۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۳

نقش صرافی یک بانک خصوصی در 3 نرخی شدن ارز!

پس از روزنامه شرق، یک روزنامه اصلاح‌طلب دیگر نیز اذعان کرد بازار ارز گرفتار 3 نرخی شده است.
کد خبر : ۲۵۶۸۴۲
صراط: پیش از این روزنامه شرق از نرخ ارز آزاد، مبادله‌ای و نرخ صرافی بانک پارسیان انتقاد کرده بود. اکنون روزنامه آرمان می‌نویسد: بازار ارز در حالی این روزها با جهش قیمتی و شکست سطح مقاومتی نرخ 3400 تومانی مواجه است که قیمت‌ها در این بازار سه نرخی شده است.

نخستین نرخ ارز مربوط به قیمتی است که بانک مرکزی با عنوان نرخ ارز مبادله‌ای به صورت روزنامه و برای واردات کالا اعلام می‌کند و آن را در اختیار گروه‌های بازرگانی و اقتصادی خاصی که دولت تعیین کرده، قرار می‌دهد که نوسان کمتری دارد، دومین نرخ نیز مربوط به ارز آزاد است، یعنی همان ارزی که در چهارراه استانبول بدون محدودیت با توجه به عرضه و تقاضا خرید و فروش می‌شود. اما این روزها صرافان بازار خبر از ورود ارز صرافی «پ» می‌دهند، ارزی که بعدازظهر هر روز در مقابل پاساژ افشار توسط یک صرافی بانکی و با نرخی پایین‌تر از بازار آزاد عرضه می‌شود.

یکی از صرافی‌ها در این باره گفت: دلالان اصلی بازار ارز در پاساژ افشار (سه راه منوچهری) به سبزه‌میدان رفته‌اند و تنها دلالان جزء در اینجا مانده‌اند. یکی دیگر از فعالان بازار ارز می‌گوید: مدتی است از طریق صرافی «پ» ارز به بازار تزریق می‌شود. این ارزها توسط چند تا از این صرافی‌ها خریداری و بعد به دلالان  بازار فروخته می‌شود به گفته این فعال بازار، اوایل مابه‌التفاوت نرخ ارز زیاد بود به طوری که برخی واسطه‌ها 10 میلیون تومان سود کسب می‌کردند اما بعد از مدتی این مابه‌التفاوت به حداقل رسید. یکی دیگر از صراف‌ها در این باره می‌گوید: صرافی «پ» در چند هفته اخیر به صورت روزانه چند صد هزار ارز در بازار می‌فروشد که البته همه این ارزها به دلالان فروخته می‌شود ارز به دلالان فروخته و شماره ملی آنها را در سامانه سنا ثبت می‌کنند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان سکه و صرافان استان تهران نیز گفت: در حال حاضر یک صرافی حجم قابل توجهی دلار در بازار، آن هم کف بازار افشار، توزیع می‌کند. وی گفت: برخلاف آنچه عنوان می‌شود دلار دو نرخی است اما سه نرخ دارد؛ نرخ آزاد، مبادله‌ای و «پ». چرا که همه می‌دانند صرافی یک بانک خصوصی است که در بازار غیرمجازها ارز را به فروش می‌رساند و نرخ سوم را تعیین می‌کند که نرخ آن معمولا پایین‌تر از نرخ بازار است. دقیقا در ساعت‌هایی که صرافی «پ» دلار عرضه می‌کند اندکی ریزش وجود دارد ولی بعد از آن دیگر تاثیری در بازار ندارد، معاملاتی که خارج از صرافی در بازار انجام شده و در سامانه سنا هم ثبت نمی‌شود.

در همین حال طهماسب مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی با بیان آنکه نظام چند نرخی ارز باید متناسب با رفتار طرف‌های عرضه و تقاضا، تک‌نرخی شود، گفت: مسئولان، دولت و هیچ فردی نمی‌تواند نرخ‌ها را دستوری تعیین کند و به نظر می‌رسد نرخ تعادلی از نرخ فعلی بالاتر باشد.

بنابر اعلام شرکت صرافی پارسیان، این شرکت در اسفند سال 84 با یک شعبه در خیابان میرداماد آغاز به کار کرد. و هم‌اکنون دارای 4 شعبه در تهران و 2 شعبه در مشهد و اصفهان است.

بانک پارسیان که اکنون گفته می‌شود 273 شعبه دارد، در سال 80 به عنوان دومین بانک خصوصی آغاز به کار کرد و درآمد آن در سال 1391 معادل 101هزار میلیارد ریال بوده است. آخرین سرمایه ثبت شده بانک پارسیان 1320 میلیارد تومان عنوان شده است. کوروش پرویزیان (مدیرعامل سابق بانک سینا) مدیرعامل پارسیان است. قبل از وی علی دیواندری مدیرعامل این بانک بود که در دی ماه 92 جایگزین علی سلیمانی شایسته (پس از 12 سال مدیرعاملی) شده بود. دیواندری قبلا مدیرعامل بانک ملت بود.
منبع: کیهان
برچسب ها: صرافی بانک ارز صراط