۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰

بسته شدن خانه سینما به روایت آهنگرانی

وقایع خانه سینما در سال‌های 1389 تا 1392 که منجر به بسته شدن و سپس بازگشایی مجدد آن شد توسط پگاه آهنگرانی در غالب فیلمی مستند به تصویر کشیده خواهد شد.
کد خبر : ۲۵۶۱۵۳
صراط: وقایع خانه سینما در سال‌های 1389 تا 1392 که منجر به بسته شدن و سپس بازگشایی مجدد آن شد توسط پگاه آهنگرانی در غالب فیلمی مستند به تصویر کشیده خواهد شد.

«پگاه آهنگرانی» بازیگر سینما و همچنین کارگردان جوانی که در حوزه مستندسازی دغدغه‌هایی دارد، این بار موضوعی را دستمایه جدید‌ترین فیلم مستند خود قرار داده‌ که حاشیه‌های فراوانی طی سال‌های ۸۹ تا ۹۲ برای اهالی سینما به همراه داشته است.

بر پایه این گزارش، آهنگرانی (دختر منیژه حکمت، تهیه‌کننده سینما) قرار است مستندی را با عنوان «وقایع خانه سینما» کارگردانی کند و در ۶۰ دقیقه از اتفاقاتی که طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ برای این خانه و اهالی آن پیش آمده،بگوید.

گفتنی‌است که این فیلم با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، در حال حاضر چند نکته در همین ابتدای کار مطرح است: ابتدا اینکه باید دقت داشته باشیم این مستند برای ساخته شدن نیاز به تصاویری دارد که اتفاقات و رخ دادهای چون بسته شدن خانه سینما، تجمع اهالی سینما مقابل این خانه و... را ثبت کرده باشد که این کار توسط «پگاه آهنگرانی» انجام شده‌است! اینکه این کارگردان جوان در آن زمان مجوز تصویربردای داشته یا خیر و در شرایط کنونی راش‌هایی را در دست دارد و مرکز گسترش از ساخت این مستند حمایت می‌کند، قابل توجه است اما جدا از این بحث باید گفت این کارگردان در حال حاضر برای تکمیل مستند خود با برخی از سینماگران نیز مصاحبه خواهد گرفت.

این سوال نیز پیش می‌آید که آیا پگاه آهنگرانی برای ساخت این مستند به سراغ رییس سازمان سینمایی دوره قبل «جواد شمقدری» خواهد رفت یا خیر؟

نکته بعدی این است که این مستند توسط فردی ساخته می‌شود که رویکرد آن نسبت به مسائل سیاسی مشخص است و می‌توان از پیشینه وی در این امر هم اکنون رویکرد فیلم را حدس زد. اینکه چنین فردی که گرایشات مشخصی دارد چگونه می‌تواند خود را بی‌طرف نشان دهد و مستندات را به تصویر بکشد نیز امری است قابل تامل.

البته نمی‌توان این مورد را نیز نادیده گرفت که این مستند توسط «پگاه آهنگرانی» در دولتی ساخته می‌شود که رویکرد متقابلی را با دوره پیشین خود داشته‌است. در هر صورت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دولت کنونی نگاهی حمایت گرایانه از فعالیت‌های سازمان سینمایی این دوره خواهد داشت که این حمایت در فیلم نیز قطعاً احساس خواهد شد.

گفتنی است پگاه آهنگرانی پیش از این مستندی با عنوان «ده‌نمکی‌ها» را ساخته است.
منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز