۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴

مرور برنامه رییس‌جمهور قرقیزستان در ایران

روسای جمهوری ایران و قرقیزستان در دیدار دوجانبه مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللی و راههای توسعه روابط تهران – بیشکک را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.
کد خبر : ۲۵۶۹۲۰
صراط: روسای جمهوری ایران و قرقیزستان در دیدار دوجانبه مهمترین تحولات منطقه ای و بین المللی و راههای توسعه روابط تهران – بیشکک را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و آلماس بیگ آتامبایف در این دیدار خصوصی که بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی  آغاز شد، اهمیت گسترش بیش از پیش مناسبات و همکاری های تهران - بیشکک را مورد تاکید قرار داده و بر شناسایی و فعال کردن ظرفیت های دو کشور در عرصه های سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی در راستای تعمیق و تحکیم روابط تاکید کردند.

 رییس جمهوری قرقیزستان به دعوت رسمی رییس جمهوری اسلامی ایران در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی و با هدف توسعه بیش از پیش مناسبات دو کشور به تهران سفر کرده است.


امضاي ٨ يادداشت تفاهم و موافقتنامه همكاري

حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني و آلماس بيگ آتامبايف روسای جمهوری ایران و قرقیزستان صبح شنبه پس از ديدار خصوصي و مذاكرات هيات هاي عالي رتبه ايران و قرقيزستان، در مراسم امضاي اسناد ميان مقامات دو كشور حضور يافتند.

در اين مراسم و در حضور روساي جمهور ايران و قرقيزستان ٨ يادداشت تفاهم و موافقتنامه همكاري به امضاي مقامات و مسوولان بلند پايه دو كشور رسيد.

يادداشت تفاهم همكاري در زمينه كشاورزي، موافقتنامه انتقال محكومان، برنامه همكاري وزارتخانه هاي امورخارجه، يادداشت تفاهم همكاري رسانه اي، يادداشت تفاهم همكاري در زمينه انرژي، يادداشت تفاهم همكاري در زمينه حمل و نقل هوايي، يادداشت تفاهم همكاري اتاق هاي بازرگاني و يادداشت تفاهم همكاري هاي كنسولي، ٨ سند همكاري است كه به امضاي وزرا و مسوولان ايران و قرقيزستان رسيد.

روحانی: ایران آماده گسترش همکاریها با قرقیزستان است

رییس جمهوری با اشاره به مذاکرات انجام شده بین هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و قرقیزستان، بر تداوم و گسترش همکاری‌ها و توسعه همه جانبه میان دو کشور تأکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و آلماس بیگ آتامبایف  پیش از ظهر شنبه پس از مذاکرات هیأت‌های عالی رتبه ایران و قرقیزستان و امضای 8 سند همکاری میان دو کشور در نشست مطبوعاتی به تشریح دستاوردهای مذاکرات پرداختند.

دکتر روحانی با بیان اینکه در شرایط فعلی منطقه‌ای و بویژه پس از توافق برجام با شرایطی مواجه هستیم که می‌توانیم با کشورهای جهان و به خصوص کشورهای منطقه همکاری‌های گسترده‌تری از لحاظ اقتصادی و تجاری داشته باشیم، گفت: امروز ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و قرقیزستان وجود دارد که باید از آنها بهره‌برداری کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه شرایط اقلیمی قرقیزستان به گونه‌ای است که با ایجاد تاسیسات برق - آبی می‌توان به تامین برق مورد نیاز این کشور و برخی از کشورهای منطقه کمک کرد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران توانایی انجام این خدمات فنی و مهندسی را دارد و آمادگی داریم نیازمندی‌های قرقیزستان در ایجاد و توسعه راه‌آهن را تأمین کنیم.

دکتر روحانی یکی از راه‌های توسعه اقتصاد قرقیزستان را دسترسی به آب‌های آزاد دانست و تصریح کرد: در این راستا بندرهای جنوبی ایران از جمله بندر چابهار و بندرعباس قادرند تا کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان را به آب‌های آزاد متصل کند.

رییس جمهوری با اشاره به قرابت‌های فرهنگی میان ایران و قرقیزستان افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری بیشتر در زمینه علمی، فناوری‌های نوین، هنری، پزشکی و داروسازی و همکاری در جهت نزدیکی‌ ارتباط دو ملت به یکدیگر  است.

دکتر روحانی همچنین با تأکید بر تسهیل روادید و گشوده شدن راه‌های هوایی میان ایران و قرقیزستان، اظهار امیدواری کرد تا هر چه زودتر شاهد توسعه روابط گردشگری، ‌علمی و فرهنگی میان دو کشور باشیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه باید در زمینه مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری‌های دو کشور گسترش یابد، گفت: با توجه به رویکرد استقلال‌طلبانه دولت قرقیزستان می‌توانیم همکاری‌های خود را در این بخش افزایش دهیم.

دکتر روحانی همچنین با اشاره به استقبال قرقیزستان از عضویت دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای این اقدام را به نفع دو طرف برشمرد و خاطر نشان کرد: با توجه به موارد امنیتی موجود در منطقه امیدواریم بتوانیم شاهد همکاری نزدیک‌تری جهت مبارزه با خشونت، افراط و تروریسم باشیم.

رییس جمهوری با اشاره به جنایات و اقدامات تروریستی گروهک‌های تروریستی از جمله داعش و القاعده در منطقه، بر ضرورت همکاری‌های نزدیک‌تر سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی برای مقابله با این اقدامات تأکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان برنامه 10 ساله‌ای برای توسعه روابط پیش‌بینی کرده‌اند که در آن همه موارد مورد نیاز برای توسعه و پیشرفت کشور، لحاظ شده است.

«آلماس بیگ آتامبایف» رییس‌ جمهوری قرقیزستان نیز در این نشست مطبوعاتی ضمن تشکر از دعوت رسمی و میهمان‌نوازی گرم دولت و ملت ایران از هیأت قرقیزستان، گفت: خوشبختانه امروز هیچ اختلافی میان ایران و قرقیزستان وجود ندارد و در مذاکرات مشترک میان مسئولان دو کشور بر این موضوع که روابط دو کشور باید از لحاظ کیفی به سطح جدیدی برسد، تأکید شد.

رییس‌ جمهوری قرقیزستان همچنین به مردم ایران بخاطر موفقیت در برنامه هسته‌ای تبریک گفت و افزود: مسلماً بدون وجود اراده سیاسی در ایران این توفیق امکان‌پذیر نبود.

وی بررسی ایجاد راه‌آهن مشترک از چین، قرقیزستان، افغانستان و ایران و نیز افتتاح خط هوایی میان ایران و قرقیزستان را از جمله مواردی دانست که در مذاکرات هیأت های عالی رتبه دو کشور مورد بررسی قرار گرفته است و خاطر نشان کرد: ما از توانمندی جمهوری اسلامی ایران در خصوص ساخت نیروگاه‌های برق – آبی مطلع بوده و خواستار توسعه همکاری‌ها در این زمینه هستیم.

رییس جمهوری قرقیزستان گفت: ما همچنین از عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان شانگهای حمایت کرده و معتقدیم این اقدام می‌تواند به ارتقاء توان اقتصادی و سیاسی این سازمان کمک کند.

آتامبایف با اشاره به تبیین برنامه 10 ساله همکاری میان دو کشور خاطرنشان کرد: امروز با توجه به اینکه قرقیزستان عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا شده، بازار بزرگی در این کشور ایجاد شده که تجار و بازرگانان ایرانی نیز می‌توانند از این شرایط استفاده کنند.

روحانی: هیچ مانعی در توسعه روابط تهران – بیشکک وجود ندارد

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری روز شنبه در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و قرقیزستان با بیان این که دو کشور تاریخ و ریشه‌های فرهنگی مشترک و واحدی دارند، گفت: هیچ مانعی در مسیر توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تهران- بیشکک وجود ندارد.

رییس جمهوری با اشاره به این که دیدگاه دو کشور در عموم مسایل به هم نزدیک است، از اتخاذ سیاست های مستقل از سوی قرقیزستان در راستای تأمین منافع ملی این کشور ابراز خرسندی کرد و افزود: دو کشور زمینه‌های همکاری فراوانی در عرصه‌های سیاسی،‌ اقتصادی و فرهنگی دارند که می‌توانند با طراحی برنامه‌ بلند مدت 10 ساله و برنامه‌های کوتاه‌مدت‌تر، تعاملات خود را در این زمینه‌ها گسترش دهند.

دکتر روحانی سفر همتای قرقیزستانی خود به کشورمان را نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور توصیف کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توان بخش مهندسی و خصوصی خود از تجربه و پیشرفت‌های قابل توجهی در عرصه‌های زیربنایی از جمله احداث خطوط ریلی، بخش‌های مختلف صنعتی، انرژی و پزشکی برخوردار و آماده است همکاری‌های خود را در این زمینه‌ها با قرقیزستان و سایر کشورهای منطقه گسترش دهد.

رییس جمهوری با بیان این که گسترش همکاری‌های اقتصادی پایدار و همه جانبه، روابط دو کشور را تضمین خواهد کرد، خاطرنشان ساخت: باید زمینه رفت و آمد بازرگانان، دانشگاهیان و عموم مردم دو کشور را تسهیل کنیم تا به این ترتیب مقدمات لازم برای ارتباط شاداب بخش های خصوصی و گسترش بیش از پیش و پایدار روابط دو کشور فراهم شود.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه تصریح کرد: متأسفانه امروز عده‌ای به دروغ ادعای پیروی از اسلام می‌کنند در حالی که در باطن شیطان‌هایی آدم‌کش و ضد اسلام هستند و مورد حمایت‌ قدرت‌هایی نیز قرار دارند که ضداسلام عمل می‌کنند.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه کشورهای منطقه باید با همکاری یکدیگر تلاش کنند تا ریشه‌های فرهنگی تروریسم و همچنین اقدامات آنها در منطقه خشکانده شود، گفت: باید با کمک یکدیگر چهره واقعی اسلام را به جهانیان نشان دهیم و کمک کنیم تا غده سرطانی تروریسم از منطقه ریشه کن شود.

در ادامه این نشست آلماس بیگ آتامبایف رییس جمهوری قرقیزستان نیز با ابراز خوشحالی از سفر به ایران به عنوان کشوری با سابقه تمدنی کهن و اشتراکات تاریخی و فرهنگی گسترده با کشورش، اظهارداشت: ایران و قرقیزستان دو همسایه و اهل یک خانواده هستند و باید با مهیا نمودن بیش از پیش مقدمات، تعاملات و همکاری‌های دو کشور را به صورت روزافزون گسترش دهیم.

رییس جمهوری قرقیزستان با تأکید بر اینکه بنده نیز مانند رییس جمهوری اسلامی ایران معتقدم که باید نگاه ما رو به جلو بوده و برای همکاری‌های پایدار و بلند مدت برنامه‌ریزی کنیم، اضافه کرد: مشارکت ایرانی‌ها در اجرای پروژه‌های زیربنایی در تاجیکستان تصویر مطلوبی از آینده همکاری با ایران پیش روی ما قرار داده است و علاقمندیم با فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، به گسترش روابط سرعت بیشتری ببخشیم.

آتانبایف با تبریک توفیق کشورمان در مذاکرات هسته‌ای، این توافق را دارای منافع بسیار برای همه منطقه و جهان دانست و تصریح کرد: باید هر گونه تحریم‌های ایران به طور کامل برطرف شوند چرا که گسترش مشارکت سازنده ایران در طرح های توسعه ای کشورهای منطقه، به نفع ملتها و صلح است.

رییس جمهوری قرقیزستان، گسترش خطوط ارتباطی بین کشورهای منطقه را مورد تأکید قرار داد و گفت: روابط کشورهای منطقه باید در همه حوزه‌ها گسترش پیدا کند و در همین راستا معتقدیم عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای به نفع منطقه و توسعه صلح و ثبات خواهد بود و ما این حضور را ضروری می دانیم.

آتانبایف با اشاره به متوقف کردن حضور آمریکا در پایگاه نظامی مناس این کشور خاطرنشان ساخت: بعد از تعطیل کردن این پایگاه، آمریکایی‌ها ما را تهدید کردند اما اتخاذ سیاست‌ مستقل و حفظ استقلال کشورمان برای ما بیش از هر چیز اهمیت دارد.

رییس جمهوری قرقیزستان در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز نگرانی از فعالیت‌های تروریستی در منطقه اظهارداشت: متأسفانه گروهک‌های تروریستی که ساخته و پرداخته سرویس‌های اطلاعاتی غربی هستند، ماموریت دارند تا چهره اسلام را مخدوش کنند.

وی با تاکید بر اینکه قرقیزستان آماده هرگونه همکاری برای مبارزه با تروریسم می‌باشد، از دکتر روحانی برای سفر رسمی به کشورش دعوت به عمل آورد که این دعوت مورد پذیرش قرار گرفت.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری