۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۸
مجبور به تعریف از قطر نیستم

ژاوی: رفتنِ قطر به جام‌جهانی سخت نیست

ژاوی هرناندز کاپیتان سابق کاتالان‌ها در مصاحبه‌ای که در مجله استاد الدوحه داشت بیان کرد: من مجبور به تعریف از قطر نیستم واقعیت را بیان می‌کنم.
کد خبر : ۲۵۶۱۶۲
صراط: ژاوی هرناندز کاپیتان سابق بارسلونا در مصاحبه‌ای که با مجله استاد الدوحه داشت سؤالات متعددی که خبرنگار این مجله از او داشت را پاسخ داد مشروح سؤالات به شرح ذیل است:

* به صورت کلی بعد از اتمام تمرینات با باشگاه جدید السد چه احساسی داری؟

راستش را بخواهید، احساس خیلی خوبی دارم. باشگاه السد، باشگاه سطح بالایی است و مردم همه محترم و متشخص هستند و رفتار خوبی با من داشتند. زندگی در دوحه برای من و خانواده‌ام مناسب است چه بسا، بعضی از چیزها را در اینجا تجربه کردم که قبلاً‌ در اسپانیا تجربه نکرده‌ بودم و من همان احساس آرامش و اطمینانی را که در باشگاه بارسا داشتم اینجا هم دارم.

*سؤالم را با تیم بارسلونا آغاز می‌کنم... چندین سال برای باشگاه بارسلونا بازی کردید و این فصل در یک باشگاه جدید و تجربه جدید قرار دارید، سطح باشگاه السد را چطور می‌بینید؟

اینجا هیچ فرقی با باشگاه بارسلونا ندارد و تمام بازیکنان حرفه‌ای هستند و سرمربی خوبی دارد. وضعیت باشگاه از اردوها گرفته تا تجهیزات باشگاه کاملا مناسب است. من تنها فرق بین باشگاه بارسلونا و السد را در سطح بازیکنان می‌بینم. زیرا باشگاه بارسلونا همچنان که می‌دانید بهترین فوتبالیست‌های جهان را در اختیار دارد اما این را بگویم بازیکنان السد نیز خیلی خوب هستند و از این حرف من ناراحت نشوند.

* تمام دوره فوتبالی‌ات را در یک باشگاه سپری کرده‌ای. می‌خواهیم بدانیم به صورت کلی باشگاه السد و فوتبال قطر نسبت به باشگاه قبلی‌ات بارسلونا در چه سطحی قرار دارد و نقص و کمبود آنها را بیان کن؟... می‌دانیم که تو با باشگاه اروپایی بزرگی مثل بارسلونا در رفاه کامل بودی... توضیح بده چه چیزی در اینجا انتظار داشتی که برآورده نشده باشد؟

این سؤال خیلی سختی است... به نظر من مجبور به تعریف از فوتبال قطر و هواداران باشگاه السد نیستم اما شرایط موجود مرا به گفتن حقیقت می‌کند. من فصل گذشته می‌دانستم که آخرین حضورم در باشگاه بارسلونا هست به همین خاطر از باشگاه السد داشتم و تصمیم گرفتم به تیم السد بیایم و از زمانی که به این تیم آمدم بسیاری از مظاهر زندگی که در اینجا است آشنا شدم و تمرینات خودم را با باشگاه السد آغاز کردم دیدم تمام بازیکنان حرفه‌ای و در سطح بالایی قرار دارد و همه چیز از باشگاه و تجهیزات و اردوهای تدارکاتی مناسب و مطلوب بودند... البته برای من این تغییر باشگاه سخت بود اما من خودم را آماده کردم تا با تیم السد قهرمان لیگ ستارگان شوم. حتی برخی به من گفتند اینجا وضعیت متفاوت است و از فوتبال حرفه‌ای خبری نیست... من نمی‌خواهم حرف‌هایم را تکرار کنم همه چیز در اینجا به نظر من خوب است و من به صورت حرفه‌ای در اینجا فوتبال بازی می‌کنم و کاملاً راضی هستم.

* رائول گونزالس به شما قبل از حضور در دوحه چه گفت؟. آیا از او پرسیدی یا اینکه او تو را به حضور در فوتبال قطر تشویق کرد؟

(ژاوی با خنده)، بله ... من با رائول صحبت کردم و او اطلاعات زیادی درباره فوتبال قطر به من داد. او گفت که در قطر مردمان متفاوتی را آنجا ملاقات کرده است و فضای فوتبال قطر خیلی خوب است. درست است که برخی از امور در قطر متفاوت از اسپانیا است، اما سخنان رائول به من خیلی تأثیر گذاشت.

* نظرت درباره تیم ملی قطر چیست؟ خودت می‌دانی که تیم ملی قطر یکبار هم نتوانسته به جام جهانی فوتبال برود. زیرا تو در بازی‌ تیم ملی قطر با سنگاپور در ورزشگاه حضور داشتی و بازی را از نزدیک تماشا می‌کردی به نظرت تیم ملی قطر چه کم و کاستی دارد؟

من خوشحالم که جزئی از تماشاگران بودم اما من علاوه بر این بازی تمام بازی‌های تیم ملی زیر 17 سال قطر را دنبال می‌کردم و به نظرم سطح بازیکنان جوان خوب است و در این باره مژده‌ای را برای مردم قطر می‌دهم که در 10 سال آینده فوتبال قطر پیشرفت شایانی خواهد کرد نه فقط در سطح فوتبال قطر بلکه خوشبین هستم فوتبال آسیا در سال‌‌های آینده به سطح بالایی برسد. اما نسبت به بازی‌های تیم ملی قطر برای راه‌یابی به جام جهانی 2018 روسیه باید بگویم که تیم ملی قطر در گروه نسبتاً‌ آسانی قرار دارد و راه‌یابی به جام جهانی کار سختی نیست و این تیم توانایی راه‌یابی به جام‌جهانی روسیه را دارد. مخصوصا‌ً‌ اینکه دوره بعد جام‌جهانی در قطر برگزار می‌شود باید تیم ملی قطر این فرصت را غنیمت بشمارد. به عقیده من تیم ملی قطر کاملاً آماده است و هیچ کمبودی ندارد. بازیکنان و کادر فنی تیم باید با اطمینان کامل راه خود را ادامه دهند و آنها بدون شک توانایی لازم برای حضور در جام‌جهانی روسیه را دارند.

* نظرت درباره جام جهانی 2022 قطر چیست؟

من امیدوارم که به خوبی برگزار شود. قطر باید آینده‌نگر باشد. جام جهانی 2006 آلمان که مورد انتقاد قرار گرفت اما در زمان مقرر شده برگزار شد و موفقیت آمیز بود. جام جهانی 2010 آفریقا نیز مردم از نبود امنیت سخن‌ می‌گفتند اما باز هم این دوره در آفریقا برگزار شد و با موفقیت به اتمام رسید. جام جهانی 2014برزیل نیز مردم از سختی جابه‌جایی سخن می‌گفتند اما باز هم با این وجود این دوره نیز برگزار شد و با موفقیت تمام شد. جام جهانی 2022 قطر هم مثل بقیه دوره‌ها برگزار خواهد شد و با موفقیت به اتمام خواهد رسید.

* آیا قطر برای میزبانی در جام جهانی کمبودی خواهد داشت؟

به نظرم هیچ‌ چیزی در قطر برای برگزاری جام جهانی کم نیست. بلکه به عقیده من جام جهانی قطر بهترین جام جهانی تاریخ فوتبال خواهد شد. زیرا در اینجا برای انتقال بازیکنان و هواداران شرایط مناسبی وجود دارد. ما در جام جهانی 2015 برزیل وقتی می‌خواستیم برای بازی بعد برویم 6 ساعت با هواپیما در راه بودیم و بعد از سه روز دوباره مجبور بودیم 6 ساعت دیگر در راه باشیم. اما در قطر مثلاً من که در باشگاه السد هستم و بازیی را تماشا می‌کنم اگر بخواهم بازی دیگری را مشاهده کنم به فاصله 30 دقیقه می‌توانم به آن بازی برسم و این ویژگی استثنایی کشور قطر است که بهترین مژده را برای بازیکنان و فوتبال دوستان محیا کرده است.

* از آرزوهایت با تیم السد بگو؟ آیا این دوره آخرین روزهای زندگی فوتبالی‌ات به شمار می‌آید؟

به این تیم آمدن تا قهرمانی‌های زیادی را با آن کسب کنم. این حرف را نیز قبول ندارم که آخرین زندگی فوتبالی‌ام است. بلکه من بعد از خداحافظی از فوتبال هم از مستطیل سبز دور نخواهم شد. بلکه در زمینه فوتبال فعالیت خواهم کرد زیرا اولین و آخرین عشقم به شمار می‌آید.

* در این فصل از باشگاه قبلی‌ات بارسلونا در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا چه انتظاری دارید؟

امیدوارم که بارسلونا در لالیگا با وجود رقیب دیرینه‌اش رئال مادرید قهرمان و همچنین در لیگ قهرمانان اروپا نیز قهرمان شود.

* نظرت در مورد تیم ملی اسپانیا در یورو 2016 چیست؟

ما در جام جهانی و جام ملت‌های اروپا موفق به قهرمانی شدیم و این کار بزرگی بود و تکرار این قهرمانی کار خیلی سختی است اما فوتبال اسپانیا در حال پیشرفت است و ما در حال حاضر تیم ملی خوبی داریم.

* آیا از واتس‌آپ استفاده می‌کنید؟ آخرین باری که با بازیکنان بارسلونا ارتباط داشتید کی بود؟

بله من واتس‌آپ دارم و از این طریق تقریبا با تمام بازیکنان بارسلونا ارتباط دارم دیروز هم با مسی صحبت کردم و کسب جایزه مرد سال اروپا را به او تبریک گفتم و او واقعا شایسته این جایزه است و همچنین با اینیستا، بوسکتس و پدرو صحبت کردم و همچنین با کاسیاس نیز ارتباط داشتم.

* آیا با مسی از طریق واتس‌آپ درباره کریستیانو رونالدو که در جشن مرد سال اروپا همدیگر را ملاقات کردند گفت‌وگو کردید؟

(ژاوی با خنده)به مسی چیزی نگفتم و من هم با او درباره رونالدو صحبتی نکردم. او فقط خوشحال بود که مرد سال اروپا شده است.

* پدرت صحبت‌های عمیقی را درباره کاسیاس در زمانی که هنوز رئال را ترک نکرده بود، بیان کرد. نظرت درباره کاسیاس چیست؟

پدرم عاشق فوتبال است، مخصوصاً‌ کاسیاس را خیلی دوست دارد. من هم کاسیاس را دوست دارم زیرا او شخصیت بزرگی دارد.

* از دوستت گواردیولا چه خبر؟ آیا ژاوی هم مانند او فوتبالش را در قطر به اتمام می‌رساند؟

 گواردیولا را هم می‌توان به لیست واتس‌آپ اضافه کرد. همیشه با او از این طریق ارتباط دارم مخصوصاً زمانی که فهمید می‌خواهم به قطر بیایم به من گفت که بعداً باهات درباره فوتبال قطر مفصل صحبت می‌کنم. حرف‌های گواردیولا خیلی خوب بود و تأثیر زیادی بر من گذاشت. درباره خداحافظی از فوتبال باید بگویم که من هیچ‌گاه از مستطیل سبز دور نخواهم شد.

* و صحبت پایانی؟

از این فرصتی که در اختیارم گذاشتید تشکر می‌کنم. بسیار استفاده کردم، من با وجود لطفی که باشگاه السد و هواداران نسبت به من دارند امیدوارم قهرمانی‌های دیگری برای این تیم با هم تیمی‌هایم به ارمغان بیاورم.

منبع: فارس