۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱

دودغلیظ ‌کارخانه سرچشمه برسر 48روستا

فارس از آلودگی محصولات و دام‌های روستاهای پیرامون کارخانه مس سرچشمه گزارش می‌دهد.
کد خبر : ۲۵۸۵۹۴

صراط: حمید ملانوری فرماندار، مسلم علیمرادی معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی و جمعی از مسئولان شهرستان رفسنجان برای بررسی مشکلات منطقه بارچی رفسنجان در نزدیکی مجتمع مس سرچشمه امروز به این منطقه سفری چند ساعته داشتند.

جاده رفسنجان - سرچشمه را که به تازگی به دست وزیر راه و شهرسازی افتتاح شده بود به مقصد بارچی پیمودیم و از دور برگردانی در نزدیکی مجتمع مس عبور کردیم و حدود 14 کیلومتر راه خاکی را گذراندیم.

عده‌ای از اهالی به عنوان راه‌بلد جلو می‌رفتند و ما نیز به دنبال آنها گویا جاده خاکی تمام شدنی نبود، راهی پر پیچ و خم و دودی غلیظ از کارخانه سرچشمه به سمت اطراف در حرکت بود.

کمی آن‌طرف‌تر ایستادیم، این جا همان مسیری که اهالی روستاها گفتند روزگاری ما از این سمت که بخش زیادی از آن آسفالت بود عبور می‌کردیم و به روستاهایمان می‌آمدیم، اما مجتمع مس راه را بسته و مجبور هستیم، 14 کیلومتر خاکی را به سختی بگذرانیم که البته زمستان‌ها با مشکلات فراوانی باید طی مسیر کنیم.

سوار خودروها شدیم و به راه ادامه دادیم. روستاهای کوچکی طی مسیر را دیدیم و درختان گردو، بادام، سنجد و زردآلو را مشاهده کردیم که نیمه خشک بودند.

به محل مورد نظر یعنی روستای آقالی مرکز بارچی رسیدیم، عده‌ای از موسفیدهای منطقه به همراه چند جوان آمده بودند تا با فرماندار رفسنجان دیدار داشته باشند و با او درد و دل کنند.

آلودگی ناشی از مس دامن‌گیر محصولات و دام‌ها شده است

یکی از اهالی از مشکلات اسیدی بودن آب و هوا در این منطقه گفت و اظهار داشت: این‌جا باران‌های اسیدی دامن‌گیر منطقه شده و دام و محصولات ما را تحت تاثیر قرار داده است.

این ساکن روستای آقالی ادامه داد: بر تن گوسفندانمان دانه‌هایی زده دام را بیمار کرده است، آب خشک شده و زمین به دلیل آلودگی محیط ناتوان از تولید محصول است.

وی خاطر نشان کرد: 100 درخت داشتم، اما الان به دلیل آلایندگی‌ها به 30 درخت کاهش یافتند.

وی عنوان کرد: جوانان ما هیچ‌کدام در سرچشمه به کار گرفته نشدند در حالی‌که رگه‌های مس در این منطقه است.

این پیرمرد خوش اخلاق در پایان بیان مشکلات روستا عنوان کرد: از طرف اهالی منطقه از فرماندار تشکر می‌کنم که پای درددل ما نشسته و پیگیر بوده است.

عدم پوشش تلفن همراه مشکل‌ساز است

این فرد اهل منطقه بارچی بیان کرد: حدود 32 پارچه آبادی در منطقه وجود دارد و عمده به روستاهایشان علاقه‌مند هستند و نمی‌خواهند به‌راحتی منطقه آبا و اجدادی خود را از دست بدهند.

یکی از جوانان این منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از مارگزیدگی یکی از بستگانش گفت که سه روز این اتفاق برایش رخ داده بود و به دلیل عدم آنتن‌دهی تلفن همراه نتوانسته بود کسی را خبر کند.

این جوان روستایی افزود: زمانی که به داد او رسیدیم خیلی دیر شده بود و خون زیادی از وی رفته بود بالاخره او را به اورژانس سرچشمه رساندیم که از آن‌جا به رفسنجان منتقل شد.

وی تصریح کرد: هنوز پس از مدت‌ها گذشتن از آن اتفاق تلخ این بنده خدا راه که می‌رود از انگشتان پایش خون می‌چکد.

واین قصه تلخ حاکی از یکی دیگر از مشکلات این منطقه یعنی عدم پوشش دهی تلفن همراه بود و جای تعجب دارد که در فاصله کمی که این منطقه از مجتمع مس سرچشمه قرار گرفته چنین مشکلی باید دامن‌گیر اهالی روستاها باشد.

یکی دیگر از اهالی منطقه اظهار داشت: تا مجتمع مس دو کیلومتر فاصله داریم که اگر برق به روستاهای ما بدهند می‌توانیم تعاونی تشکیل دهیم و مرغداری راه بیاندازیم با همین جوانان روستا آن را اداره کنیم.

آزمایش میزان آلایندگی کارخانه مس رفسنجان بر مناطق روستایی پیرامون

حسین آخوندی رئیس اداره محیط زیست شهرستان رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: میزان آلایندگی و تاثیری که بر عملکرد درختان دارد با انجام آزمایش مشخص می‌شود که از سوی سازمان این نتیجه اعلام می‌شود.

در ادامه سفر امامزاده بی بی حیات از فرزندان موسی‌بن جعفر (ع) میزبان ما شد و اهالی منطقه در آن محل حضور یافتند و مشکلات را بازگو کردند.

سنگ‌نوشته‌هایی در روستا نشان از قدمت بالای 400 سال داشت که به گفته اهالی در زمان گذشته توسط برخی افرادی که از کشورهای خارجی به این منطقه سفر کرده بودند به سرقت رفته بودند و امروز تنها دو سنگ نوشته در آن‌جا وجود داشت.

این اهالی از عدم همکاری اوقاف در زمینه ثبت این امام‌زاده گفتند و معجزاتی که از سوی این بانو رخ داده بود را بیان کردند.

مردم این منطقه افرادی معتقد بودند که با دل و جان این مکان را دو سال پیش نوسازی و آباد کرده بودند و فضایی مناسب ایجاد شده بود.

مشکلات منطقه بارچی رسیدگی می‌شود/سهم آلایندگی منطقه از مس مشخص می‌شود

فرماندار رفسنجان در این زمینه تصریح کرد: شجره‌نامه این شخصیت باید پیدا شود که اگر امامزاده باشد، حرمتش واجب و باید حفظ شود.

حمید ملانوری اظهار داشت: امامزادگان موجب برکت در کشور ما هستند و پایگاهی هستند که مردم اطراف آن جمع می‌شوند و آرامش روحی و روانی پیدا می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در زمینه رفع مشکلات منطقه در حد بضاعت و امکانات پیگیری خواهیم کرد تصریح کرد: مجتمع مس سرچشمه یکی از بزرگترین معادن روباز جهان و بزرگترین معدن مس ایران است.

وی بیان کرد: این مجتمع وظایف اجتماعی دارد که باید خدماتی در حوزه اجتماعی به این منطقه ارائه دهد.

مشکلات شهرستان فراوان و اعتبارات کم

ملانوری افزود: شهرستان رفسنجان گسترده است و ما وظیفه داریم به مناطق مختلف آن سرکشی کنیم و مشکلات آن را بررسی و در راستای رفع این مشکلات اقدام و برنامه‌ریزی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: شهرستان ما بحرانی‌ترین منطقه به لحاظ آب است و از طرفی کمبود اعتبارات دست ما را برای خدمت بیشتر می‌بندد.

بارچی به منطقه گردشگری تبدیل شود

ملانوری گفت: در زمینه اقتصاد و ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری به‌طور جد ورود کردیم زیرا صنعت گردشگری از صنایع پر درآمد در جهان است.

وی عنوان کرد: منطقه بارچی مستعد گردشگری است و جوانان این منطقه می‌توانند آن را به منطقه گردشگری تبدیل کنند ما نیز در زمینه صدور مجوز همکاری می‌کنیم و در زمینه اشتغال افراد بومی منطقه در مجموعه مس پیگیری می‌کنیم.

فرماندار رفسنجان اختصاص سهمی از آلایندگی برای این منطقه را امری ضروری دانست و خاطر نشان کرد: مجتمع مس برای فیلتر کردن دودکش‌ها اقدام کرده و اسیدی که تولید می‌شود باید در صنعت دیگری به‌کار گرفته شود.

وی ادامه داد: پیگیر ایجاد کارخانه کود هستیم که این اسیدها در این صنعت استفاده شوند که هم‌زمان سه مورد کارخانه کود، نصب فیلتر و تولید اسید را پیگیر هستیم.

استفاده از انرژی خورشید بهترین راه برقدار شدن منطقه

احمد حسنی مدیر امور برق شهرستان رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: برای تأمین برق از سمت رفسنجان فاصله 14 کیلومتر مسافت زیادی است که یک میلیارد هزینه دارد.

وی تصریح کرد: فاصله دو کیلومتری از محل کارخانه 200 میلیون تومان هزینه می‌برد اما اگر بخواهند از کمک دولت برای تامین برق منطقه بهره‌مند شوند استفاده از سایت خورشیدی بهترین راه است.

در ادامه این سفر بازدید از تاسیسات قطره‌ای شرکت تعاونی چند منظوره فرهنگیان رفسنجان انجام شد.

محمد صادقی مدیر عامل شرکت تعاونی چندمنظوره فرهنگیان در این زمینه اظهار داشت: این مجموعه 24 هکتار است که 2 هزار و 400 نفر از فرهنگیان سهام‌دار این شرکت هستند.

وی ادامه داد: این باغات در سال پنج نوبت به شیوه غرق‌آبی آبیاری می‌شوند و طی سال به روش آبیاری نوین آبیاری می‌شود.

مدیر عامل شرکت تعاونی چند منظوره فرهنگیان بیان داشت: دو سال است که مازاد بر هزینه‌ها برداشت محصول پسته داریم و سود آن بین سهام‌داران تقسیم می‌شود.

وی متذکر شد: بیش از 300 میلیون تومان برای آبیاری قطره‌ای هزینه شده که 150 میلیون تومان توسط دولت هزینه شده و مابقی از سوی سهام‌داران بوده است و تعداد هشت کارگر دایمی در این محل مشغول به‌کار هستند.

منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز