۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴

وقتی جهانگیری عذاب وجدان می‌گیرد

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد ایران در هیچ دوره‌ای شرایطی به بدی سال 94 نداشته است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم سال 95، سال رونق اقتصادی خواهد بود.
کد خبر : ۲۵۶۹۴۳

صراط: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور که برای افتتاح پروژه فاز 2 تغلیظ مس سرچشمه در این مجتمع حضور یافته، اظهار داشت: آخرین باری که من به مجتمع مس سرچشمه آمدم اردیبهشت ما سال 84 و در سفر مقام معظم رهبری به استان کرمان بود، خوشبختانه بخش‌های مختلف صنعتی کشور به دست نیروهای متخصص و کاردان به نحو مطلوب در حال تولید، سرمایه‌گذاری و توسعه هستند و برای یک بنگاه مهم مثل مجموعه مس هیچ جیز ارزشمندتر از این نیست که روند کار رو به توسعه، محصول تولیدی قابل رقابت بوده و توسعه بنگاه‌ صورت گیرد.

جهانگیری ادامه داد: خوشبخانه کشور به لحاظ ظرفیت مواد معدنی جزء مناطق ممتاز دنیا است، تنوع مواد معدنی زیاد بوده و در زمینه فلزات به خصوص فلزات رنگی از ذخایر خوبی برخوردار است.

وی ادامه داد:‌ کشور ما روی کمربند معدن دنیا قرار دارد و 5 درصد مس دنیا در ایران است. در آذربایجان، استان مرکزی و سرچشمه که جزء معادن بزرگ است، معادن مس فراوان وجود دارد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: من امیدوار بودم در سیستان و بلوچستان نیز به ذخایر خوبی دست پیدا کنیم و دوره تقاضای برای سرمایه‌گذاری‌های معدنی زیاد شده بود، تقاضا برای اکتشاف در جنوب کرمان و سیستان وجود داشت و معتقد بودند، در این مناطق ذخایر خوبی از مس وجود دارد.

وی با اشاره به وجود معادن فلزی مختلف در نقاط مختلف کشور یادآور شد: دغدغه‌ای که وجود دارد و یکی از دلایلی که گفته می‌شود، ما از اتکاء به نفت خارج شویم، فشارهای سیاسی است که علیه کشورهای نفتی صورت می‌گیرد.

جهانگیری ادامه داد: به همین دلیل یکی از سیاست‌هایی از سال‌های گذشته مقام معظم رهبری تاکید داشتند، این بود باید راه‌هایی پیدا کنیم که اتکای کشور از نفت کم شده و به جای اینکه تنها به نفت متکی باشیم به ده‌ها مواد معدنی متکی باشیم.

جهانگیری ادامه داد: اما دغدغه‌ای که راجع نفت وجود دارد، درباره ذخایر معدنی هم وجود دارد و آن تجدیدناپذیر بودن این ذخایر است.

وی افزود: پس باید از فرصت بهره‌مندی از منابع طبیعی استفاده و اقتصاد را از اتکاء به ذخایر طبیعی نیز مستقل کنیم.

معاون اول رئیس جمهور گفت: روزی ذخایر معدنی مانند مس سرچشمه تمام می‌شود و اقتصاد ایران راهی جز این ندارد که متکی به صنایع دانش‌بنیان باشد، اقتصاد بیش از اینکه به ذخایر معدنی متکی باشد، به مغز انسان‌ها اتکا داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه رتبه فعلی رشد علمی ایران که از سوی موسسات بین المللی اعلام شده، رقم 16 است، گفت: وقتی رتبه علمی کشور پایین باشد، پشت سر گذاشتن کشورهای دارای رتبه پایین سخت نیست، اما در رتبه‌های بالا رقابت، رقابت جدی است.

جهانگیری با بیان اینکه نیم درصد رشد اقتصادی در آمریکا دنیا را تکان می‌دهد و یا در مقطعی چین رشدهای دو رقمی داشته، اما اکنون حفظ رشد 7-8 درصدی برایش سخت است، افزود: اقتصاد ایران و آینده ایران جز با توسعه علم و فناوری ممکن نیست.

جهانگیری تاکید کرد: اگر ما در اقتصاد متکی به معادن هم فناوری‌های مدرن در اختیار بگیریم، نتایج بهتری خواهیم داشت.

وی یادآور شد: زمانی اگر مس را تنی 1800 دلار می‌فروختیم، اوج موفقیت مان بود. اما زمانی مس به 10 هزار دلار رسید و کسی تصور نمی‌کرد، نفت به 140 دلار برسد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: زمانی ما نفت را 7 دلار می‌فروختیم و با آن جنگ را هم اداره می‌کردیم، کل درآمد کشور 10 میلیارد دلار بود 7 میلیارد دلار به بودجه جنگ تحمیلی اختصاص می‌یافت، 2 میلیارد دلار صرف کالاهای اساسی می‌شود و یک میلیارد دلار هم بودجه دستگاه‌ها بود.

وی ادامه داد:‌ اما در سال‌های اخیر سالی بوده که ما 118 میلیارد دلار نفت فروختیم و مس را 10 هزار دلار فروختیم. اما وقتی سیستم متکی به مدیریت‌های پیشرفته نباشد منابع به جای کمک به پیشرفت بلای جان توسعه می‌شود. بیماری هلندی یعنی همین. پول‌ زیادی دست کشور می‌آید که با آن خرج‌هایی می‌کند که چند روز بعد گرفتارش می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به افزایش قیمت جهانی نفت در سال 53 و ضربه اقتصاد از آن گفت: آن زمان همه گفتند این درسی خواهد شد، برای کشورها اما نشد.

جهانگیری گفت:‌ هزینه‌هایی درست شده و الان به گونه‌ای که من می‌گویم اقتصاد ایران سالی به سختی سال 1394 هرگز نداشته است. حتی وقتی قیمت نفت 7 دلار بود.

وی ادامه داد: وقتی امروز کارگری به من گفت 5 ماه است، حقوق نگرفته‌ام . برایم عذاب روحی و وجدانی شد. ما مصمم هستیم به فضل الهی و با اتکا به نیروی مردم اقتصاد کشور را احیا و شکوفا کنیم.رکود را برداریم و این شدنی است.

جهانگیری اظهار داشت: ما وقتی تورم به 40 درصد رسیده و رشد اقتصاد منفی بود، طی دو سال تورم را به 15 درصد رسانده و رشد را مثبت کردیم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: یکی از راهکارهای دقیق نسخه اقتصاد مقاومتی،اقتصاد مقاومتی است، فقط برای دوران تحریم نیست، برای دوران بعد از تحریم بیشتر به آن نیاز داریم. اقتصاد باید به گونه‌ای شود با هیچ تکانی دچار مشکل نشود.

معاون اول رئیس جمهور در این رابطه در حضور بخش خصوصی و مهیا شدن فضا برای فعالیت آن تاکید کرد.

وی گفت: ما امیدواریم حرکت رو به رشد اقتصاد سال آینده بهبود یابد، سال 95 یکی از بهترین سال‌های رونق اقتصادی خواهد بود.

جهانگیری ادامه داد: امروز مشتاقانه همکاری با ایران از یکدیگر سبقت می‌گیرند و ما هستیم که انتخاب می‌کنیم شرایط همکاری چگونه باشد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه گفت:‌ شرکت مس ایران در بدترین وضعیت بنگاه‌های کشور دارای وضعیت خوبی بوده و امیدواریم دوران شکوفایی مس برگردد.

منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز