۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴
باهنر: طرح ۵+۱۰ برای تامین نظر آیت‌الله مصباح بود

ادعا مورد وثوق نیست/ قبل از احمدی‌نژاد هم کسانی ادعای "خط امام" داشتند و مقابل نظام ایستادند

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری از تاسیس شورای هماهنگی اصولگرایان تا اواسط مهرماه سال جاری خبر داد.
کد خبر : ۲۵۶۲۷۷
صراط: دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری از تاسیس شورای هماهنگی اصولگرایان تا اواسط مهرماه سال جاری خبر داد.

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست خبری خود که در خبرگزاری کار ایران (ایلنا) برگزار شد با گرامی‌داشت هفته دولت  و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: دولت یازدهم و اعضای کابینه در زمینه اقتصادی موفق عمل کردند و معدل قابل قبولی را کسب کردند. البته یکسری ضرورت‌هایی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود و ان‌شاءالله زودتر سروسامان بگیرد.

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا وحدت اصولگرایان در خصوص تشکیل کمیته‌ 10+5 است، گفت: متأسفانه موضوع تلاش برای وحدت در کشور ما تبدیل به یک ترجیح‌بندی شده است و همواره دو سال مانده به انتخابات این مسئله مطرح می‌شود و تا امروز نتوانسته‌ایم به یک وحدت ساختاری دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: ما برای هر انتخابات باید با تمام بزرگان و احزاب فعال در خصوص رسیدن به وحدت صحبت کنیم و آموزش بدهیم و آنها آموزش دهند که این یکی از بزرگترین معایب هر انتخابات در بین دو جناح است.

باهنر با بیان اینکه کشور ما نیازمند چند حزب قانونمند و فراگیر است، افزود: در نظام مردم‌سالاری دینی طبق قانون اساسی همه مسئولین به صورت مستقیم یا به صورت واسطه از سوی مردم انتخاب می‌شود. در غیاب احزاب قدرتمند در کشور جریان‌ها جناح‌ها با هم رقابت می‌کنند.

وی ادامه داد: در کشور ما جناح‌ها وسیع هستند و طیف‌های مختلفی در این دو جناح وجود دارد و ممکن است این طیف‌ها یک رقابت درونی با هم داشته باشند و حتی برخی از احزاب و تشکل‌ها بخواهند از ائتلاف خارج شوند.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین خاطرنشان کرد: امروز مسئله وحدت دغدغه همه جریان‌های کشور است و برای رسیدن به آن سازوکارهای مختلفی تعریف شده است. در همین راستا جامعه اسلامی مهندسین که تنها عضوی از جریان اصولگرایی در کشور است همیشه تلاش کرده تا زیر نظر جامعتین حرکت و فعالیت خود را دنبال کند. البته بعضی از آقایان جامعه مدرسین گفته‌اند که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ورود نمی‌کنند.

وی تأکید کرد: ‌برای رسیدن به وحدت اصولگرایان تصمیم‌گیری شده تا جامعتین به وحدت کمک و به عنوان حکم نظاره‌گر رسیدن به وحدت باشد. مجموعه جایگاه جامعتین برای ما رفیع است و ما به آنها اعتماد داریم.

باهنر یادآور شد: حالا اینکه طرح‌های گوناگونی از قبیل 10+5 یا 12+6 مطرح می‌شود زیاد اهمیت ندارد. ما به دنبال مجموعه‌ای هستیم تا مجموعه‌ای از روحانیت در یک تشکلی میزبان باشد و افراد اصولگرا را دور خود جمع کند.

وی ادامه داد: اینکه حال می‌گویند 10+5 یعنی حضور 5 نفر از جامعتین و 10 نفر از احزاب فعال اصولگرای کشور برای تأمین نظر آیت‌الله مصباح یزدی بوده است. ما به دنبال آن هستیم که همه اصولگرایان زیر نظر سازوکاری به نام شورای هماهنگی جمع شوند و کار خود را دنبال کنند.

دبیرکل جبهه پیروان اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم که شورای هماهنگی اصولگرایان تا اواسط مهرماه افراد آن مشخص و تأسیس شود.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر احتمال ائتلاف بین اصولگرایان با احمدی‌نژاد گفت: آقای احمدی‌نژاد یک شخصیت حقیقی است ولی طیف احمدی‌نژاد یک طیف منسجم و همراهی نیستند. دوستانی که با آقای احمدی‌نژاد با دولت نهم و دهم همکاری کرده‌اند در طول 8 سال از ایشان جدا شدند. و کسانی هم امروز هستند که احمدی‌نژاد را قبول دارند به شرط آنکه خط خود را از انحراف جدا کنند.

باهنر ادامه داد: امروز اصولگرایان با برخی از وزرا و مدیران دولت احمدی‌نژاد همکاری و تعامل دارند در مجمع اصولگرایی دو خط قرمز وجود دارد. یکی انحراف و دیگری فتنه است. اگر یاران احمدی‌نژاد وابسته به انحراف باشند نمی‌توانند در ائتلاف حضور داشته باشند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر میزان نزدیکی تفکرات آقای احمدی‌نژاد با خط امام، گفت:‌ متأسفانه در زمان خدمت آقای احمدی‌نژاد یک فکر و رفتاری از او دیدیم که به طور جدی در کشور مسئله‌دار شد که نمونه آن می‌توان خانه‌نشینی ده روزه ایشان اشاره کرد.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در چند روز اخیر تأکید داشته‌اند که برای اینکه ارزش‌های انقلاب را حفظ کنیم باید بر خط امام (ره) تکیه کنیم. قبل از آقای احمدی‌نژاد هم کسانی بودند که ادعای خط امامی داشتند و به ناکجا آباد رفتند و حتی شاهد این بودیم که در مقابل نظام ایستادند. پس اینکه مدعی خط امامی باشد تنها مورد وثوق ما نیست.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری که در خصوص اعلام آمادگی مداحان کشور برای حضور در انتخابات مجلس مطرح شده بود، گفت: از اینکه مداحان اعلام آمادگی کرده‌اند تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت کنند ما استقبال می‌کنیم. امروز همه کسانی که ظرفیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند باید برای انتخابات فعال شوند اما اینکه کدام مؤثرترند بر اساس وزن آنها مشخص می‌شود. ما نمی‌خواهیم امروز وزن‌کشی کنیم.

باهنر ادامه داد: البته ما به عنوان یک فعال سیاسی معتقدیم که نباید حتی از یک رأی در انتخابات بگذریم ولی در مجموع از حضور مداحان و اعلام آمادگی آنها در انتخابات مجلس استقبال می‌کنیم اما باید قبول کنیم که تنها دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب در کشور داریم.

وی در پاسخ به این سؤال که استفاده مداحان از تریبون خود در هیأت‌ها آیا جرم تلقی می‌شود؟ افزود: در قانون اساسی داریم که تمام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی می‌توانند از تمام تریبون‌ها چه در مساجد باشد و یا چه در اماکن وابسته به وزارت ارشاد و یا نهادهای دیگر استفاده کنند اما توصیه ما به همه عزیزان این است که از امکانات و تریبون‌ها به صورت عادلانه استفاده کنند. البته اگر در این راستا تخلفی صورت گرفت باید مأمورین انتخابات که برعهده وزارت کشور است بر آنها نظارت و در صورت لزوم برخورد کنند.

دبیرکل جبهه پیروان در پاسخ به این سؤال که آقای روحانی معتقد است که برجام نیازی به تصویب مجلس ندارد آیا شما به عنوان نماینده مجلس با ایشان موافقید یا نه، گفت: در مورد بحث هسته‌ای بحث پروتکل الحاقی را داریم. ایران عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و تا به امروز پروتکل الحاقی را نپذیرفته است. در پذیرش پروتکل الحاقی بین حقوق‌دانان و مسئولان اجرایی کشور اختلاف نظر وجود دارد، من به عنوان نماینده مجلس معتقدم که دولت باید اختیار داشته باشد که داوطلبانه و به صورت موقت پروتکل الحاقی را بپذیرد به دلیل اینکه در صورت داوطلبانه بودن می‌تواند راحت از آن انصراف دهد اما اگر مجلس شورای اسلامی پروتکل الحاقی را تصویب کند جدا شدن از آن دشوار است.

وی در ادامه به تصویب برجام و ارائه لایحه از سوی دولت اشاره کرد و افزود: در مورد برجام هم اختلاف نظری بین مسئولان وجود دارد. بعضی‌ها معتقدند که برجام باید به صورت لایحه در مجلس تصویب شود.

باهنر ادامه داد: همانطور که مستحضر هستید بعد از تصویب برجام در مذاکرات آقایان ظریف و صالحی در مجلس حضور یافتند و متن برجام را به صورت رسمی در اختیار نمایندگان گذاشتند. و دولت به وظیفه قانونی‌اش عمل کرد.

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد:‌ به عنوان یک نماینده مجلس عرض می‌کنم که نباید برجام به صورت لایحه به مجلس داده شود و از سوی مجلس تصویب شود چون در این صورت دست دولت بسته خواهد شد. برخی‌ها اظهار نگرانی می‌کنند در خصوص بررسی برجام در کشور اما مطمئن باشند که در کشور ما یک تصمیم در این زمینه با دقت و به نفع مصالح کشور گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه در خصوص نظارت و اجرای قانون در انتخابات بین رئیس‌جمهور و شورای نگهبان اختلاف نظری وجود دارد نظر حضرتعالی در این خصوص چیست، افزود: قانون اساسی بن‌بستی ندارد اگر در برداشت از اصول قانون اساسی اختلافی باشد نظر تفسیری شورای نگهبان به منزله قانون اساسی است و حداقل دو سوم اعضاء باید به آن رأی دهند اما اگر در قوانین عادی اختلاف نظری وجود داشت مجلس محل تفسیر است و از نظر حقوقی نافذ است.

باهنر ادامه داد: لذا اختلاف‌نظر معنی ندارد، آقای روحانی می‌گوید قانون باید اجرا شود و ما هم می‌گوییم قانون باید اجرا شود اما اینکه قانون چه می‌گوید را مجلس و شورای نگهبان تفسیر می‌کند.

دبیرکل جامعه مهندسین در پایان خاطرنشان کرد:‌ اما اگر وزیر کشور در خصوص قانون اساسی برداشت متفاوتی داشته باشد باید نظر مجلس را اجرا کند به دلیل آنکه مجری قانون قانون‌گذار نیست.
منبع: فارس