۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱

مومنی: ناجا درآمدی از جرایم رانندگی ندارد

جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی درآمدی از محل جرایم رانندگی ندارد و با این وجود کاهش 5 درصدی سوانح رانندگی در جاده‌های کشور ثبت شده است.
کد خبر : ۲۵۶۱۶۰

صراط: جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: نیروی انتظامی درآمدی از محل جرایم رانندگی ندارد و با این وجود کاهش 5 درصدی سوانح رانندگی در جاده‌های کشور ثبت شده است.

اسکندر مؤمنی ظهر امروز در حاشیه مراسم معارفه فرمانده انتظامی جدید استان سمنان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: رویکرد و اولویت اصلی نیروی انتظامی، امنیت مردم‌محور است و معتقدیم امنیت با کمک مردم محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از اولویت‌های نیروی انتظامی، پیگیری پلیس افتخاری بوده که قانون آن به تصویب رسیده و در دست انجام است؛ پلیس افتخاری در چارچوب قانون در بخش امنیت محله‌ها و مناطق به نیروی انتظامی کمک می‌کند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: اختیارات پلیس افتخاری نیز مطابق با قانون براساس مأموریت هر پلیس به آن‌ها داده می‌شود؛ پلیس‌های افتخاری لباس مخصوصی دارند و چارچوب اختیاراتشان ‌مانند پلیس است.

وی با بیان اینکه با رویکرد امنیت مردم‌محور ضریب امنیت در کشور 10 درصد افزایش داشته است، اضافه کرد: در آینده‌ای نزدیک با گسترش فعالیت پلیس افتخاری در کشور شاهد دگرگونی اساسی در حوزه امنیت عمومی خواهیم بود.

*مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر از مرزها آغاز می‌شود

مؤمنی با بیان اینکه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر از مرزها آغاز می‌شود، افزود: مبارزه علاوه با عمده‌فروشان مواد مخدر با خرده‌فروشان نیز توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود؛ اما لازمه مبارزه با مواد مخدر همیاری و همکاری مردم است و اگر مبارزه و پیشگیری توأمان نباشد، نتیجه نخواهد داد.

وی تأکید کرد: آگاهی‌دهی در جامعه برای پیشگیری از مصرف مواد باید توسط مدارس و خانواده‌ها انجام شود تا مصرف مواد مخدر به‌ خصوص از نوع صنعتی حتی برای یک‌بار نیز انجام نشود.

*کاهش 5 درصدی سوانح رانندگی در جاده‌های کشور

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در خصوص نتایج مرحله دوم طرح تابستانه پلیس‌راه و کاهش سوانح رانندگی گفت: ایمنی جاده‌ای از سال‌های قبل با تصویب قانون جدید راهنمایی و رانندگی و همکاری خوب دستگاه‌ها و رسانه‌ها در حوزه فرهنگی بهتر شده است و در چهار سال گذشته شاهد کاهش تصادفات جاده‌ای در کشور بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: امسال نیز در پنج‌ ماه اول سال شاهد کاهش پنج درصدی سوانح رانندگی در جاده‌های کشور بودیم.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه بخشیدگی جرایم رانندگی از اختیارات نیروی انتظامی نیست، خاطرنشان کرد: بخشش تخلفات رانندگی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد؛ نیروی انتظامی تنها پیشنهاد انجام طرح را به مجلس می‌دهد و طرح پس از تصویب به اجرا می‌رسد.

*تلاش‌ها برای ارتقای ایمنی خودروها رضایت‌بخش نیست

مؤمنی در خصوص ارتقای ایمنی خودروها نیز اظهار کرد: در چند سال اخیر تلاش‌های بسیاری در این خصوص انجام‌ شده است و برخی از شاخصه‌های ایمنی از قبیل ترمزهای ضد قفل و کیسه هوا ارتقاء یافته‌اند.

وی ادامه داد: خودروسازان کشور تلاش خود را برای ارتقای سطح ایمنی خودروهای تولیدی کرده‌اند، اما این تلاش‌ها رضایت‌بخش نبوده و ظرفیت صنعت خودرو کشور بیش از این‌هاست.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه نظارت و رقابت موجب افزایش سطح کیفیت و ایمنی خودروها می‌شود، افزود: در کشور به دلایلی رقابت در حوزه خودرو پایین است و نظارت بر خودروسازان هم به نحو احسن انجام نمی‌پذیرد.

مؤمنی گفت: این امر که جریمه بازدارنده بوده یک امر طبیعی است؛ اما هیچ درآمدی از محل جریمه‌ها برای نیروی انتظامی حاصل نمی‌شود و درآمدهای ناشی از جریمه‌ها به خزانه کشور رفته و از آنجا تقسیم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: پس از تغییر قانون راهنمایی و رانندگی و وضع جرایم جدید، تعداد کشته‌شدگان سوانح رانندگی به 16 هزار و 800 نفر رسیده که این مقدار در سال 84، بیش از 28 هزار نفر بوده است.

منبع: فارس