۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰

گزارشی از بازرسی های دوره ای از اوین

بازرسی های دوره ای از بندهای زندان اوین همیشه خبرساز بوده که می توان کشف تبلت و موبایل در سال گذشته و کشف سکه طلا از اتاق مهدی هاشمی در هفته گذشته را به عنوان نمونه ای از آن مطرح کرد.
کد خبر : ۲۵۶۶۴۰
صراط: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تحول بزرگی در زندان بانی رخ داد و زندان ها بر اساس اصول اسلامی اداره شد تا جایی که نام سازمان زندان ها به سازمان زندان ها و امورتربیتی و تامینی تغییر نام داد.

بر اساس قوانین زندان، مددجویان می توانند در اوین با لباس شخصی تردد کنند، تلفن کارتی در راهروها و اتاق ها نصب شده، فروشگاه هایی برای خرید زندانیان وجود دارد، رستوران و کتابخانه و زورخانه و سینما هم ایجاد شده و همچنین زندانی می تواند کار کرده و یا تحصیلات خود را تا مقطع لیسانس ادامه دهد. اما با تمام این امکانات باز هم زندان است و تمام این اقدامات برای زنده نگه داشتن روحیه زندانی برای تربیت و آموزش است.

قوانین اوین چه می گوید

 اما اینکه زندانیان در زندان مجاز به نگهداری چه چیزهایی هستند مسئله ای است که قوانینی درباره آن وجود دارد.

ماده ۸۳ - قوانین زندان می گوید: زندانیان مجاز به نگهداری و همراه داشتن پول در زندان نمی باشند و جهت رفع نیازمندیها و احتیاجاتشان مسئولین زندان مکلفند با استفاده از روشهای قابل اجرا تمهیداتی را فراهم نموده تا زندانیان بتوانند از محل موجودی خود نسبت به خرید از فروشگاه ها و تهیه سایر مایحتاج خود اقدام نمایند. دستورالعمل موضوع این ماده از سوی سازمان به ادارات کل زندان ها ابلاغ خواهد شد.

تبصره - در صورت کشف وجوه نقدی و اوراق بهادار چنانچه زندانی، از وجه نقد استفاده های نامشروع، از قبیل قماربازی و دادن رشوه نماید، وجوه مذکور توقیف و مراتب طی گزارشی به مرجع قضائی ارسال می‌گردد و چنانچه استفاده های نا مشروع از آن بعمل نیامده باشد ضمن طرح موضوع در شورای انضباطی وجوه مزبور به حساب وی منظور گردیده و در مورد اوراق بهادار حسب مورد تصمیم قانونی اتخاذ می‌گردد.

ماده ۸۴ - در صورت کشف اشیاء ممنوعه چنانچه صرف نگهداری آن جرم باشد، موضوع طی گزارشی به مرجع قضائی جهت اتخاذ تصمیم ارسال می‌گردد و در غیر اینصورت ضمن طرح در شورای انضباطی تا پایان مدت حبس اشیاء مذکور توقیف و نگهداری و یا طی صورتجلسه تحویل خانوادۀ زندانی می‌شود.

ماده ۱۶۶ - تمامی زندانیان اعم از محکومین و متهمین مکلف به حسن رفتار و سلوک با یکدیگر و اطاعت از دستورات مأمورین زندان و رعایت تمامی مقررات داخلی زندان هستند و در صورت تخلف حسب مورد در شورای انضباطی مطرح و تصمیمات متخذه درباره آنها اجرا خواهد شد.

ماده ۱۶۹ ـ تنبیهات انضباطی عبارتند از:

۱ ـ توبیخ کتبی با درج در پرونده شخصیتی زندانی.

۲ ـ محرومیت از ملاقات حداکثر تا یک ماه.

۳ ـ محرومیت از مرخصی تا ۶ ماه.

۴ ـ زندان انفرادی تا یک ماه.

۵ ـ تغییر زندان با رعایت مقررات مربوطه.

۶ ـ عدم پیشنهاد عفو و آزادی مشروط حداکثر تا یک سال.

ماجرای سکه های طلا و تلفن همراه در اتاق مهدی هاشمی

غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه در هشتادوچهارمین نشست خبری خود در مورد اخباری که هفته گذشته درباره بازرسی از بند ۷ زندان اوین بندی که مهدی هاشمی در آن به سر می برد و کشف وسایل غیرمجاز از این بند گفت: طی ضوابط زندان معمولا بازرسی ها به صورت سرزده و با تمهیداتی که از قبل اندیشیده شده است صورت می گیرد.

وی افزود: گاهی از برخی بندهای زندان اوین بازرسی هایی انجام می شود و متاسفانه در آنجا وسایل غیرمجازی پیدا می کنند که بلافاصله جمع آوری می شود. در این مورد گاهی هم زندانیان سر و صدا به پا می کنند که چرا بازرسی صورت می گیرد در حالی که اگر این بازرسی ها به صورت دوره ای و نامنظم انجام نشود، ممکن است زندانیان وسایلی را با خود به همراه داشته باشند که با استفاده از همان وسایل اقدام به ارتکاب مجدد جرم کنند و خودشان و دیگران را دست خوش مشکلات جدیدی کنند.

محسنی اژه ای با تاکید بر اینکه در هفته گذشته بند ۷ و ۸ زندان اوین مورد بازرسی قرار گرفت و طبق گزارش های صورت گرفته از شخص مهدی هاشمی یک عدد گوشی تلفن همراه با سیم کارت و ۳۰ قطعه سکه طلا اعم از ربع سکه، نیم سکه و سکه گرمی کشف شد، ادامه داد: نمی توان اعلام کرد که به همراه داشتن سکه از سوی زندانی غیرمجاز است، اما داشتن تلفن همراه قطعا کار غیرمجازی است. همچنین از برخی دیگر از زندانیان حاضر در این بند نیز تعدادی وسایل غیرمجاز اعم از فلش مموری و گوشی های تلفن همراه کشف و ضبط شد.

اظهارات سخنگوی قوه قضائیه موجب شد تا سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی در اظهارنظری، بگوید: زمانی که مهدی هاشمی را به زندان تحویل دادیم مقداری پول و تعدادی سکه‌ گرمی همراهش بود که تمامی آنها صورت‌جلسه شد و زمانی که دلیل حمل آن را از مهدی جویا شدند گفت که می‌خواهم در اعیاد تحت عنوان عیدی به دیگران بدهم.

منبع: مهر