۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷

رایزنی های اوباما و سلمان درباره ایران

ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا قرار است امروز در کاخ سفید مذاکراتی را درباره مسائل امنیت منطقه ای کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام دهند.
کد خبر : ۲۵۶۷۴۲
صراط: تاکید ویژه این مذاکرات بر توافق هسته ای ایران و آنچه فعالیت های تهدید کننده تهران خوانده شده است، خواهد بود.

همچنین اوباما تلاش خواهد کرد، در این دیدار به نگرانی های مطرح شده توسط عربستان سعودی و دیگر اعضای شورای همکاری خلیج فارس در خصوص پیامدهای ناشی از توافق هسته ای ایران بر امنیت منطقه ای در خاور میانه بپردازد.

اوباما و سلمان قرار است در این دیدار به مساله نحوه هماهنگی بیشتر دو طرف با هدف مقابله با  فعالیت های ادعایی بی ثبات کننده ایران در منطقه بپردازند، به ویژه با توجه به این موضوع که تهران قرار است 56 میلیارد دلار درآمد را در پی کاهش تحریم های اعمال شده علیه این کشور کسب کند. تهران متهم است از این درآمدها ممکن است به منظور انجام اعمال مجرمانه استفاده کند.

مقامات کاخ سفید پیشتر در این باره به خبرنگاران اعلام کردند: آمریکا و عربستان سعودی می توانند با همکاری در زمینه هایی مانند امنیت دریایی، امنیت سایبری، دفاع موشکی بالستیک، توانایی های نیروهای ویژه و همکاری های اطلاعاتی، با تهدیدهای غیرمتقارن ایران مقابله کنند.
هر چند مسائل ایران از مهمترین مسائلی خواهد بود که در این دیدار مطرح می شود، مجموعه ای از مسائل امنیت منطقه دیگر نیز در دستور کار نشست امروز قرار خواهد داشت، که از جمله آنها می توان به راه حل سیاسی برای اوضاع سوریه، درگیری ها در یمن و مقابله با گروه داعش اشاره کرد.

این دیدار، فرصتی برای بازنگری در پیشرفت ها از زمان میزبانی اوباما از سران شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید در ماه مه محسوب می شود. طرفین در این دیدار به بررسی عملکرد کارگروه های مشترکی خواهند پرداخت که تمرکز فعالیت های آنها برهمکاری ها میان آمریکا  و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در اموری از قبیل مقابله با تروریسم، امنیت مرزی، برنامه ریزی، آموزش  و تامین نیروی نظامی با همکاری شرکت های دفاعی آمریکایی بوده است.

اوباما و ملک سلمان قرار است همچنین در خصوص برخی مسائل غیر نظامی از جمله همکاری در حوزه آموزش و پرورش، بازرگانی، بهداشت و انرژی نیز گفتگو کنند.

این سفر ملک سلمان، نخستین سفر پادشاه 79 ساله عربستان سعودی به واشنگتن از زمان مرگ برادر وی ملک عبد الله در ماه ژانویه شمرده می شود.

منبع: شبکه خبر