۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۱

وزیر نیرو: سفره‌های آب خالی شد

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم حفظ وضعیت موجود منابع آب کشور، گفت: با استمرار پدیده خشکسالی در ایران، میزان بارندگی‌ها به ۲۰۵ میلیمتر کاهش یافته است.
کد خبر : ۲۵۶۷۴۱
صراط: حمید چیت چیان با بیان اینکه ادامه برداشت‌های بی‌رویه آب باعث نابودی بیشتر دشت‌ها می‌شود، گفت: حفظ وضعیت موجود منابع آبی و بهره‌برداری صحیح از سفره‌های آب زیرزمینی الزاما به معنای از بین بردن اراضی باغی و زراعی نیست.

وزیر نیرو افزود: تعیین الگوی کشت برای هر منطقه، اصلاح شیوه های آبیاری، استفاده از آبیاری زیرسطحی و اصلاح نظام کشاورزی از جمله روش‌های خروج از شرایط کم آبی است.

وی از ایران به عنوان منطقه‌ای خشک نام بُرد که میزان بارندگی سالانه آن در مقایسه با ۷۵۰ میلیمتر متوسط جهانی، تنها ۲۵۰ میلیمتر است که در پی استمرار پدیده خشکسالی این رقم به ۲۰۵ میلیمتر کاهش یافته است.

چیت چیان، میزان آب تجدیدشونده کشور در سال ۱۳۰۰ را با ۱۰ میلیون نفر جمعیت ۱۳۰ میلیارد مترمکعب و سرانه هر فرد را ۱۳۰۰۰ متر مکعب اعلام کرد، در حالی که با گذشت ۹۴ سال و جمعیت ۸۰ میلیون نفر، میزان آب تجدیدشونده به ۱۱۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته و سرانه آب هم به ۱۶۰۰ متر مکعب رسیده است.

وی افزود: با استفاده از آموزه‌های دینی، راهبردهای اقتصاد مقاومتی و تجارب جهانی، چنانچه بهره وری در کشور ارتقا یابد با همین میزان آب موجود می‌توان به اهداف مورد نظر دست پیدا کرد.

وزیر نیرو به چند نمونه از تبعات خشکسالی و برداشت بی‌رویه آب کشاورزی از سفره‌های زیرزمینی اشاره کرد و از نابودی ۷ هزار هکتار باغات پسته در کرمان خبر داد و متذکر شد: ادامه برداشت‌های بی‌رویه باعث نابودی بیشتر اراضی کشاورزی خواهد شد. ‌

منبع: مهر
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز