۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲

نتیجه رأی‌گیری دوباره برجام در سنا

دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا بامداد چهارشنبه مانع رأی‌گیری در مورد توافق هسته‌ای شدند، تا اوباما از وتوی مخالفت کنگره با توافق بی‌نیاز شود.
کد خبر : ۲۵۸۶۴۶

صراط: سناتورهای دموکرات آمریکایی بامداد چهارشنبه برای دومین بار از رأی‌گیری درباره طرحی که خواستار رد توافق هسته‌ای ایران در کنگره آمریکا است جلوگیری کردند.

42 سناتور دموکرات در این جلسه به «ختم بررسی» طرح «رد توافق هسته‌ای ایران» رأی مخالف دادند؛ 56 نماینده جمهوری‌خواه با آن موافقت کردند و «لیندسی گراهام» و «ران پاول»، دو نماینده جمهوری‌خواه از اعلام نظر درباره آن خودداری کردند.

سناتور «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان سنا پنجشنبه گذشته پس از ناکامی در کسب 60 رأی لازم برای ختم بررسی «برجام» دستور رأی‌گیری مجدد درباره آن را صادر کرده بود.  

این دستور در نشست هفته گذشته در سنا با کسب ۵۸ رأی موافق و ۴۲ رأی مخالف، مورد تأیید واقع نشد اما مک‌کانل حکم به برگزاری رأی مجدد درباره آن داد.

رهبر حزب اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا در صورت حمایت 60 نماینده می‌توانست از ادامه جلسات مباحثه درباره طرح رد توافق هسته‌ای ایران جلوگیری کرده و آن را در صحن سنا به رأی بگذارد.

اما اکنون قانونگذاران حزب رقیب، دموکرات‌ها، که هم‌حزبی‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هستند می‌توانند با استفاده از یک ترفند قانونی موسوم به «فیلی‌باستر» (اطاله بررسی) مباحثات پیرامون طرح یادشده را تا زمان سر رسید مهلت قانونی برای بررسی آن ادامه داده و عملاً رأی‌گیری درباره آن را غیرممکن کنند.

جمهوری‌خواهان استفاده از این ترفند قانونی، در شرایطی که مجلس سنا، چند ماه پیشتر با 98 رأی موافق و تنها 1 رأی مخالف حکم به نظارت استصوابی کنگره بر توافق هسته‌ای ایران داده بود را لجاجت در برابر قانون می‌دانند.

نمایندگان کنگره آمریکا به موجب قانون موسوم به «بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره» که در اردیبهشت‌ماه سال جاری به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا رسید از  حق رد یا تصویب سند «برجام» برخوردار شده بودند.

 برخی تحلیلگران می‌گویند گذر «برجام» از سد کنگره، بدون اعمال نظر واقعی قانونگذاران آمریکایی درباره آن، توافق هسته‌ای را به سندی تبدیل می‌کند که تنها ضامن اجرایی آن رئیس‌جمهور فعلی آمریکا است.

منبع: فارس