۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۷

نظرسنجی وزارت‌علوم درباره توافق

طبق نظرسنجی که توسط وزارت علوم انجام شد، 95 درصد اساتید دانشگاه‌های کشور، توافق هسته ای را توافقی خوب دانستند.
کد خبر : ۲۵۶۳۸۶
صراط: دکتر مجید فولادیان، مشاور معاون فرهنگی وزارت علوم در اجلاس مشترک معاونان فرهنگی اجتماعی دانشگاه‌های سراسر کشور گفت: وزارت علوم در دوره جدید به طورمرتب فضای کلی دانشگاهها را درحوزه اساتید و دانشجویان رصد می‌کند.

وی با اشاره به نتایج نظرسنجی که توسط وزارت علوم درخصوص نظر اساتید دانشگاهها درباره توافق هسته ای انجام شده است، گفت: رییس جمهور 16 آذر سال گذشته بر این موضوع که دانشگاهیان و اساتید وارد عرصه شوند و به دولت کمک کنند تاکید کرد، وزارت علوم نیز در همین راستا یک ارزیابی را درباره نظر جامعه دانشگاهی از توافق هسته ای انجام داده است.

وی افزود:طبق نتایج این نظرسنجی، بیش از 92 درصد اساتید درباره نتایج توافق، حفظ کرامت و عزت ایران را از دستاوردهای آن دانستند. 85 درصد نیز توافق را در تغییر دیدگاه جهانیان به کشور موثر دانستند. همچنین 77درصد براین اعتقادند که ازحق پژوهش کشور دفاع شده است و 100 درصد کسانی که پاسخ دادند موافق بوده اند که از حق غنی سازی دفاع شده است. 86درصد اساتید نیز معتقدند که رفع تحریم از دستاوردهای اصلی توافق بوده است.

فولادیان ادامه داد:36 درصد اساتید معتقدند که توافق به همگرایی جناح ها کمک کرده است. 77 درصد افزایش اعتماد مردم به دولت، 60درصد بهبود وضع اقتصادی، 90درصد گفتگو با دیگر کشورها و 87 درصد بهبود روابط ایران با سایرکشورها را از نتایج این توافق بیان کردند.

به گفته وی،47 درصد از اساتید ارتقای اعتبار و منزلت ایرانیان، 36درصد بهبود روابط با دیگرکشورها را از دستاوردهای توافق هسته ای دانستند.

فولادیان ادامه داد:حدود 20درصد از اساتید، افزایش اعتماد و رضایت مردم به دولت را ازتاثیرات توافق برسیاست داخلی عنوان کردند. 78درصد میزان دسترسی ایران به مطالبات خود و 88درصد نیز معتقد بودند که این توافق مطابق با میل و خواسته احاد ملت ایران بوده است.

وی با بیان اینکه 94 درصد اساتید صلاحیت تیم مذاکره کننده را مورد تایید قراردادند، اظهار کرد: 100 درصد این اساتید نیز موافق بودند که مطالبه عمومی باعث شکل گیری توافق شده است، 80درصد فشارهای تحریم و 90 درصد تغییر رویکرد کشورهای مذاکره کننده را عامل به ثمررسیدن مذاکرات دانستند. همچنین تمام آنها تیم مذاکره‌کننده و تغییر رویکرد دولت جدید نسبت به قبل و 90 درصدنیز حمایت و پشتیبانی مقام معظم رهبری را از جمله این عوامل دانستند.

مشاور معاون فرهنگی وزارت علوم درباره مهم ترین ایرادات مطرح شده نیز گفت:10درصد قابل اعتماد نبودن طرفین مذاکره، 6 درصد مذاکره درباره موضوعات هسته ای، 4درصد دیرصورت گرفتن آن،7درصد ابهام توافق، 12 درصد عدم ضمانت اجرایی ، 4درصد عدم رعایت خطوط نظام را از ایرادات وارد به توافق اعلام کردند.

به گفته وی، 40درصد از این اساتید توجه به منافع ملی، 27درصد عدم توجه به منافع فردی و جناحی، 7درصد همکاری و اعتماد به دولت و 16 درصد نیز بررسی دقیق توافق را ازنمایندگان مجلس خواستار شدند.

منبع: فارس