۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶

درآمد آرایشگران عروس چقدر است؟

با بررسی گروه های مختلف شبکه های اجتماعی متوجه شدیم آرایشگران معروف دستمزدی بین 5 تا 10 میلیون تومان بابت گریم عروس، دریافت می کنند.
کد خبر : ۲۵۹۱۳۳
صراط: هزینه های ازدواج، روز به روز در حال افزایش است یکی از این هزینه‌های اضافی، نرخ‌های میلیونی آرایش عروس است.

ازدواج امر مقدسی است که در نتیجه آن، جوان وارد مرحله جدیدی از زندگی می شود. این موضوع به قدری مهم است که در قرآن از آن، به عنوان پیمانی محکم، یاد شده ، حتی خداوند نیمی از رزق هر کسی را در ازدواج کردن قرار داده است.

این روزها با توسعه و گسترش فرهنگ شهرنشینی، بسیاری از رسم های زیبا و در عین حال ساده گذشته، از جامعه رنگ باخته و جای خود را با تجملات بی پایه و اساس عوض کرده است.

یکی از این تجملات که باعث افزایش هزینه های ازدواج و به تبع آن روی آوردن به تجردگرایی جوانان شده است، قیمت های سرسام آور برخی آرایشگاه ها برای آرایش عروس  است.

 در جامعه ما همه جا صحبت از «ازدواج آسان» است و به دختران، پسران و خانواده هایشان توصیه می شود که در ازدواج سختگیری نکنند.

از دیرباز در همه جوامع، خانم ها با وسایل ابتدایی که بیشتر از گیاهان تشکیل می شده، به آرایش چهره خود می پرداختند.

در زمان قدیم، قبل از آنکه عروس به خانه بخت برود یک نفر به خانه آنها رفته و او را آرایش می کرد. عروس  در انتخاب آرایشگر هیچ نقشی نداشت و به همین سادگی، زندگی شروع می شد.

با گذشت زمان و تغییر فرهنگ، اکثر دختران و زنان جامعه به آرایشگران حرفه ای تبدیل شده اند و بسیاری از دختران جوان به قدری ماهرانه آرایش کرده و در جامعه حاضر می شوند که از یک عروس، فقط لباس آن را کم دارند ولی وقتی پای مراسم ازدواجشان پیش می آید، حاضر نیستند که با آرایش کردن خودشان، کمی از هزینه های ازدواج را کاهش دهند.

بسیاری از دختران برای اینکه زیباترین عروس فامیل شوند با کلی وسواس به جست و جوی بهترین آرایشگاه و آرایشگر می پردازند و اصلا به قیمت های آنها توجهی نمی کنند و همین موضوع باعث بالارفتن هزینه ازدواجشان می شود. به راستی چه اتفاقی افتاده است که آرایش گرانقیمت عروس، به منزله ارج و قرب و نشانه دوست داشتن داماد در نظر گرفته می شود و اگر کسی آرایشگاه ارزانتری را انتخاب کند همه به اومی گویند که داماد قدر تو را نمی داند.

این در حالی است که قدر و منزلت زن، با پول مقایسه نمی شود و چه بسا زوج های بسیاری هستند که زندگی خود را  در عین سادگی شروع کرده و خوشبخت هستند.

تفاوت مشهود دستمزد آرایشگران در شمال و جنوب تهران

در شهرهای بزرگ به خصوص تهران، آرایشگاه های متعدد کوچک و بزرگی وجود دارند که برخی از آنها دارای اسم و رسم و قیمت های نجومی هستند که مشخص نیست بر چه اساسی این قیمت ها در نظر گرفته شده اند و با افزایش شیب از جنوب به سمت  شمال شهر، قیمت های سالن های زیبایی نیز افزایش می یابند.

به تعدادی از سالن های زیبایی درجه یک شمال، مرکز و جنوب تهران رفتیم تا میانگین قیمت ها و خدماتی که به عروس ارائه می دهند را جویا شویم.

اولین انتخاب، یکی از آرایشگاه های معروف در شمال تهران بود. آرایشگاهی با دو شعبه که در یک ساختمان 4 طبقه 8 واحدی قرار دارد.

منشی آرایشگاه، همانطور که 2 آلبوم از نمونه کارهای مختلف را نشانم می داد، گفت: هر کدام از این آلبوم ها، متعلق به یکی از آرایشگرهایی است که به عنوان "عروس کار» در اینجا کار می کنند که با توجه به تجربه و موادی که استفاده می کنند، نرخ متفاوت دارند.

یکی از آرایشگرها با قیمت 800 هزار تومان و دیگری با قیمت های 2 میلیون، 2 میلیون و پانصد هزار تومان  و 3 میلیون، عروس را برای برگزاری مراسم جشن آماده می کند.

منشی برای جلب نظر بیشتر، به توضیحات خود اضافه کرد و گفت: هر کدام از بسته های آرایشی، خدمات خاصی دارند که روی قیمت ها تاثیرگذار است. به عنوان مثال کسی که آرایش 3 میلیونی را انتخاب می کند، آرایش مراسم حنابندان یا پاتختی برای او رایگان انجام  و عروس به جای اینکه آرایش معمولی شود، گریم می شود.

وی گفت: در آرایش های 2 میلیون و 2 میلیون و پانصد هزارتومانی، خدماتی از قبیل طراحی و لاک ناخن، رنگ مو، پاکسازی صورت و موارد دیگری وجود دارد که در آرایش 800 هزار تومانی کمی از این موارد کاسته می شود.

مسئول این آرایشگاه گفت: مواد مصرفی در این سالن همه درجه یک هستند. برای این که مدل مو با تاج هماهنگی داشته باشد توصیه شد که از تاج های همان سالن به صورت اجاره ای استفاده کنم که حدود 200 هزار تومان اجاره داده می شد.

 به یکی دیگر از سالن های زیبایی در چند خیابان پایین تر رفتم. در اینجا با دو نرخ یک میلیون و 300 هزار تومان و یک میلیون و 800 هزار تومان، عروس را آرایش می کردند.برای این که علت این تفاوت نرخ ها را متوجه شوم با کنجکاوی بیشتر از مواد مصرفی و خدماتی که ارائه می دادند، پرسیدم که مسئول این آرایشگاه هم گفت: همه موادی که برای عروس استفاده می کنیم خارجی و درجه یک هستند. البته به این نکته هم اشاره کرد که مدل مو و نوع آرایش در قیمت گذاری آنها موثر است.قیمت تاج اجاره ای در اینجا حدود 180 هزار تومان بود.

به چند آرایشگاه درجه یک در مرکز شهر مراجعه کرده و نمونه کارهای آنها را مشاهده و با هم بررسی کردم. میانگین قیمت های آنها برای یک شب آرایش عروس، یک الی یک و پانصد هزار تومان بود.

سپس به تعدادی از آرایشگاه های جنوب تهران مراجعه کردم که میانگین قیمت آنها حدود 500 الی یک میلیون و دویست هزارتومان بود. همه مسئولین این سالن های زیبایی هم اذعان داشتند که از مواد درجه یک استفاده می کنند. تاج در این سالن های زیبایی، روی خدمات ارائه شده و رایگان بود.

با بررسی گروه های مختلف شبکه های اجتماعی متوجه شدیم  آرایشگران معروف دستمزدی بین 5 تا 10 میلیون تومان بابت گریم عروس، دریافت می کنند.

ناصر قاسم زاد روانشناس درباره این که چرا برخی افراد با وجود این که توان تامین هزینه های آرایشگاه های گران قیمت را ندارند ولی هر طور شده برای شب ازدواجشان به آنجا می روند، به فارس گفت: متاسفانه جامعه ما خواسته یا ناخواسته وارد مرحله ای شده است  که اسم آن را مصرف گرایی یا تجمل گرایی می گذاریم.

وی اظهار داشت: این تجمل گرایی به صورت خرده فرهنگ وارد باورهای ما شده و به صورت عرف درآمده است و اگر به آنها دست پیدا نکنیم فکر می کنیم که به اصطلاح هیچ گونه آرامش و قرار نداریم.

این روانشناس با بیان این که رسانه ها در ایجاد باورها خیلی مهم هستند، گفت: متاسفانه خیلی اوقات رسانه ملی برعکس عمل می کند، یعنی سبکی از زندگی را نشان می دهند که به قدری در آن امکانات و رفاه وجود دارد که افراد فکر می کنند اگر بخواهند به آن سطح برسند باید از همان ابتدای زندگی، خیلی سفت و سخت بگیرند.

وی اظهار داشت: باید برای فرهنگ سازی و این که جامعه را از مصرف گرایی صفر بیرون آوریم، تلاش کنیم و مردم باید به این باور برسند که در کنار زندگی،آسایش و لذت بردن، آرامش هم داشته باشند.

مینا دختر 26 ساله ای که در آستانه ازدواج است، گفت: درآمد همسرم زیاد نیست و برای تامین بسیاری از هزینه های ازدواج، وام گرفته است ولی یک بار که بیشتر عروس نمی شوم و به هر قیمتی که است به بهترین آرایشگاه می روم و به فکر هزینه اش هم نیستم.

بسیاری از عروس ها فکر می کنند اگر پول بیشتر بدهند زیباتر می شوند این در حالی است که اکثر آرایشگاه ها با قیمت های مناسب خدمات خوب و قابل قبولی ارائه می دهند و  دخترها بیشتر به خاطر این که از دیگران عقب نیفتند تن به هزینه های گزاف آرایشگرها می دهند.

شهلا کاظمی پور جامعه شناس درباره هزینه های زیاد آرایشگاه و این که چرا جامعه به این سمت رفته است، به فارس، گفت: همه اینها از چشم و هم چشمی دختران و خانواده های آنها ناشی می شود.

بسیاری از جامعه شناسان معتقد هستند که گرایش به ازدواج کاهش یافته است و یکی از دلائل آن را افزایش هزینه های مرتبط با آن می دانند.

برای اینکه جوانان از این امر مهم و مقدس فرار نکنند، باید با فرهنگ سازی و دوری جستن از چشم و هم چشمی، آنها را ترغیب به ازدواج کنیم تا شاهد کاهش بسیاری از معضلات جامعه باشیم.
منبع: فارس