۰۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳

کدام رسانه‌ها تحت نفوذ خانواده هاشمی هستند؟ +تصاویر

رحیمی که بعد از مرخصی خود با سر و‌ صدای روزنامه‌های زنجیره‌ای مواجه شده است حالا از مهدی هاشمی درخواست می‌کنند که با نفوذی که دارد از جنجال‌سازی روزنامه‌های زنجیره‌ای در این باره جلوگیری کند.
کد خبر : ۲۶۰۰۷۲
صراط: بند مفاسد اقتصادی زندان اوین با توجه به اینکه پذیرای اشخاص مشهوری همچون، محمدرضا رحیمی، بابک زنجانی و مهدی هاشمی است در کانون توجه رسانه‌ها قرار دارد و گاها اخبار و اطلاعاتی از طرف نزدیکان این افراد به خارج از زندان درز می‌کند.

دیدار محمدرضا رحیمی و مهدی هاشمی در بند مفاسد مالی که خبرش از طریق فاطمه هاشمی، در رسانه‌ها انعکاس یافت یکی از همین موارد جالب است. [1] رحیمی به جهت اینکه استاندار دولت پدر مهدی هاشمی بود از وی دو درخواست می‌کند که یکی از این موارد به بازنشستگی او باز می‌گردد و دومین مورد که فاطمه هاشمی آنرا سربسته می‌گذارد بعد از مدتی افشا می‌شود.

در همین رابطه یکی از خبرگزاری‌ها می‌نویسد:‌ دومین درخواست رحیمی از مهدی اما درباره حمله‌هایی است که برخی روزنامه‌های نزدیک به خانواده هاشمی به وی و مرخصی رفتن‌هایش از زندان داشته‌اند؛ «به روزنامه‌هایتان بگوئید اینقدر به مرخصی رفتن‌های من از زندان حساسیت نشان ندهند.»[2]

کدام رسانه‌ها تحت نفوذ خانواده هاشمی هستند؟ +تصاویر

با این اوصاف این درخواست بیش از همه به دایره نفوذ خانواده هاشمی در روزنامه‌های مختلف جریان حامی آن‌ها و همچنین اطلاع رحیمی از نحوه فعالیت روزنامه‌های اصلاح‌طلب حکایت دارد.

این درحالی است که در سال گذشته سید نظام موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس در مناظره تلویزیونی برنامه «درحاشیه» از حق سکوت رحیمی به رسانه‌های اصلاح‌طلب سخن گفته و  درباره رفتار دوگانه روزنامه‌های اصلاح‌طلبان در برخورد با مقوله فساد بیان کرده بود: «روزنامه های اصلاح طلبی حق السکوت می گرفتند که راجع به هر چیزی حرف بزنند جز آقای رحیمی؛ چون رحیمی فردی را که نزدیک به خودش بود و مسئول دفترش بود را در وزارت فرهنگ و ارشاد بر سر کار گذاشته بود.»

اما سئوال اینجاست که چه روزنامه‌هایی در این زمینه به طور هماهنگ و زنجیره‌ای به معاون احمدی‌نژاد به خاطر رفتن به مرخصی تاختند.

کدام رسانه‌ها تحت نفوذ خانواده هاشمی هستند؟ +تصاویر

روزنامه آرمان هاشمی؛ روابط عمومی خانوادگی هاشمی‌ها

یکی از این روزنامه‌ها که به روزنامه اجاره‌ای و خانوادگی هاشمی‌ها نیز معروف شده، روزنامه آرمان است. این روزنامه در گزارشی با تیتر «رحیمی از اوین به خانه رفت» در این باره نوشت: «مدت زیادی از حضور رحیمی در زندان نمی‌گذرد یعنی او ۲۶ بهمن ماه بود که به اوین برده شد تا حکم مبتنی بر ۵ سال حبسش اجرا شود. از آن تاریخ روزهای زیادی نگذشته است و کمتر کسی تصور داشت به این زودی‌ها او به مرخصی بیاید اما به هر حال طبق آنچه دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام کرده، دلیل مرخصی دادن به او بیماری همسرش است. رحیمی در همان نامه که پس از نامه اعلام برائت از اقدامات رحیمی از سوی احمدی‌نژاد منتشر کرد به این وضعیت اشاره کرده و نوشته بود: «ناآگاهان نیز گمان کرده‌اند که درهای رحمت خدا به روی بندگان، راه در دالانهای سیاست دارد و رسانه‌ها عرض و آبرو و حیثیت ۳۵ ساله خدمت و امنیت و آسایش همسر بیمار و دختران رنجورم را به باد داده‌اند.»

این روزنامه دراین باره ادامه می‌دهد: «به هر حال رحیمی به مرخصی آمد و احتمالاً دیداری از سوی دولتیان قبل با او نخواهد شد و خودش هم تمایلی به این دیدار نداشته باشد. زمزمه مرخصی رحیمی از روز جمعه به شکل شایعه مطرح می‌شد که شاید این خبر از سوی نزدیکان رحیمی به بیرون درز پیدا کرده باشد اما وکیل رحیمی ظهر دیروز این شایعه را تکذیب کرد و البته گفت که پیگیر مرخصی موکلش است. اهمیت این شایعه در روز جمعه از آن رو بود که پیش از این، علی‌اکبر جوانفکر دیگر نیروی نزدیک به دولت هم شرایط امروز رحیمی را داشت و او برای درمان خود بسیار به مرخصی می‌آمد.[3]»

کدام رسانه‌ها تحت نفوذ خانواده هاشمی هستند؟ +تصاویر

روزنامه آرمان به همین گزارش اکتفا نکرد و با کاریکاتوری اعتراض خود را نسبت به اعطای مرخصی به رحیمی نشان داد.[4]

روزنامه‌های اصلاح‌طلب و خبر مرخصی رحیمی

روزنامه اصلاح‌طلب شرق نیز که یکی از روزنامه‌های نزدیک به هاشمی رفسنجانی است و اخبار مربوط به زندان مهدی هاشمی را از خانواده وی منتشر می‌کند، به بهانه مرخصی رفتن رحیمی گزارشی از حال روز و نوع محکومیت و همچنین مسائلی که بعد از محکومیت میان وی و محمود احمدی‌نژاد بوجود آمده است، منتشر کرد. [5]

روزنامه دیگری که نزدیک به خانواده هاشمی است و با توجه به گفته‌های رحیمی در دایره نفوذ این خانواده قرار دارد، روزنامه زنجیره‌ای اعتماد است که همراه با دیگر رسانه‌های زنجیره‌ای به موضوع مرخصی رحیمی می‌پردازد تا زمینه تقاضای وی را از مهدی هاشمی فراهم کند.

این روزنامه اصلاح‌طلب با پوشش نشست خبری سخنگوی دستگاه قضا به مرخصی رفتن رحیمی در مطلبی با عنوان «علت مرخصی رحیمی زمان حکم مهدی هاشمی» اشاره می‌کند و می‌نوسید:« حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای با اشاره به دوران مرخصی معاون اول رییس‌جمهور دولت قبل که تنها بعد از یک هفته از حضور وی در زندان صورت گرفت، گفت: طبق اعلام ایشان به دادستان و تأیید پزشک، همسرشان دچار مریضی سختی بوده است و پزشک به نظرش رسیده که اگر شوهر ایشان، ایشان را ببیند چه بسا که در روحیه‌شان مؤثر باشد و لذا به درخواست و نظریه پزشک و ضرورت حضور ایشان در بالین همسر که دچار مریضی سختی بودند دادستان تهران به صورت موقت با این مرخصی موافقت کرده و این مرخصی به صورت موقت است.[6][7]»

طنز پردازی انتقادی درباره مرخصی معاون احمدی‌نژاد

روزنامه قانون نیز از جمله روزنامه‌های نزدیک به دولت بود که درباره مرخصی رفتن رحیمی در قالب‌های مختلف از جمله طنز اطلاع‌رسانی کرد. این روزنامه با درج مطلبی طنز اینگونه به مرخصی رفتن رحیمی واکنش نشان داد:‌«معاون احمدی نژاد در زندان از مهدی هاشمی چه درخواستی کرد؟ رحیمی: من دوباره دارم میرم مرخصی بی‌زحمت حواست به گلدونام باشه.»[8]

روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار نیز با پوشش خبری نشست سخنگوی قوه قضائیه موضوع مرخصی رحیمی را در تیتر خود به مانند دیگر روزنامه‌های زنجیری پررنگ کرد.[9]

دیگر روزنامه‌ها هم به طور کوتاه به چرایی مرخصی رحیمی پرداخته‌اند ولی روزنامه جهان صنعت در اقدامی قابل تامل در مطلبی با تیتر «مرخصی رحیمی حق مسلم اوست!»، مرخصی رحیمی به دلیل بیماری همسرش را هم تاب نیاورد و آن را به طنز کشید و نوشت: « به دلیل جایگاه قبلی آقای رحیمی مرخصی‌های زیر به وی تعلق می‌گیرد؛
1
- -مرخصی اجباری: به دلیل اینکه ایشان معاون اول دولت جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند در ماه 23 روز مرخصی اجباری به او داده می‌شود و اگر بخواهد مقاومت کند مسوولان زندان او را به بیرون پرت می‌کنند تا از مرخصی خود استفاده کند.
2
- مرخصی استنتاجی: طبق این قانون اگر آقای رحیمی به این نتیجه برسد که به مرخصی نیاز دارد به ایشان مرخصی استنتاجی تعلق خواهد گرفت.
3
- مرخصی استدلالی: اگر آقای رحیمی برای مرخصی رفتن دلیل قانع‌کننده‌ای بیاورند، ایشان می‌توانند از مرخصی استدلالی استفاده کنند. البته قانون‌گذار در اینجا روی قانع‌کننده بودن دلیل اصرار و اجباری ندارد!
4
- مرخصی استفراغی: اگر خدایی ناکرده ایشان حالشان بد شود و تهوع داشته باشند تا بهبود کامل می‌توانند از این مرخصی استفاده کنند.و ...».[10]

به هر جهت مطبوعات مذکور موضوع مرخصی رحیمی را با توجه به جایگاه قبلی وی و زاویه سیاسی مورد انتقاد و اعتراض قرار داده‌اند. اما به نظر می‌رسد رحیمی دوباره در صدد گرفتن مرخصی از زندان است و سروصدای رسانه‌های مذکور را مانعی برای تحقق این امر می‌بیند و با توجه به اینکه از نفوذ خانواده هاشمی در این رسانه‌ها باخبر است از مهدی هاشمی درخواست می‌کند که زمینه مرخصی رفتن بی‌سروصدا و آرام وی را مهیا کند.



[1] http://sharghdaily.ir/News/70904

[2] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13940618000403

[3] http://www.armandaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=837

[4] http://www.armandaily.ir/Default.aspx?NPN_Id=838&pageno=16

[5] http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3120944

[6] http://vista.ir/news/20304018

[7] vista.ir/news/22240388/محمدرضا-رحیمی-به-مرخصی-آمد

[8] http://ghanoondaily.ir/News/57471

[9] http://ebtekarnews.com/1100-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%AE%D8%B5%DB%8C-%D8%B1%D8%AD%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86.html

[10] http://www.jahanesanat.ir/7663-%D9%85%D8%B1%D8%AE%D8%B5%DB%8C-%D8%B1%D8%AD%DB%8C%D9%85%DB%8C-%D8%AD%D9%82-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85-%D8%A7%D9%88%D8%B3%D8%AA!.html


منبع: مشرق