغال اتباع خارجی و قانونمند کردن اقامت و اشتغال اتباع افغانی، جذب متخصصین خارجی با هدف آموزش و جایگزینی نیروی کار ایرانی و تامین کمبودهای نیروی انسانی و احتیاجات تخصصی کشور از راه جذب متخصصین و جایگزینی اتباع ایرانی به جای متخصصین خارجی است. همچنین در این دوره زمینه‌های افزایش جذب سرمایه‌گذار خارجی تسهیل شد و در نتیجه آن فضای کسب و کار برای نیروی کار ایرانی، بهبود یافت.    

حوزه پروژه‌های عمرانی     

از مهم‌ترین اقدامات عمرانی وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی دولت یازدهم می‌توان به ادامه احداث پروژه‌های ورزشی فرهنگی و تفریحی کارگران اشاره کرد. در این دوره تعداد 47 سالن چند منظوره ورزشی و 34 استخر سرپوشیده در حالت احداث است. همچنین در سال 1392 و 1393 تعداد 13 پروژه (سالن یا استخر) تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید.

رفاه اجتماعی

رفاه اجتماعی در سند چشم‌انداز 20 ساله نظام جمهوری اسلامی: «برخورداری از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تامین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعیض و...» تعریف شده است.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این دوره ماموریت شناسایی وضعیت اقتصادی خانوارها برای حذف یارانه پردرآمدها را عهده‌دار بود. از همین رو یکی از مهم‌ترین اقدامات حوزه رفاه اجتماعی این وزارتخانه شناسایی اقتصادی خانوارها بود. درحال حاضر در این حوزه فرآیند شناسایی افراد نیازمند کمک‌های دولتی آغاز شده و درحال جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی تمامی خانوارهای کشور است. نتیجه و دستاورد این اقدام در صورت شناسایی دقیق، عدالت در توزیع و کاهش فقر است.

در دولت یازدهم همچنین در جهت کمک به اقشار آسیب‌پذیر علاوه بر پرداخت یارانه‌های نقدی از سوی دولت، در سال گذشته بیش از 10 میلیون سبد کالا بین خانوارهای نیازمند توزیع شد. این اقدام رفاهی و حمایتی وزارتخانه در پرداخت یارانه غیرنقدی با هدف جلوگیری از افزایش نقدینگی به‌واسطه شارژ غیرنقدی کارت مشمولان، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در اقتصاد کشور، حمایت از خانوارهای کم‌درآمد و کمک به اقشار آسیب‌پذیر در راستای امنیت غذایی بود.  

در این دوره شورای عالی رفاه با هدف شناسایی فقر چند بعدی تشکیل و سازوکارهایی برای بهبود وضعیت آموزش و بهداشتی کودکان (بی تابعیت) تدوین شد
تدوین طرح شبکه‌سازی سازمان‌های مردم نهاد حوزه رفاه و تامین اجتماعی و افزایش مشارکت، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سازمان‌های مردم نهاد در حوزه رفاه، بازسازی و تکمیل پایگاه اطلاعات نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی و ایجاد بانک اطلاعات جامع رفاه و تامین اجتماعی از دیگر دستاوردهای حوزه رفاه اجتماعی است.


حوزه بیمه‌های اجتماعی

فراگیر نبودن قلمروهای بیمه اجتماعی و پوشش جمعیتی ناکافی، مخاطره در پایداری صندوق‌ها به علت بلوغ صندوق‌های بازنشستگی، وابستگی بیشتر صندوق‌های بازنشستگی به بودجه عمومی دولت، عدم استفاده از روش‌های نوین ارائه خدمات بیمه‌ای و وصول حق بیمه، همپوشانی‌ها و خلا‌ها در پوشش بیمه‌های درمانی از جمله چالش‌های حوزه بیمه‌های اجتماعی در ابتدای شروع به کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم بود.

این وزارتخانه در حوزه بیمه‌های اجتماعی اقدامات کلیدی و موثری صورت داد که به عنوان نمونه می‌توان به استقرار نظام جامع تامین اجتماعی (نظام تامین اجتماعی چندلایه) اشاره کرد. در این زمینه پیش‌نویس آیین‌نامه نظام جامع تامین اجتماعی تدوین و جهت بررسی به کمیسیون امور اجتماعی دولت ارسال شد.

همچنین لایحه تجمیع سوابق بیمه‌ای (مستمری جمع) تدوین شد. موانع اجرایی قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی رفع شد و دو کمیته بیمه‌گری و IT و تشکیل شد. اقدام برای راه‌اندازی بانک رفاه ایرانیان در راستای شناسایی دقیق کارگران ساختمانی و خروج افراد سودجو از چرخه بیمه کارگران ساختمان از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.   

همچنین در طول دولت یازدهم ساختار نظام بیمه‌های اجتماعی اصلاح شد، آیین‌نامه بیمه اجتماعی فراگیر تدوین و در شورای عالی رفاه تدوین شد، لایحه نظام نوین بازنشستگی کارکنان دولت تدوین و آیین‌نامه بازنشستگی پیش از موعد کارگران اصلاح و در هیات وزیران شد.


امور حمایتی و توانمندسازی :

نبود یک سیاست اجتماعی مشخص در حوزه حمایتی و آسیب های اجتماعی یکی از چالش های حوزه حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم بود . پشت نوبتی و خارج بودن بخش قابل توجهی از نیازمندان و افراد مستحق در یافت خدمات حمایتی از پوشش این نظام عمدتا به دلیل کمبود منابع و عدم سیستم شناسایی دقیق ، سطح بسیار پایین پرداخت هزینه های کمک معیشتی ، نداشتن متولی مشخص در حوزه آسیب های اجتماعی ، جدی گرفته نشدن امور اجتماعی (به ویژه آسیب های اجتماعی ) ، فقدان برنامه جامع در زمینه آسیب های اجتماعی در کشور از جمله این موارد بود .  به همین منظور  ارائه مشوق های تحصیلی به کودکان آسیب پذیر در شش استان کشور ، فعال کردن شورای ساماندهی کودکان خیابانی پس از 8 سال تعطیلی (برگزاری 8 جلسه در استان های مختلف) ، تأمین امنیت غذایی گروه های آسیب پذیر جامعه از طریق ارائه یک وعده غذای گرم به تعداد 370 هزار نفر در روستا مهدها ، ارائه سبد غذایی به 17هزار و 59  خانواده های نیازمند دارای سالمند ، معتادین بهبود یافته و خانواده های دارای چندقلو  ، ارائه سبد غذایی به164 هزار و 124  نفر کودکان زیر 6سال ، زنان سرپرست خانوار نیازمند ، کودکان معلول مراکز روزانه و زنان باردار و شیرده نیازمند ،  حمایت و توانمندسازی خانوارهای نیازمند از طریق تأمین مسکن واحدهای مسکونی به تعداد 26 هزار   واحد مسکونی  ،  حمایت مالی از تعداد92 هزار و 800 نفر از فرزندان ترخیصی از خانه های کودکان و نوجوانان ،  پرداخت هزینه خدمات به 41 هزار و 500  نفر از طریق کمک به ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به معلولین نیازمند ،  ارائه خدمات غربالگری ، تشخیص و مداخله در اختلالات طیف اتیسم به 63  هزار نفر ،  پرداخت هزینه بیمه به 39 هزار و 500 نفر برای کمک به درمان معلولین ،  کمک به تشخیص معلولیت 100 هزار نفر  ،  توانبخشی مبتنی بر جامعه به تعداد  320 هزار  نفر  و  توانمندسازی و خروج 10% افراد از چرخه حمایت سازمان بهزیستی به تعداد 33 هزار و 733 نفر  در مجموعه اقدامات  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش امور حمایتی و توانمند سازی قرار گرفت.


آسیب های اجتماعی :

توسعه کمی و کیفی خدمات سازمان بهزیستی، نظیر مراکز اورژانس اجتماعی و مشاوره ، پایگاه های سلامت و خدمات اجتماعی ، مراکز درمان اعتیاد در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه  ( رشد 13% شهرهای برخوردار از اورژانس اجتماعی ، رشد 52% مراکز درمان اعتیاد و رشد 11% پایگاه سلامت ، رشد 27% پایگاه خدمات اجتماعی در دولت یازدهم ) از دیگر  اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه آسیب های اجتماعی است .

صندوق بازنشستگی:    

از جمله مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای صندوق بازنشستگی تهیه و تدوین مقررات مربوط به نظام جامع تامین اجتماعی چند لایه، صدور احکام افزایش‌های سالانه حقوق بازنشستگان و موظفین براساس مصوبات دولت و پرداخت مطالبات معوقه بازنشستگان، تسویه کامل مطالبات بازنشستگان صندوق در اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری، اعطای 4 هزار و 600 میلیارد ریال وام به بازنشستگان کشوری  از جمله اقدامات صندوق بازنشستگی در در دولت یازدهم است .  همچنین در این دوره بیمه عمر و حوادث بازنشستگان و شاغلان با پرداخت یک دوم حق بیمه ازسوی دستگاه مربوطه اجرایی شد و براساس آن سرانه 30 میلیون ریال برای هر نفر که طی سال 93 مبلغ 143 میلیارد ریال پرداخت شد.
تورهای زیارتی و سیاحتی و افزایش کمک هزینه سفر از 4 میلیون ریال به 5 میلیون ریال برای بازنشستگان کشوری، بهره‌برداری از 30 خانه امید جهت ارائه تسهیلات فرهنگی به بازنشستگان از دیگر اقدامات صندوق بازنشستگی کشوری است.

از دیگر اقدامات اقتصادی این صندوق اجرای طرح‌های توسعه‌ای در صنایع شیر ایران، افزایش سرمایه‌گذاری جهت تکمیل بخشی از پروژه بزرگ صبا فولاد خلیج فارس به ظرفیت 5/1 میلیون تن آهن اسفنجی تا پایان سال 1393 در منطقه ویژه صنایع معدنی بندرعباس و افزایش اشتغال در استان هرمزگان، افزایش سرمایه‌گذاری جهت تسریع در تکمیل فاز 2 شرکت پتروشیمی جم برای تکمیل زنجیره‌های پایین دستی محصولات پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی پارس عسلویه و افزایش اشتغال در استان بوشهر، توسعه دو برابر ظرفیت تولیدی شرکت ایران یاسا تایر ورابر از 12 هزار تن به 25 هزار تن در سال 1392 و رشد 136 درصدی فروش صادراتی، برنامه‌ریزی برای ایجاد واحد فولادسازی و افزایش ظرفیت تولید در شرکت فولاد اکسین خوزستان، از جمله دیگر اقدامات وزارتخانه است.

تامین اجتماعی:  

سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از سازمان‌های مهم زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای شروع به کار دولت یازدهم نقش مهمی در پیشبرد اهداف وزارتخانه مذکور داشته است.

یکی از دستاوردهای این سازمان در زمینه حمایتی ساخت بیمارستان و افزایش تخت‌های بیمارستانی است. سازمان تامین اجتماعی در این دوره 8 مرکز درمانی سرپایی و 2 بیمارستان افتتاح و 4 مرکز درمانی سرپایی و 2 بیمارستان را نوسازی کرد. همچنین 2 بیمارستان و 2 درمانگاه در مراحل نهایی راه‌اندازی از سوی این سازمان است.
این سازمان همچنین مقدمات لازم برای شروع پروژه‌های احداث 26 مرکز درمانی سرپایی و 3 بیمارستان جدید مجموعا به ظرفیت 278 تخت و نوسازی 5 بیمارستان را شروع کرده است. 

افزایش اعتبار دفترچه درمانی، گسترش بسته تعهدات از طریق تقبل 300 خدمت جدید بستری در درمان غیرمستقیم، اجرای تعرفه‌های جدید ارزش نسبی خدمات درمانی در بخش درمان، مشارکت در اجرای طرح تحول نظام سلامت و اختصاص 12 هزار میلیارد تومان به بخش درمان ، اختصاص بیش از 11 میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج و کاهش 20 درصد فرانشیز پرداختی و نیز پرداخت به‌روز مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد، انجام بازنگری نظام پرداخت پزشکان مراکز درمانی ملکی در هماهنگی با طرح تحول سلامت، ارتقای کیفیت خدمات - جذب و نگهداشت نیروی تخصصی درمانی، مشارکت موثر در اجرای طرح پزشک خانواده در استان‌های فارس و مازندران، ، انجام مقدمات استقرار کلینیک سالمندی در 4 استان پایلوت، افزایش 15درصد حقوق مستمری‌بگیران درسال 1394 و رفع موانع اجرای قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی و بیمه 350 هزار کارگر ساختمانی از دیگر اقدامات این سازمان در طول دولت یازدهم است.   

بیمه سلامت

یکی از رئوس برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه حمایت‌های اجتماعی، تلاش در جهت تکوین و فعالیت صندوق‌های بیمه ملی یا همگانی در دو عرصه بیمه سلامت و بیمه اجتماعی به‌منظور تضمین و تامین حداقل زندگی در زمینه معیشت و سلامت در ابتدای شروع به کار دولت یازدهم عنوان شد.

اصلاح نظام بیمه سلامت کشور در چارچوب احکام قانون برنامه پنجم توسعه از طریق، یکپارچگی و انسجام در ساختار بیمه‌های سلامت، استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده و پرونده الکترونیکی سلامت برای همه افراد جامعه، گسترش تعهدات بیمه پایه سلامت به تمامی خدمات مورد نیاز مردم در کنار کنترل تقاضاهای القایی و غیرضروری، ساماندهی بیمه‌های تکمیلی سلامت در جهت جلوگیری از اخلال در بازار و تنظیم هزینه‌های نظام سلامت از دیگر برنامه‌های این وزارتخانه بود.

در همین راستا اجرای طرح بیمه سلامت یکی از کلیدی‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم محسوب می‌شود. اکنون بیش از 10 میلیون نفر در کشور که عمدتا افرادی  که در اقتصاد غیر رسمی  و مناطق محروم در کشور هستند زیر پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

مشارکت در بازنگری کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت، همکاری در اجرای طرح تحول نظام سلامت، کاهش پرداخت از جیب بیماران بستری، افزایش درصد زایمان طبیعی، ارتقای ویزیت و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، از جمله دستاوردهای حوزه بیمه سلامت است.

کارشناسان بر این باورند با اجرای طرح تحول نظام سلامت و طرح‌های تکمیلی در این زمینه شاخص پرداخت از جیب مردم کاهش 30 درصدی در دولت یازدهم پیدا کرد و به زیر 10 درصد رسیده است.

بازنگری کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت در این دوره صورت گرفت. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای تصویب نامه هیات وزیران، کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت سال 1393 (شامل خدمات جراحی، بیهوشی، داخلی، علوم توانبخشی، پاراکلینیک و پارامدیکال) را به دستگاه‌ها و ذی‌نفعان حوزه سلامت کشور جهت اجرا ابلاغ کرد.
این کتاب به عنوان الگوی مناسب ارائه‌کنندگان خدمات، اقدامی مهم در جهت واقعی کردن قیمت خدمات تشخیصی درمانی و همچنین پیشگیری از رفتار‌های نامناسب بهداشتی درمانی است و با ابلاغ ارزش نسبی جدید خدمات، ضمن حذف تعرفه‌های چندگانه و ساماندهی بازار ارائه خدمات سلامت، منجر به ایجاد تعادل بین خدمات و اصلاح بسیاری از روندها و فرآیندها شد. دستاورد حوزه سلامت در این زمینه واقعی کردن تعرفه خدمات سلامت و کاهش دریافت‌های خارج از تعرفه بود.

از جمله دیگر اقدامات وزارتخانه در جهت کاهش پرداخت از جیب مردم، تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای خدمات بود که شامل فزایش بیش از 300  کد جدید خدمت، 252 قلم دارو، افزایش 500 قلم کالاهای سلامت‌محور است. در همین راستا دستورالعمل بیماران خاص، صعب‌العلاج و سرطانی تحت پوشش بیمه‌های پایه از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بازنگری شد و 11قلم داروی گران‌قیمت تحت پوشش بیمه قرار گرفت و آزمایش ژنتیک تشخیص پیش از تولد برای بیماران هموفیلی و تعویض مفاصل بزرگ برای این گروه از بیماران رایگان شد. همچنین بیش از 750 قلم داروی بیماران صعب‌العلاج و درمجموع بیش از 2هزار قلم دارو در دولت یازدهم تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

پرداخت 75 تا 80 درصد هزینه های مردم در بیمارستان های دانشگاهی درطرح تحول سلامت توسط سازمان بیمه سلامت  گسترش پوشش بیمه خدمات بیمه سلامت و پرداخت هزینه کمتر از جیب مردم ،  انعقاد تفاهم نامه دارویی بیماران خاص ، صعب العلاج و اختصاص بیش از 1100 میلیارد تومان و کاهش 20% افزایش پرداختی ،  فعال سازی و برگزاری بیش از 11 جلسه شورای عالی بیمه ، افزایش سطح پوشش تعهدات دارویی ودرمان ناباروری ازطریق سازمان بیمه سلامت تامین داروی رایگان برای بیماران تالاسمی ودیالیزی ازسوی سازمان بیمه سلامت ، ایجاد ، بروزرسانی و تجهیز بانک اطلاعاتی جامع رفاه و تأمین اجتماعی و مدیریت توزیع یارانه دارو و کاهش سهم پرداخت از جیب بیماران از هزینه‌های دارویی و کاهش فرانشیز برخی از داروها، ارتقای بسته خدمتی روستاییان و کاهش فرانشیز خدمات، بازنگری بسته خدمات بیمه پایه سلامت، حذف فرانشیز شیمی‌درمانی و رادیوترابی، پوشش تعویض مفصل برای استئوآرتریت اولیه، پوشش بیمه درمان معتادان، پوشش بیمه درمان معتادان، پوشش خدمات داندانپزشکی اطفال، پوشش بسته خدمات بیماران خاص و نهایتا کاهش پرداخت از جیب مردم از دیگر اقدامات حمایتی و بیمه‌ای در طول دولت یازدهم است.

این وزارتخانه همچنین بسته نظارتی تعرفه‌های خدمات سلامت و دستورالعمل اجرایی آن در جهت کاهش پرداخت از جیب بیمه‌شدگان تهیه و تدوین کرد. طرح بیمه همگانی و رایگان سلامت نیز از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم انجام شد. تا قبل از تشکیل دولت یازدهم باوجود اجرای طرح‌های متعدد از جمله بیمه ایرانیان عده زیادی در کشور فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای بودند که با توجه به عزم دولت تدبیر و امید در هدایت منابع حاصل از اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها جهت ارتقای سطح کمی بیمه همگانی و اجباری پایه سلامت و افزایش رفاه اجتماعی، ثبت نام از افراد فاقد هر گونه پوشش بیمه‌ای از طریق پورتال سازمان بیمه سلامت ایران و اطلاع‌رسانی رسانه ملی، از ابتدای اردیبهشت سال 1393 آغاز شده است و تاکنون بیش از  10 میلیون نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. بر همین اساس انتظار می‌رود کلیه افراد فاقد پوشش بیمه‌ای، تحت پوشش بیمه پایه سلامت قرار گیرند.   


سازمان بهزیستی

سازمان بهزیستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم با هدف ایجاد استقلال نسبی برای معلولان در انجام فعالیت‌های فردی و اجتماعی اقدام به تامین و واگذاری وسایل کمک توانبخشی معلولین کرد. همچنین با اجرای طرح برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه 320 هزار نفر از  گروه هدف از این طرح بهره‌مند شدند.  تامین مسکن معلولین ومددجویان تحت پوشش بهزیستی به تعداد 42هزار و 881 نفر ، اجرای طرح مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج با هدف پیشگیری از تولدنوزادان معلول برای اولین بار وتامین هزینه های مشاوره  ، شناسایی وتحت پوشش قراردادن 430 هزارمعلول درروستاها برقراری پوشش بیمه ای هزینه های درمان ترک اعتیاد  ، برقراری پوشش خدمات دندانپزشکی افراد زیر 14 سال ، برقراری پوشش بیمه ای برای کودکان خیابانی  ، افزایش 25 درصدی یارانه مراکز نگهداری از معلولان ، صدور کارت بین المللی هوشمند معلولیت برای یک میلیون و 100 هزار معلول کشور و  اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان از مهمترین اقامات در حوزه بهزیستی است .

همچنین ضریب نفوذ خدمات در مناطق روستایی از طریق برنامه توانبخشی در نتیجه عملکرد این سازمان در دولت یازدهم افزایش یافت و پوشش شناسایی افراد معلول در مناطق روستایی به 98 درصد برای 430 هزار معلول رسید.براساس طرح توسعه مداخلات اختلالات طیف اوتیسم، این سازمان طی سال 92 تعداد 23 مرکز 865 نفر را تحت پوشش داشته که در سال 93 به 38 مرکز و 1518 نفر افزایش یافته است  

در این دوره طرح حمایت و توانمندسازی افراد مبتلا به ایدز  از پایلوت 4 شهرستان به پایلوت 31 شهرستان توسعه یافت.    
براساس طرح آموزش مهارتهای زندگی و فرزندپروری در محلات تعداد 31311 واحد مسکونی از ابتدای دولت یازدهم واگذار شد. همچنین براساس طرح کمک به تامین مسکن معلولین و مددجویان تحت پوشش در سال 1392 به تعداد42881 نفر رسید.

منبع: تسنیم