۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹

میرکاظمی: نعمت‌زاده را به مجلس می‌آوریم

نماینده تهران اظهار داشت: حذف ایران‌کد و شبنم اشتباه بزرگی بود که هزینه‌ زیادی بر کشور تحمیل کرد.
کد خبر : ۲۵۶۹۱۴
صراط: نماینده تهران اظهار داشت: حذف ایران‌کد و شبنم اشتباه بزرگی بود که هزینه‌ زیادی بر کشور تحمیل کرد.

مسعود میرکاظمی وزیر اسبق بازرگانی با انتقاد تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه اظهار کرد: مسئولان ترکیه در زمان حضور من در وزارت بازرگانی بسیار اصرار داشتند، که با ما قرارداد تعرفه ترجیحی امضا کنند و این مسئله را در تمام جلسات مشترک مطرح میکردند، اما من زیر بار نرفتم، چون به صلاح کشور نبود.

وی افزود: بعد از من، آقای دکتر غضنفری هم در وزارت بازرگانی و صنعت، معدن و تجارت همین طور عمل کردند و به ایشان هم از سوی ترکیه خیلی فشار آوردند که این تعرفه را امضا کنند، اما ایشان هم قبول نکردند.

این نماینده مجلس بیان کرد: متاسفانه در دولت یازدهم تعرفه ترجیحی را پذیرفتند، به این دلیل که بیشتر محور وزارتخانه در این دولت صنعت بوده و تجارت و بازرگانی در این دو سال دچار آسیب شده است.

میرکاظمی با بیان این مطلب که " تعرفه ترجیحی با ترکیه نفعی برای ما نداشت " به نسیم تصریح کرد: ترکیه چون عضو کشورهای سازمان تجارت جهانی است، تعرفه پایینی دارد، بنابراین قرارداد تعرفه ترجیحی تنها به نفع ترکیه است.

وی خاطرنشان کرد: در دولت قبل افرادی در نهاد ریاست جمهوری و وزارت خارجه علاقه مند بودند که تعرفه ترجیحی امضا شود، ولی وزرای امر زیر بار نرفتند، زیرا آن را به صلاح کشور نمی دانستند و شما دیدید که در نهایت در دولتهای نهم و دهم این تعرفه بسته نشد و دولتمردان یازدهم تن به این تعرفه دادند.

بخش بازرگانی در وزارت صنعت منزوی شده است

وزیر اسبق بازرگانی با انتقاد از وزارت صنعت عنوان کرد:  مسئولان وزارت صنعت برای انعقاد تعرفه ترجیحی عجله کردند و باید مطالعه بیشتری می کردند و حداقل سوابق کار را از وزرای قبلی سوال می کردند، اما آن طور که به مجلس گزارش می رسد، در این دولت وزارت بازرگانی را عملا تعطیل کردند، فعالیتهای تجاری منزوی شده و بیشتر فعالیتها به سمت بخش صنعتی رفته است، بنابراین انعقاد تعرفه ترجیحی در این شرایط اجتناب ناپذیر است.

میرکاظمی با انتقاد از عدم ارائه جایگزین برای طرح ایران کد و شبنم توسط دولت یازدهم به نسیم بیان کرد: دولت یازدهم ایران کد و شبنم را حذف کرد و برای آن هیچ جایگزینی را هم ارائه نمی دهد، البته تاکید من روی طرح شبنم نیست، زیرا این طرح یکی از کاربردهای ایران کد است و من هم به آن انتقاد دارم ولی ایران کد، کار بزرگی بود.

بزودی در خصوص حذف ایران کد و شبنم از وزیر سوال می شود

وی خاطرنشان کرد: البته قرار است از وزیر در این خصوص سوال پرسیده شود و به زودی این سوال به صحن هم خواهد آمد، ولی آقای نعمت زاده با حذف این طرحها اشتباه بزرگی را انجام داد و متاسفانه هنوز هم از تصمیم خود برنگشته و روی تصمیمش پافشاری می کند.

وزیر اسبق بازرگانی افزود: حتما این سوال در صحن علنی مجلی مطرح خواهد شد و تشریح خواهد شد که با حذف ایران کد چه هزینه هایی بر کشور تحمیل شد و گفته خواهد شد که چون چند میلیون ساعت روی این طرح هزینه شده بود و این طرح چه پایگاه اطلاعاتی جامع را از وضعیت کشور ارائه می کرد.

وزیر صنعت به حوزه بازرگانی اشراف ندارد

میرکاظمی خاطرنشان کرد: وقتی این اتفاقات در وزارت صنعت، معدن و تجارت رخ می دهد یعنی، وزیر صنعت اشراف کامل به حوزه تجارت ندارد و محوریت این وزارتخانه حوزه صنعت و معدن است که  البته آنجا هم نمایندگان استانها و شهرستانها اعتراضات زیادی دارند.