۰۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
تعلیق حج، تعطیلی سفارت یا ...

بهترین تصمیم درباره رابطه با عربستان چیست؟

سوال اینجاست که تصمیم درست و فوری در خصوص روابط سیاسی با عربستان سعودی چیست؟ آیا باید روابط را به شکل کنونی ادامه داد؟ آیا باید سفارت این کشور را تعطیل کرد؟ حج تمتع را به حال تعلیق درآورد؟
کد خبر : ۲۶۰۵۰۸
گروه سیاسی صراط - سایه بی اعتمادی میان مسئولان کشور و خاندان سعودی روز به روز بیشتر می شود و بی تردید، این روند پس از روی کار آمدن ملک سلمان شتاب بیشتری به خود گرفته است.

به گزارش گروه سیاسی صراط، اگر در سال های گذشته، این بی اعتمادی بیشتر میان مردم به چشم می خورد و مسئولین کشور، تلاش داشتند تا با این موضوع مدارا کنند، اکنون با توجه به حوادث رخ داده در جریان مراسم حج، از جمله سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و حادثه منا، - که در هر دو مورد، ایرانیان آمار غیرقابل تصوری از قربانیان و خسارت دیدگان را به خود اختصاص داده بودند – ماجرای بی اعتمادی به مسئولین کشور نیز رسیده است.

البته این اتفاق از حادثه شرم آور چند ماه قبل در فرودگاه جده آغاز شد که در پی آن، دولت زیر فشار افکار عمومی، اعزام های عمره را به حالت تعلیق درآورد.

با این وجود، بی شرمی مسئولین عربستانی در روزهای اخیر به حد اعلای خود رسیده است. شایعات مضحک در خصوص مقصر دانستن حجاج ایرانی در حادثه منا، رد درخواست ملاقات ظریف توسط همتای سعودی اش، عدم صدور ویزا برای مسئولین ایرانی که قصد پیگیری میدانی فاجعه منا را داشتند، تصمیماتی است که بعد از حادثه مذکور از سوی سعودی ها گرفته شده است.

در این میان، کارشناسان داخلی و مسئولین به ویژه نمایندگان مجلس، اصرار به گرفتن مدیریت حج از دست حکومت عربستان دارند. این اتفاق اگرچه مثبت است اما اولا تحقق آن در شرایط کنونی با توجه به روابط بسیاری از کشورهای اسلامی با عربستان، به سختی قابل تصور است و در ثانی، اجرایی شدن آن زمان بر است.

سوال اینجاست که تصمیم درست و فوری در خصوص روابط سیاسی با عربستان سعودی چیست؟ آیا باید روابط را به شکل کنونی ادامه داد؟ آیا باید سفارت عربستان را تعطیل کرد؟ حج تمتع را به حال تعلیق درآورد؟ یا تصمیم دیگری اخذ کرد.

هریک از این موارد البته نیازمند آینده نگری و البته مقدمه چینی خاص خود است. به طور مثال، تعلیق اعزام حج عمره با توجه به اینکه یک واجب شرعی است بدون توجه به نظرات مراجع تقلید امکانپذیر نیست.

در این میان، آنچه بیش از همه مشهود است، بلاتکلیفی دولت تدبیر و امید در این خصوص به نظر می رسد. محمدجواد ظریف تا کنون در خصوص نوع پیگیری های وزارت خارجه درباره حادثه منا و تصمیمات سیاسی لازم در این خصوص، پاسخ مشخصی نداده و صرفا اولویت دولت و وزارت خارجه را وضعیت فعلی حادثه دیدگان عنوان کرده است.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴
۳۱
۴
تعطیلی سفارت عربستان.......................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴
۱۸
۲۰
روحانی و ظریف باید سفر به امریکا رو نیمه کاره رها میکردند و به احترام قربانیان حادثه منا به کشور باز میگشتن و پیگیر این جنایت میشدند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۰۶ مهر ۱۳۹۴
۳۴
۸
اگر تدبیر داشتند بعد از تعرض به نوجوانان ایرانی در فرودگاه جده باید سفر حج واجب را هم تعلیق میکردند .