۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۸

3 سناتور دیگر تا تضمین حق وتوی اوباما

جف مرکلی سناتور آمریکایی روز یکشنبه سی و یکمین سناتوری شد که رسما حمایت خود را از توافق هسته‌ای با ایران اعلام کرده است.
کد خبر : ۲۵۶۰۵۱

صراط: «جف مرکلی» سناتور ایالت اورگان آمریکا روز یکشنبه رسما از توافق هسته‌ای با ایران اعلام حمایت کرد.

مرکلی سی و یکمین سناتوری است که تاکنون حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام کرده است. تمامی این سناتورها دموکرات بوده‌اند. 

وی در بیانیه‌ای که به این منظور صادر کرده، جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را برای امنیت ملی آمریکا «هدفی حیاتی» خوانده و نوشته است که در این مدت متن برنامه جامع اقدام مشترک را به دقت خوانده، با کارشناسان و تحلیلگران اطلاعاتی گفت‌وگو کرده و نهایتا به این نتیجه رسیده است که «این توافق به نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، بهترین راهبرد موجود برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

این سناتور آمریکایی البته نوشته است که توافق هسته‌ای دارای برخی کاستی‌ها از جمله آزادسازی دارایی‌های ایران و همچنین رفع تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی پس از چند سال، است.

با این وجود، وی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه واشنگتن باید برای رسیدن به توافقی بهتر، بار دیگر مذاکرات را از سر بگیرد، نوشته است که «چشم‌انداز (تحقق) چنین مسئله‌ای بسیار ناچیز است. تمام شرکای ما در 1+5، معتقدند که این توافق خوبی است و قصد دارند تا زمانی که ایران به آن پایبند باشد، آن‌ها هم به آن عمل کنند، با یا بدون ایالات متحده.»

او در پایان بیانیه نسبتا طولانی‌اش، نوشته است: «موفقیت هیچ انتخابی در سیاست خارجی، تضمین‌شده نیست. چه این توافق را رد کنیم و چه آن را بپذیریم، آینده نامشخص و مخاطره‌آمیز است. اما این توافق، بهترین چشم‌انداز برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای و ابرازها و اهرم‌های بیشتری برای اطمینان این امر را فراهم می‌کند. به همین خاطر، زمانی که سنا فردای روز کارگر (7 سپتامبر/16 شهریور (پایان تعطیلات سنا)) در مورد توافق بحث کند، من در حمایت از آن رأی خواهم داد.»

با نزدیک شدن به موعد اعلام نظر کنگره آمریکا در مورد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، شمار بیشتری از سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نظر خود را به صورت رسمی اعلام می‌کنند.

بر اساس قانونی که چند ماه قبل در کنگره آمریکا تصویب شد، نمایندگان این حق را یافته‌اند که توافق هسته‌ای را بررسی کرده و پس از دو ماه، که روز 17 سپتامبر (26 شهریور) به پایان می‌رسد، در صورت مخالفت با آن، طرح «عدم حمایت از توافق» را به تصویب برسانند.

با توجه به اکثریت جمهوری‌خواه مجلسین آمریکا، تصویب طرح عدم حمایت تقریبا قطعی است، اما پس از آن باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا این امکان را خواهد داشت که آن مصوبه را وتو کند. بر اساس قوانین آمریکا، در صورتی که طرحی با آرای دو سوم نمایندگان تصویب شود، حق وتو از رئیس‌جمهور در آن موضوع سلب می‌شود، به همین جهت اوباما برای حفظ حق وتو، باید حمایت دستکم یک سوم از نمایندگان را از توافق، جلب کند.

وی در سنا که 100 عضو دارد، باید 34 سناتور را با خود همراه کند، که با در نظر گرفتن 31 حامی کنونی توافق، وی به نظر مثبت تنها 3 سناتور دیگر، که به احتمال فراوان دموکرات خواهند بود، نیاز خواهد داشت.

منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز