۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

کاهش 3 درصدی قتل در کشور

جانشین رئیس پلیس کشور گفت: وقوع قتل در 5 ماهه نخست سال 3 درصد کاهش یافته است.
کد خبر : ۲۵۶۴۵۱
صراط: اسکندر مومنی روز چهارشنبه در حاشیه کارگاه آموزش متمرکز ویژه روسا و فرمانداران پلیس پیشگیری اظهار کرد: بر اساس قانونی که در مجلس به تصویب رسیده است، نیروی انتظامی اختیار دارد از ظرفیت پلیس افتخاری استفاده کند. در حال حاضر 20 هزار نفر جذب پلیس افتخاری شده و 37 هزار نفر نیز در مرحله نهایی بکارگیری هستند.

تلاش پلیس این است که بستر همکاری مردم با نیروی انتظامی را برای تامین امنیت فراهم کند.

وی از افزایش 20 درصدی کشف مواد مخدر در سال جاری خبر داد و گفت: در سال جاری 240 تن از انواع مواد مخدر در کشور کشف شده  که 77 درصد این کشکفیات در مرزهای شرقی کشور بوده است.

جانشین رئیس پلیس کشور با اشاره به کاهش 10 درصد میانگین جریمه در کشور تاکید کرد: به طور میانگین بیشتر جرایم در سال جاری کاهش داشته است و به طور مثال قتل در 5 ماهه نخست امسال کاهش 3 درصدی را نشان می‌دهد و در همین حال سرقت منزل نیز یک درصد افزایش داشته است.

مومنی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص وجود معتادان خیابانی در سطح کلان شهرها گفت: نباید تمام دستگاه‌ها اقدام به فرافکنی کنند و بهتر است به موضوع مقابله توجه کنیم. در جلوه خیابانی معتادان ولگرد، راحت ترین کار برای پلیس، جمع آوری آنان است اما نگهداری آن‌ها وظیفه پلیس نیست.

وی در ادامه افزود: با ظرفیت سازی‌های انجام شده امیدواریم تا پایان امسال 10 هزار نفر به ظرفیت نگهداری معتادان در پایتخت اضافه شود که طرح راه اندازی مراکز نگهداری معتادان در مراحل نهایی است.

مومنی در پاسخ به سوالی در خصوص بخشیده شدن جرایم رانندگی گفت: در حال حاضر پیشنهادی برای بخشیدن جرایم رانندگی داده نشده است و درآمد حاصل از جرایم رانندگی مستقیم به خزانه وارد می‌شود. در صورت ارائه پیشنهاد به مجلس برای بخشودگی جرایم رانندگی، این موضوع پیگیری می‌شود اما تاکنون پیشنهادی از سوی پلیس مطرح نشده است.

وی ادامه داد: تمام جرایم رانندگی به خزانه واریز می‌شود و با پیشنهاد دولت درآمد حاصل بین دستگاه‌ها تقسیم می‌شود و هیچ پولی به طور مستقیم به حساب نیروی انتظامی وارد نمی‌شود.

جانشین رئیس پلیس کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری که چرا برخی از کلیپ‌های ماهواره‌ای در تهران و شهرستان‌ها ساخته می‌شود، اظهار داشت: پلیس با جرایم مشهود برخورد می‌کند و روزانه هرگونه مصادیق مجرمانه‌ای که دیده شود و حتی نمونه‌هایی از جرایم پلیس قاطعانه برخورد می‌کند. ممکن است در مواردی افراد به دور از چشم پلیس مرتکب جرمی شوند که در صورت شناسایی و ارسال گزارش، با این افراد برخورد می‌شود.

وی در پایان در مورد فعال بودن 8 میلیون سیم کارت بدون هویت با اعلام این که این سیم کارت‌ها باید احراز هویت شود، تصریح کرد: اپراتورها باید طبق زمان بندی مشخص شده سیم‌کارت‌های بدون آدرس و هویت را شناسایی و احراز هویت آن‌ها انجام شود و اگر سیم‌ کارتی بدون هویت ماند، ابطال و از رده خارج شود. اپراتور‌های تلفن همراه حق ندارند بدون احراز هویت سیم کارتی را واگذار کنند.