۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
چرا ولایتی به کمیسیون برجام نرفت؟

آیا ولایتی شأنِ خود را از کمیسیون برجام بالاتر می‌بیند؟!

عدم حضور ولایتی در کمیسیون برجام، با سیاست اخیر او سازگار نیست. یک دلیل احتمالی، خالی بودن دست او از استدلال کافی برای تایید توافق وین است.
کد خبر : ۲۵۸۸۴۶
گروه سیاسی صراط - عدم حضور علي‌اكبر ولايتي در كميسيون برجام سوالات متعددی در این خصوص پیش گشیده است.

به گزارش گروه سیاسی صراط، بر کسی پوشیده نیست که دلیل ولایتی برای رد دعوت کمیسیون برجام، مبنی بر «مشغله كاري زياد»، بهانه ای بیش نیست.

اما دلیل تصمیم ولایتی از چند حالت خارج نیست. شاید او شان خود را بالاتر از حضور در کمیسیون برجام می داند که در این صورت اقدام او نوعی بی احترامی به نمایندگان مردم محسوب می شود.

دلیل احتمالی دوم، درگیر نشدن در حاشیه ها و عدم تقابل دوباره با سعید جلیلی است. چرا که مواضع او به وضوح از زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری 92 در تقابل با مواضع هسته ای جلیلی قرار داشت.

سومین دلیل احتمالی، خالی بودن دست ولایتی از استدلال کافی برای تایید برجام است. ولایتی پس از حصول توافق هسته ای وین، ناگهان با حضور گسترده در رسانه ها، تلاش کرد تا ضمن طرح انتقادات جزئی، رهبری منتقدان(!) را بر عهده بگیرد تا حمایت بعدی او، قانع شدن منتقدان توافق تلقی شود.

با این وجود، عدم حضور او در کمیسیون برجام، با این سیاست سازگار نیست. بنابراین علت این تصمیم را باید در جای دیگری جست و جو کرد.

اصلاح طلبان در تحلیل های خود، پای "ناگفته های ولایتی" از جزییات مذاکرات جلیلی و عدم تمایلش برای بازگو کردن آنها را پیش کشیده اند. تحلیل که بی شک نوعی فرار به جلو محسوب می شود. چرا که قرار نیست درباره مذاکرات گذشته صحبتی در کمیسیون برجام شود و مهمانان تنها به نقد برجام خواهند پرداخت.

آنچه مسلم است اینکه تصمیم ولایتی بر چنین تحلیل هایی که نوعی منحرف کردن اصل ماجراست، دامن می زند که همسو با خواست دولت و موافقان توافق وین است. و از طرف دیگر، ژست بالاتر بودن شان ولایتی از توضیح به نمایندگان را بدون آنکه استدلالی ارائه داده باشد، حفظ می کند.

نظرات بینندگان
یک رزمنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
۳۴
۲۴
پاسخ ولایتی به خصوص به جلیلی بسیار قاطع. مستدل ومتقن بود .ثانیا کمسیون برجام بسیار تشکیل دهندگان ان به دنبال منافع جناحی وگروهی ومنافع شخصی هستند تا منافع ملی.ثالثا.اکثر تشکیل دهندگان کمسیون سواد ودر درستی از منافع ملی و مسایل بین اللملی وهسته ای ندارند. رانندگان تاکسی ها بیشتر از انان به اعتقد بنده بلد بوده وهستند وشرایط را بهتر تحلیل میکنند خامسا اکثر اعضای کمسیون ......... اگر به کسب ارای انان دقت کنید حدود 2 درصد ملت را نمایندگی میکنند هرچند قانونا نماینده هستند ووووووووووووووو
ناشناس
|
-
|
۱۲:۴۹ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
۳۷
۲۱
دلیل چهارم اینکه می داند افرادی مانند رسایی و قدو سی وبذر پاش تصمیم قطعی دارند که قانع نشوند پس رفتن و توضیح دادن به این افراد چه سودی دارد؟
الف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
۱۳
۴
دلیل دوم محتمل تره.
علی بابا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
۲۰
۲۹
ولایتی در انتخابات 92 همچنین بنا بر اذعان خودش ثابت کرد که تحت نظر مستقیم رفسنجانی قرار دارد و شخصا قدرت تصمیم گیری را ندارد. بعبارت دیگر ولایتی "مستقل"تشریف ندارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
۲۱
۷
عدم حضور ایشان به دلیل که باشد جفا در حق مردم و منافع ملی است. چه در موضع موافق و چه مخالف،وقتی امام می فرماید به من خدمتگزار بگویید بهتر از این است که رهبر بگویید دیگران چه حرفی برای گفتن دارند.هر شاخه ای که پر بارتر باشد افتاده تر است.