۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷

بیانیه هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان

اعضای خبرگان رهبری در بیانیه‌ای تاکید کردند: از شوراى محترم نگهبان مى خواهیم كه با اعمال نظارت استصوابی در راستاى صيانت از شرع مقدس و قانون اساسى، در بررسى صلاحيت ها دقت لازم را به عمل آورند.
کد خبر : ۲۵۶۵۴۵
صراط: هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری که به مدت دو روز ( 11 و 10 شهریور) برگزار شده بود، با انتشار بیانیه ای به کار خود پایان داد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحيم

امت وفادار و بزرگوار ايران اسلامى!

مجلس خبرگان رهبرى، ضمن تبريك دهه كرامت؛ به ويژه ولادت باسعادت حضرت على بن موسى الرضا «عليه آلاف التحیة و الثناء» و تقدير و تشكر از حضور باشكوه شما مردم مؤمن در راهپيمايى روز قدس، در پايان هجدهمين اجلاس دوره چهارم، پس از بحث و تبادل نظر پيرامون اهم مباحث داخلى و بين المللى، نكات زير را مورد تأكيد قرار مى‏ دهد.

1. ولايت فقيه محكم ترين سدّى است كه در عصر غيبت، همواره در مقابل تهاجم استكبار ايستادگى كرده است؛ از فتواى تحريم تنباكو گرفته تا فتاواى جهاديه فقهاى عظام شيعه و نهضت مشروطيت و قيام امام خمينى«قدس سره» در برابر رژيم طاغوت پهلوى و استقرار نظام اسلامى و زعامت رهبر معظم انقلاب حضرت آيت‏ الله خامنه ‏اى «مدظله العالى» در برابر توطئه ها و فتنه هاى داخلى و خارجى و حفظ «اسلاميت» و «جمهوريت» نظام. مجلس خبرگان رهبرى، بيعت مجدد خود با ولايت فقيه و آرمانهاى والاى بنيانگذار انقلاب اسلامى را اعلام مى‏دارد.

2. امت فهيم ايران به حول و قوه الهى، خود را براى برگزارى پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبرى و دهمين انتخابات مجلس شوراى اسلامى در اسفندماه آماده مى كند تا با حضور حماسى خود برگى ديگر از دوران پرفراز و نشيب انقلاب اسلامى را ورق زند. مجلس خبرگان رهبرى از آحاد ملت، انتظار دارد پرشورتر از گذشته در صحنه اين دو انتخاب مهم و سرنوشت ساز حضور يابند و با حفظ انسجام، همبستگى و هوشيارى و سالم نگاه داشتن فضاى جامعه و پرهيز از تفرقه، نمايندگانى متعهد به قانون اساسى و ارزش هاى اسلامى، ملتزم به ولايت فقيه، عالم و متخصص، باتقوا و شجاع و مدافع حقوق محرومان را انتخاب نمايند. ما ضمن تقدير از تلاش هاى همه دست اندرکاران امر انتخابات، از شوراى محترم نگهبان مى خواهیم كه با اعمال نظارت استصوابی در راستاى صيانت از شرع مقدس و قانون اساسى، در بررسى صلاحيت ها دقت لازم را به عمل آورند.

3. ضمن تقدير از زحمات دولت در كاهش تورم، اجراى طرح تحول سلامت، برنامه‏ ريزى براى ادامه حركت علمى كشور، تلاش براى مديريت مصرف آب و غیره با گرامي داشت ياد و خاطره دولتمردان شهيد، رجايى و باهنر؛ از رئيس جمهور محترم و مسؤولان نظام اسلامى مى‏خواهیم نسبت به حفظ، صيانت و تعميق فرهنگ اسلامى - ايرانى، تقويت هويت ملى و انقلابى، پاسدارى از فرهنگ ايثار، شهادت، حجاب و عفاف، ترويج ارزش ها، اهتمام، به قانون امر به معروف و نهی از منکر و بيان صريح مواضع انقلابى، تلاش كنند و با رصد توطئه هاى دشمنان كه فرهنگ اسلامى را نشانه رفته اند؛ مراقب برخى‏حركت هاى آشكار و پنهان داخلى و خارجى بوده و با سالم سازى فضاى فرهنگى، «مديريت عرصه فرهنگ بر مبناى اصول و شعارهاى امام و انقلاب» و عرضه محتواى غنى دينى و ملى، مانع گسترش فرهنگ پليد استكبارى و استعمارى در جامعه شوند.

4. از مسئولان می خواهیم با تكيه بر شعار «ما مى توانيم» و اتكاء به توانمندى هاى داخلى، نسبت به حمايت از بخش خصوصى، توليدكنندگان و صنعتگران داخلى، شرکت های دانش بیان، كاهش وابستگى‏ بودجه كشور به نفت، تلاش براى كاهش فاصله طبقاتى و جلوگيرى از ورود كالاهاى قاچاق، تشريفاتى و تجملاتى و نيز كالاهايى كه مشابه داخلى‏ دارند؛ اهتمام ويژه داشته باشند و با نظارت لازم برای بهبود کیفیت اقلام داخلی اقدام کنند و با توسعه نظارت و تعمیق آن و برخورد سریع، قاطع و بی تبعیض با متخلفان اقتصادی، راه شکل گیری تخلفات بعدی را ببندند. همچنين در روند حركت عمومى كشور، تداوم خصومت دشمنان، هوشيارى در مقابل رخنه و نفوذ بيگانگان، پرهيز از حاشيه سازى، حفظ ارزش ها و مبانى امام و انقلاب اسلامى و آمادگى و هوشيارى همه جانبه در مقابله با استكبار جهانى بويژه شيطان بزرگ و رژيم غاصب اسرائيل، برنامه ريزى براى رشد و توسعه نهادهاى دانش بنيان و حفظ و تقويت شتاب علمى و بهره ورى و به كارگيرى نيروها و سرمايه هاى عظيم انسانى و ايجاد زمينه هاى كسب و كار و اشتغال مناسب براى آنان بويژه متخصصان و نخبگان، توجه به عدالت در مسير پيشرفت، مديريت جدى بازرگانى خارجى و تدوين برنامه‏اى منسجم و زمان بندى شده براى تحقق اقتصاد مقاومتى، بايد مورد توجه كامل مسؤولان قرار داشته باشد.

5. با قدردانى از تلاش هاى تيم مذاكره كننده هسته‏اى، از شوراى عالى امنيت ملى و نمايندگان محترم مجلس شوراى اسلامى مى‏خواهیم تا با حفظ وفاق ملى و دقت نظر در مفاد «برجام»، رعايت اصول قانون اساسى، خط قرمزهاى نظام، رهنمودهاى مقام معظم رهبرى و مصالح عاليه كشور را سرلوحه كار خود قرار دهند تا علاوه بر حفظ دستآوردهاى علمى و فنآورى صلح آميز هسته‏اى، جلوى هرگونه فريبكارى، زياده خواهى و سوء استفاده احتمالى از سوى آمريكا و هم پيمانانش گرفته شود.

6. در سال «همدلى و همزبانى ملت و دولت» بر تقويت قواى سه گانه تأكيد مى كنیم و تضعيف هر يك از اركان حاكميت را از سوى مسؤولان و جريانات سياسى، برخلاف مصالح عمومى جامعه و موجب نفوذ دشمنان مى دانیم. بى شك دولت، مجلس، قوه قضائيه، شوراى نگهبان و ساير نهادها، خود را تابع ولى فقيه دانسته، در چارچوب سياست ها و رهنمودهاى مقام معظم رهبرى حركت نموده و خود را در قبال پاسخگويى به پيشگاه الهى و مطالبات مردم مسؤول مى دانند.

7. با توجه به روحیه ضد استعماری ملت بزرگ ایران در طول تاریخ و بزرگداشت روز مبارزه با استعمار، ضمن تقبيح توطئه هاى شوم مستكبران و اذناب آنان جهت تجزيه كشورهاى اسلامى به‏ويژه جنايت دولت سعودى در حمله به مردم بى دفاع و مظلوم يمن و كمك به جنايتكاران تكفيرى براى كشتار مسلمانان و ايجاد ناامنى در كشورهاى فلسطين، عراق، سوريه، بحرين و يمن از حافظان امنيت جمهورى اسلامى قدردانى كرده، امنيت و آرامش كشورهاى مظلوم منطقه را از خداوند متعال مسئلت مىی نمائيم.

8. با تأكيد بر حج ابراهيمى و عمل به رهنمودهاى امام راحل و مقام معظم رهبرى از حاجيان بيت الله الحرام مى‏خواهیم ضمن اغتنام اين فرصت عظيم علاوه بر تلاش براى انجام صحيح مناسك و اعمال عبادى حج بر روح حقيقى و معنوى حاكم بر اين اعمال، توجه بيشترى داشته و با حفظ وحدت، برائت خود را از مشركان و مستكبران جهان اعلام دارند.

9. در آستانه سال تحصيلى و بازگشايى مدارس، حوزه ها، دانشگاه ها و مراكز آموزشى بر رشد و توسعه علمى و عملى و كسب فضائل اخلاقى و اسلامى دانش آموزان، طلاب و دانشجويان و تقويت باورهاى دينى و انقلابى و ايجاد بسترهاى تعالى آنان از سوى مسؤولان، اساتيد و معلمان عزيز تأكيد نموده، از زحمات و تلاشهاى اين عزيزان قدردانى مى كنیم.

در پايان ضمن آرزوى علو درجات براى روح ملكوتى حضرت امام خمينى«قدس سره» و شهداى والامقام انقلاب اسلامى، توفيقات روزافزون و سلامتى مقام معظم رهبرى، حضرت آيت الله خامنه‏ اى«مدظله العالى» را از خداوند متعال مسئلت داريم.

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
منبع: مهر