۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷
طی نشست خبری در تونس

ظریف: مردم ما به آمریکا بی‌اعتمادند

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مردم ایران به سیاست‌های آمریکا بی‌اعتمادند، گفت: اجرای صحیح توافقنامه هسته‌ای، فرصتی برای آمریکا ایجاد می‌کند که بتواند لااقل مقداری از اعتماد از دست رفته مردم ایران را ترمیم کند.
کد خبر : ۲۵۶۳۱۲
صراط: وزیر امور خارجه با بیان اینکه مردم ایران به سیاست‌های آمریکا بی‌اعتمادند، گفت: اجرای صحیح توافقنامه هسته‌ای، فرصتی برای آمریکا ایجاد می‌کند که بتواند لااقل مقداری از اعتماد از دست رفته مردم ایران را ترمیم کند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران تونسی گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره پیشگام مبارزه با داعش بوده است و دیگرانی که مایلند در مبارزه با داعش مشارکت کنند ما مانع آنها نمی‌شویم، اما این امر نیاز به اراده سیاسی دارد که واقعاً بخواهند با داعش مبارزه کنند.

ظریف افزود: کنار گذاشتن استانداردهای دوگانه که مانع مبارزه با داعش و تروریسم در منطقه شده است می‌تواند به مبارزه با داعش کمک کند.

وی اظهار داشت: نمی‌توان در یک کشور با داعش مبارزه کرد و در کشور دیگری اقدامی کرد که به داعش کمک کند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مشکلات جهان اسلام و عرب از طریق گفت‌وگو، اعتدال و روند سیاسی قابل رفع است، گفت: کشورهای خارجی باید مداخله را متوقف و به این گفت‌وگوها کمک کنند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به این گفت‌وگوها آماده همکاری با سایرین و به ویژه با کشور تونس است.

ظریف گفت: حل موضوع هسته‌ای یک فرصت جدید برای منطقه فراهم کرد که از طریق گفت‌وگوها به حل مشکلات افراط گرایی و طایفه گری بپردازیم و با همکاری همه کشورهای منطقه و همسایگان این مشکلات را حل کنیم.

*حل مشکل هسته‌ای پیروزی برای کل منطقه و جهان اسلام

وی تصریح کرد: حل مشکل هسته‌ای یک پیروزی برای کل منطقه و جهان اسلام است و تهدیدی برای هیچ یک از کشورهای همسایه و جهان اسلام نیست.

ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران از اینکه درباره وضعیت منطقه و آینده با کشورهای بیرون از منطقه گفت‌وگو کند، اجتناب کرد زیرا معتقدیم موضوعات منطقه باید با تلاش کشورهای منطقه حل و فصل شود.

ظریف گفت: ما از سیاست مستقل و معتدل تونس درباره موضوعات منطقه استقبال می‌کنیم و این فرصت خوبی است که در این زمینه همکاری کنیم و همچنین دیگران را به سیاست‌های عقلانی و مبتنی بر گفت‌وگو و همکاری برای حل مشکلات کشورهای منطقه فرا می‌خوانیم.

وزیر امور خارجه گفت: ما اجازه ندادیم در موضوع هسته‌ای هیچ موضوع منطقه‌ای وارد این مذاکرات شود.

وی افزود:‌ ما به خود اجازه نمی‌دهیم برای این منطقه با دیگران مذاکره کنیم.

ظریف گفت: درباره موضوع سوریه نیز معتقدیم که موضوع سوریه باید بر اساس اصول قابل قبول برای مردم آن اقدام شود که شامل عدم مداخله خارجی، مبارزه با افراط، احترام به قانون و احترام به نظر مردم سوریه است.

*حملات علیه یمن متوقف و گفت‌وگوهای فراگیر و حکومتی فراگیر در یمن ایجاد شود

وی گفت: حل مشکل سوریه باید سوری و سیاسی باشد نه نظامی و خارجی.

وزیر خارجه افزود: درباره آینده شخصیت‌های سوری نیز فقط مردم سوریه حق تصمیم‌گیری دارند و نه دیگران.

ظریف گفت: ما همچنین از مذاکره بین گروه‌های یمنی همواره حمایت کرده‌ایم و از نقش دولت عمان که همواره نقشی مثبت بوده حمایت و استقبال می‌کنیم و از گفت‌وگوهای بین کشورهای همسایه یمن و گروه‌های یمنی حمایت می‌کنیم.

وی افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این بوده است که باید حملات علیه یمن متوقف و گفت‌وگوهای فراگیر و حکومتی فراگیر در یمن ایجاد شود.

وزیر امور خارجه گفت: اگر کمکی از دست جمهوری اسلامی ایران ساخته باشد در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد.

*مردم ما به سیاست‌های آمریکا بی اعتمادند

وزیر امور خارجه گفت:‌ مردم ما به سیاست‌های آمریکا بی اعتمادند و اجرای صحیح توافقنامه هسته‌ای، فرصتی برای آمریکا ایجاد می‌کند که بتواند لااقل مقداری از اعتماد از دست رفته مردم ایران را ترمیم کند.

ظریف گفت: سیاست‌های آمریکا در منطقه ما یکی از دلایل بی‌اعتمادی مردم ماست به ویژه حمایت آمریکا از جنایات رژیم صهیونیستی در حق مردم فلسطین.

وی با بیان اینکه ما همواره طرفدار حل و فصل موضوعات از طریق گفت‌وگو هستیم، تصریح کرد:‌ گفت‌وگوهای ما با آمریکا برای حل پرونده‌ای بود که از دید ما غیر ضروری بود که توانستیم با روش مسالمت آمیز به چارچوبی برای حل آن مسئله دست یابیم.

ظریف گفت: بنابراین فقط این گفت‌وگوها درباره حل یک موضوع بود و ما در مورد سایر موضوعات وارد گفت‌وگو نشدیم که توقع حل و فصل آن موضوعات را داشته باشیم.

یکی از خبرنگاران تونسی پرسید: برخی تحلیل‌گران می‌گویند چهار پایتخت کشورهای عربی زیر سلطه ایران است که ظریف جواب داد ما برای جهان عرب بسیار احترام قائلیم و معتقدیم هیچ کس بر هیچ پایتخت جهان عرب سلطه ندارد.

*ایران آغوش خود را برای همکاری با همسایگان باز کرده

وی گفت: مردم عرب مردم رشیدی هستند و خودشان بر پایتخت‌های خودشان سلطه دارند.

خبرنگاری درباره سیاست ایران هراسی رژیم صهیونیستی پرسید که ظریف پاسخ داد: سیاست ایران هراسی رژیم صهیونیستی شکست خورده است و امروز این رژیم باید پاسخگوی جنایاتش علیه مردم فلسطین و لبنان باشد و دیگر نمی‌تواند به آتش کشیدن یک کودک خردسال، شهرک سازی اشغال‌گرایانه و حمله به غزه و کرانه باختری و لبنان را تحت هیچ پوششی توجیه یا مخفی کند.

وزیرخارجه افزود: نگرانی نتانیاهو دقیقاً از این است.

وی گفت: از برادران و خواهران جهان عرب می‌خواهیم این نگرانی را درک کرده و برای افشای جنایات رژیم صهیونیستی به عنوان تنها دشمن در منطقه تلاش کنند.

وزیر خارجه در پاسخ به ادعای نگرانی برخی کشورهای همسایه از قدرت گرفتن ایران هم گفت:‌ در این باره هیچ جای نگرانی وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران آغوش خود را برای همکاری با همسایگان باز کرده و معتقد است باید از فرصت‌های مشترک استفاده کرد و در برابر خطرات مشترک ایستاد.

ظریف گفت: معتقدیم در بین همسایگان ضرورتی برای رقابت نیست و اگر رقابتی باشد باید رقابت در جهت صلح، سازندگی و پیشرفت باشد نه تخریب.

وزیرخارجه با تاکید بر اینکه ما آماده همکاری در همه سطوح و چارچوب‌های بین‌المللی برای حل و فصل مشکلات کشورهای منطقه به ویژه سوریه و یمن هستیم، تصریح کرد: ما چارچوب‌های مورد نظرمان را ارائه دادیم و چون این چارچوب‌ها اصولی هستند چه در یمن و چه در سوریه تفاوتی با هم ندارند.

وی با بیان اینکه معتقدیم مشکلات این کشورها راه حل نظامی ندارد و دخالت خارجی در آنها خطرناک است، افزود: باید اقدامات نظامی برای رساندن کمک‌های انسان دوستانه و رسیدن به راه‌حل سیاسی در این کشورها، متوقف شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ظریف گفت: باید گفت‌وگوهایی بین طرف‌های داخلی سوری‌ها و یمنی‌ها صورت گیرد تا به همزیستی و اجماع ملی منجر شود.

وی افزود: باید از فرقه گرایی، طائفه گرایی و قومیت گرایی در این مشکلات پرهیز شود.

وزیر خارجه گفت: نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی از این اختلافات برای اهداف شوم خود استفاده کنند.

ظریف افزود: باید راه مردم در تعیین سرنوشت آنها ملاک قرار گیرد نه گزینه خارجی.

وی گفت: معتقدیم بازیگران بین‌المللی با این چارچوب و اصول مخالفتی ندارند و امیدواریم با همکاری همسایگان برای پایان دادن به این فجایع که برای منطقه ما شرم آور است، همکاری کنند.

*امیدواریم انسجام داخلی در عراق هر روز بیشتر تقویت شود

وزیر خارجه با بیان اینکه ما همواره از دولت و ملت عراق در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و فساد داخلی حمایت کرده‌ایم، گفت: امیدواریم که گفت‌وگوی مقامات عراقی در زمینه اجماع و انسجام داخلی در عراق موفق باشد و انسجام داخلی در عراق هر روز بیشتر تقویت شود.

ظریف با بیان اینکه بین ایران و تونس زمینه‌های گوناگون همکاری به ویژه در بخش انرژی، نفت، گاز و برق، کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل و برقراری خطوط مستقیم هوایی و دریایی وجود دارد.

وی با بیان اینکه معتقدیم فناوری صلح‌آمیز باید در اختیار همه باشد، گفت: در این زمینه آماده همکاری با سایر کشورها در چارچوب مقررات بین‌المللی هستیم و این را حق همه می‌دانیم.

منبع: فارس
برچسب ها: صراط ظریف تونس