۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۹

موسساتی‌که‌نام‌های‌ممنوعه‌راحذف‌نكردند؟

سه سال از تاريخ صدور بخشنامه بانک مرکزی مي‌گذرد اما هنوز نام ائمه اطهار بر سر در برخی موسسات مالی و اعتباری ديده مي‌شود.
کد خبر : ۲۵۶۳۹۶
صراط: اگرچه در طول اين مدت برخي از موسسات از دستور بانك مركزي سرپيچي نكردند و مانند موسسه ثامن‌الائمه كه نام خود را به ثامن تغيير داد، اجراي بخشنامه را در دستور كار قرار دادند ولي برخي موسسات همچون ثامن‌الحجج همچنان از نام قديم خود استفاده مي‌كنند و جالب آنكه بانك مركزي برخلاف بخشنامه‌اي كه خود صادر كرده است، نسبت به برخورد با اين گونه موسسات اقدام نمي‌كند. 

درست سه سال پيش، بانك مركزي در بخشنامه‌اي استفاده از نام ائمه اطهار را براي موسسات اعتباري ممنوع كرد. در اين بخشنامه تاكيد شده بود شرکت های تعاونی اعتبار و صندوق‌های قرض الحسنه‌ای که از اسامی مقدس ۱۴ معصوم (علیهم السلام) استفاده کرده‌اند، باید هر چه سریع‌تر نسبت به اصلاح تابلوی خود اقدام کنند، در غیر این صورت از ادامه فعالیت آن جلوگیری خواهد شد.

سه سال از تاريخ صدور اين بخشنامه مي‌گذرد اما هنوز نام ائمه اطهار بر سر در اين موسسات ديده مي‌شود. اگرچه در طول اين مدت برخي از موسسات از دستور بانك مركزي سرپيچي نكردند و مانند موسسه ثامن‌الائمه كه نام خود را به ثامن تغيير داد، اجراي بخشنامه را در دستور كار قرار دادند ولي برخي تعاوني‌ها همچنان از نام قديم خود استفاده مي‌كنند و جالب آنكه بانك مركزي برخلاف بخشنامه‌اي كه خود صادر كرده است، نسبت به برخورد با اين موسسات و تعاوني‌ها اقدام نمي‌كند.

در حالي اين موسسات از بخشنامه بانك مركزي سرپيچي مي‌كنند كه بسياري از آنها در حال گذراندن مراحل اخذ مجوز هستند. با اين وجود ديده مي‌شود موسساتي كه نياز به اخذ تاييديه از بانك مركزي دارند نيز اين نكته را رعايت نمي كنند.

كارشناسان عدم برخورد با اين موسسات را ناشي از ضعف نظارتي بانك مركزي مي‌دانند. بخشي از ضعف را تحليلگران به قوانين و نبود ابزارهاي نظارتي مرتبط مي‌دانند ولي برخي ديگر معتقدند مستقل نبودن بانك مركزي در دولت قبل و استمرار اين روند در حال حاضر مسبب نظارت‌هاي ناكافي شده است. به اين ترتيب مشاهده مي شود هنوز برخي از موسسات اعتباری مانند  ثامن‌الحجج هنوز نام خود را تغيير نداده‌اند.

شايد استفاده از يك نام در ظاهر موضوع ساده‌اي به نظر برسد اما در كشوري مانند ايران با اعتقادات قوي مذهبي، استفاده از نام هاي ائمه خود انگيزه‌اي براي جذب سپرده‌هاي مردم مي‌شود.

منبع: تابناک