۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۷

صالحی:چینی‌ها ‌راکتور اراک را بازنگری می‌کنند

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به بازدید اخیر خود از راکتورهای کشور چین، گفت: با دانشمندان و مراکز هسته‌ای چین مذاکراتی صورت گرفته که بازنگری راکتور اراک را انجام بدهیم.‌
کد خبر : ۲۵۶۱۹۸

صراط: علی‌اکبر صالحی امروز در حاشیه افتتاح جاده اختصاصی و ورودی مجتمع شهید علی‌محمدی سایت هسته‌ای فردو در جمع خبرنگاران، در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا متن برجام باید در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد یا خیر، اظهار کرد: بررسی پرونده در مجلس به نمایندگان مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد که چگونه تصمیمی بگیرند و نظر بنده تنها در این موضوع یک نظر شخصی است.

وی افزود: برجام از نظر بنده باید در مجلس مورد بحث قرار بگیرد تا بتوانیم نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و از سوی دیگر باید نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از گروه مذاکره‌کننده ایران بخواهند ابهامات موجود در متن برجام رفع شود، از همین رو بررسی متن برجام در مجلس خوب و مناسب است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه گروه مذاکره کننده ایران بر این نظر است که توافق هسته‌ای بدون عیب نیست، گفت: شاید می‌شد این مذاکرات بهتر از این نیز باشد اما باید این اصل را قبول کنیم که آنچه برای مردم و ملت خوب بوده است به دست آمده است.

صالحی با اشاره به اینکه به اصول خطوط قرمز در متن برجام و مذاکرات هسته‌ای پایبنده بوده و آن را رعایت کرده‌ایم، گفت: هیچ یک از پایگاه‌ها یا سایت‌های هسته‌ای متوقف یا کم نشده و فعالیت‌هایشان همچنان مانند گذشته ادامه دارد.

وی تصریح کرد: ایران همیشه در مسیر صلح‌آمیز هسته‌ای فعالیت می‌کند و به طرفین مذاکره‌کننده نیز بارها گفته شده که ایران هیچ‌گاه از انرژی هسته‌ای استفاده غیر صلح‌آمیز نداشته و نخواهد داشت.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه طبق قرارداد باید سوخت نیروگاه بوشهر به روسیه داده شود، گفت: تولید فلز پلوتونیوم حق ماست و می‌توانیم آن را تولید کنیم اما اگر برای 10 یا 15 سال این فلز تولید نشود اتفاقی رخ نمی‌دهد زیرا که ما پلوتونیومی نداریم که بخواهیم تبدیل به فلز کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: این محدودیت‌ها اساس فعالیت‌های هسته‌ای را کند نخواهد کرد که این برای اطمینان حاصل کردن برخی از طرفین مذاکره‌کننده است که مبادا ما به طرف استفاده غیر صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برویم.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از محدودیت‌ها این بوده است که تعداد سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی و میزان ذخیره‌سازی اورانیوم را به نوعی محدود کرده‌اند که امکان گریز ما یک سال باشد و بیش از یک سال نباشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در ظاهر شاید دچار یک سری محدودیت شده باشیم اما اساس فناوری و انرژی هسته‌ای را دچار وقفه یا کندی نمی‌کند که در این راستا در حال تدوین برنامه 15 ساله‌ای هستیم.

صالحی با اشاره به بازدید اخیر خود از راکتورهای کشور چین، گفت: با دانشمندان و مراکز هسته‌ای چین مذاکراتی صورت گرفته که بازنگری راکتور اراک را انجام بدهیم و در این راستا سخنانی در خصوص تأمین هزینه و برنامه‌ها صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه آینده هسته‌ای ایران روشن است،‌ گفت: در آمریکا در حال حاضر یک غوغای سیاسی رخ داده است اما این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ عزت و قدرت ایران حرکت می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: به برکت وجود رهبر معظم انقلاب و اصل ولایت فقیه، کشور به خوبی اداره می‌شود و تکلیف و اهداف کشور مشخص است، البته اختلافاتی که در زمینه مذاکرات هسته‌ای وجود دارد بین خودمان است اما با تمام این مسائل در مسیر منافع ملی کشور گام برمی‌داریم.

صالحی بیان کرد: گزارش آژانس بین‌المللی اتمی با گزارش‌های گذشته تفاوتی ندارد، البته اخیراً بنا به امضای تفاهم‌نامه‌ای با آقای امانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین یک سری تغییرات مشاهده می‌شود که پیوست این تفاهم‌نامه محرمانه است، اما با این حال ایران بر اساس چارچوب‌های موجود در همین توافق در حال فعالیت است.

منبع: فارس