۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷
مقام آمریکایی:

برجام بهانه است هدف، تغییر ایران است

یک مقام آمریکایی می‌گوید: خاورمیانه به طرحی 10 ساله و از جمله فشار به ایران نیاز دارد و توافق هسته‌ای می‌تواند مسیر این فشار را فراهم کند.
کد خبر : ۲۵۶۸۴۰
صراط: در حال حاضر که همه توجهات بین‌المللی به روند اجرایی شدن توافق هسته‌ای با ایران معطوف شده است، تلاش‌ها و توافق‌های دیپلماتیک بسیار بیشتری برای برقراری ثبات در خاورمیانه ]غرب آسیا[  نیاز است.

به گزارش المانیتور، تحلیل‌گران سیاست‌ راهبردی در وزارت امور خارجه آمریکا این روزها در حال بررسی راه‌های تصویب توافق ایران در کنگره با هدف برقراری ثبات در منطقه خاورمیانه هستند. یکی از مقامات بلند‌پایه وزارت امور خارجه آمریکا - که در برنامه‌ریزی سیاست‌گذاری‌ها در امور خاورمیانه مشارکت دارد- در گفت‌وگو با المانیتور اعلام کرد دولت آمریکا قصد دارد از توافق ایران برای اتخاذ سیاست‌هایی در ارتباط با موضوعات منطقه‌ای استفاده کند. او گفت: «ما قصد داریم بر ایرانی‌ها فشار وارد کنیم تا آنها روند افزایش آشوب‌ها در منطقه را از طریق کمک به حزب‌الله و حماس متوقف کنند.»

وی همچنین گفت: « به موازات این اقدام، همکاری‌های خود را با کشورهای عمل‌گرای سنی یعنی مصر، عربستان‌سعودی و شاید دیگر کشورهای حوزه خلیج‌(فارس)- و اردن تقویت خواهد کرد. توافق هسته‌ای ایران دست کم برای ده سال اجرایی خواهد شد، طی این دوره زمانی باید ثبات در خاورمیانه برقرار و راه‌حل ایجاد دو کشور(اسرائیل و فلسطین) اجرایی شود.»

المانیتور می‌نویسد: چنین طرح صلح ده ساله‌ای باید همه واقعیت‌های مربوطه را مدنظر قرار دهد و در درازمدت سبب ایجاد خاورمیانه‌ای با ثبات شود. در جبهه امنیتی، باید به اسرائیل اجازه داده شود به مدت هفت سال در راستای رود اردن در مرز با این کشور حضور نظامی داشته باشد. همچنین در جبهه دیپلماتیک طی 7 سال باید کشورهای عربی روابط کامل تجاری و دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کنند.

از سوی دیگر روزنامه هافینگتون‌پست در تحلیلی آمیخته با آرزو نوشت: «توافق هسته‌ای، ایران را از رفتارهای بد کنونی‌اش باز خواهد داشت. ایران طی دهه‌ها نقش مخربی را در خلیج ‌فارس ایفا و از رفتارهای خشونت‌آمیز حکومت «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه حمایت کرده است. ایران همچنین  مسئولیت حمایت مالی از سازمان‌های تروریستی مخالف اسرائیل همچون حماس و حزب‌الله را برعهده دارد. این کشور در عین حال، شهروندان خود را سرکوب می‌کند و سزاوار آن است که به خاطر چنین رفتاری تحت فشار و تحقیق قرار گیرد. اما خطر جنجال‌های کنونی در کنگره بر سر توافق هسته‌ای این است که علت و معلول را در هم می‌آمیزد و مخالفان توافق می‌گویند رفتارهای ایران علت مخالفت با آن است در حالی که عکس این مسئله صحیح است. دقیقا به خاطر رفتارهای بد ایران است که گروه پنج به علاوه یک به دنبال توافقی قابل راستی‌آزمایی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای بود. ما به چنین هدفی دست یافتیم و نابودی چنین دستاوردی دردسرآفرین خواهد بود. بی‌تردید، این بهترین توافقی است که تاکنون از طریق مذاکره به دست آمده است».

این روزنامه با اشاره به نظارت‌های گسترده می‌افزاید: ایران برای بیش از یک دهه تحت نظر خواهد بود که برای اثبات عمل به تعهداتش لازم است. ما اکنون برنامه مشخصی را برای تعامل با شرکایمان درخصوص بررسی جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای ایران شامل حمایت این کشور از تروریسم و نقض حقوق بشر در اختیار داریم. پرونده هسته‌ای که زمانی عامل اصلی نگرانی عمیق بود، اکنون به یک فرصت برای پرداختن به چنین رفتارهایی بدل خواهد شد. این امید همواره وجود داشته که این توافق، رفتارهای گذشته ایران را تغییر دهد.

هافینگتون‌پست نوشت: شاید فرصت جدید برای تعامل با غرب همچون دوران شوروی سابق، تغییری مثبت ایجاد کند. مطمئنا، رهبر عالی ایران تمایلی ندارد که چنین اتفاقی رخ دهد اما باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا تایید کرده که چنین امیدی وجود دارد.
منبع: کیهان