۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴

نماینده‌هایی که خسته نمی‌شوند!+تصاویر

«فیلیباستر» یا «اطاله رسیدگی» رسمی قدیمی در مجلس آمریکاست که بارها از آن برای تعویق روند قانون گذاری استفاده شده است.
کد خبر : ۲۵۶۰۴۹
صراط: اگر اخبار سیاسی را دنبال کنید و گاهی به مذاکرات مجلس گوش نمایید، احتمالا با این مورد مواجه شده اید که رئیس جلسه به ناطق تذکر می دهد که وقت وی به اتمام رسیده است و باید جایگاه را ترک کند. اما در مورد برخی کشورها از جمله آمریکا این امکان وجود ندارد و گاهی، ناطق می تواند تا روزها، البته اگر توانایی بدنی وی این اجازه را به او دهد، به نطق خویش ادامه دهد. اطاله رسیدگی در سنای آمریکا زمانی رخ می دهد که نمایندگان مخالف لایحه، رای کافی برای رد آن را نداشته باشند، از همین رو با استفاده از این قاعده، روند رای گیری را برای جلوگیری از تصویب لایحه، به تعویق می اندازند. البته در صورتی که ۶۰ نماینده از ۱۰۰ نماینده درخواست اتمام مذاکرات را ارائه کنند، دیگر این روند ادامه پیدا نمی کند!

در میان نمایندگان، سناتورهایی وجود داشته اند که ساعت های متمادی به این کار ادامه می دادند و البته گاه هم در عدم تصویب لایحه موفق بوده اند.

سناتور سارمند بیش از یک روز حرف زد!

طولانی ترین اطاله رسیدگی متعلق به سناتور «استرام سورموند» است. این نماینده کارولینای جنوبی در سال ۱۹۵۷برای جلوگیری از تصویب قانون حقوق شهروندی به مدت ۲۴ ساعت و ۱۸ دقیقه نطق کرد. نطق وی ساعت ۲۰ و ۵۴ دقیقه روز ۲۸ آگوست شروع شد و تا ۲۱ و ۱۲ دقیقه روز بعد ادامه پیدا کرد و در آن به مسائلی چون، بیانیه استقلال، ضمیمه قانون اساسی آمریکا، نطق پایانی جورج واشنگتن و دیگر مسائل تاریخی پرداخت. البته تنها این سناتور نبود که قصد داشت از رای آوردن قانون مذکور جلوگیری کند، بلکه مجموعه ای از سناتورها، با نطق های خود، بین ۲۶ مارس تا ۱۹ ژوئن، که سرانجام قانون مذکور تصویب شد؛ نزدیک به ۵۷ روز رای گیری را به تاخیر انداختند.

این نماینده‌ها از حرف زدن خسته نمی‌شوند!

این سناتور تا شروع تعطیلات حرف زد!

سناتور بعدی «آلفونسو دی آماتو» از ایالت نیویورک بود که نطق وی ۲۳ ساعت و ۳۰ دقیقه طول کشید. این نطق در زمان بررسی لایحه نظامی مهم سال ۱۹۸۶ به وقوع پیوست. علت اعتراض او، کاهش سرمایه گذاری در کارخانه نوعی جت بود که در ایالت او  قرار داشت. اما این تنها نطق طولانی این سناتور پرحرف نبود وی یک بار دیگر نیز در جریان لایحه مالیاتی، ۱۵ ساعت و ۱۴ دقیقه نطق کرد و تنها زمانی نطق خود را پایان داد که مجلس نمایندگان، به تعطیلات رفت و دیگر امکان قانون گذاری در سنا نیز نبود.

این نماینده‌ها از حرف زدن خسته نمی‌شوند!

«ببر سنا» ۲۲ ساعت حرف زد

اما سومین سناتور «وین لایمن مورس» است که به ببر سنا مشهور بود چرا که تمایلی زیاد به ایجاد مشاجره در سنا داشت. در سال ۱۹۵۳ مرس برای مدت ۲۲ ساعت و ۲۶ دقیقه حرف زد تا مانع از تصویب لایحه نفت شود.

این نماینده‌ها از حرف زدن خسته نمی‌شوند!

منبع: مهر